Aja Guldhammer: Om Airbnbs resa och kraften i användargenererat innehåll (Kntnt frukost 21)

Det regnar och stormar där ute. Men innanför dörrarna på Lindholmen Conference Center bjuds på nybryggt kaffe och värmande tomtegröt. Närmare 150 gäster minglar i väntan på årets sista Kntnt frukost.

Nio månader har gått sedan Airbnb uteblev från Marknadschefsdagarna på Meg och vi stod med skägget i brevlådan. Men ett snabbt och proffsigt bemötande från det skandinaviska huvudkontoret i Köpenhamn gör att vi idag kan välkomna Aja Guldhammer, landschef för Airbnb i Norden och Nederländerna, att frukosttala.

Aja har naturligtvis bokat sitt boendet via Airbnb, konstigt vore annat:) Och efter ett par minuters ”uppfriskande” promenad i ruskvädret längst Lindholmens kaj är hon här.

Morgonens program inleds med att dagens frukostvärd, Sarah Adolfsson, marknadschef på Scandinfo Marketing Research, och Johan Braw, vd på Sölvesborgshem, talar om vikten av transparens och delaktighet för att vi skall dela med oss av våra erfarenheter samt om hur digitaliseringen förändrar förutsättningarna för fastighetsbranschen.

Därefter är det dags för Aja att inta scenen för att berätta om företagets makalösa resa från en luftmadrass i San Francisco till en marknadsplats för miljontals bostäder runt om i världen. Vi får också veta ingredienserna i Airbnbs hemliga sås, där användarnas egna innehåll utgör basen som kryddas med lokala marknadsföringsaktiviteter och toppas med en och annan reklamfilm byggd på en sann historia.

Vill du sedan veta mer om hur Airbnb använder storytelling i sin marknadsföring eller hur de arbetar med content marketing rekommenderar jag dig att läsa artikeln Airbnb – exempel på content marketing.

Vi har som vanligt spelat in presentationen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Om du vill höra mer av Aja Guldhammer så ska du lyssna nästa avsnitt av Kntnt Radio. Prenumerera på vårt nyhetsbrev för att inte missa intervjun.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

nec Lorem risus. sit venenatis, Phasellus consequat. ultricies elit. ipsum suscipit
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest