Vad säger juridiken om barnreklam?

Jo då, det är tillåtet att göra reklam riktat till barn. Men med all rätt finns det rejäla begränsningar som varierar beroende på barnets ålder, produkt, medium och innehåll. Därutöver har vi den svåra gränsdragningen mellan marknadskommunikation och redaktionellt innehålI. Hur skall ett barn kunna göra den? I dagens artikel reder vår krönikör advokat Cecilia Torelm Tornberg ut vad som gäller på den juridiska spelplanen. 

Anmälningar om barnreklam ökar

Undersökningsföretaget Novus har på uppdrag av intresseorganisationen Sveriges Annonsörer undersökt barns inställning till reklam. Rapporten visar att barn gillar reklam mer än vuxna. Tre av tio barn tycker reklam är mycket eller lite bra jämfört med allmänheten i stort där knappt var femte har en positiv inställning till reklam.

Majoriteten av barn är dock negativa till reklam och åtta av tio barn tycker att det finns för mycket reklam. Samtidigt kan man se en ökning av antalet anmälningar avseende barnreklam till Konsumentverket. Hittills i år har Konsumentverket fått in 30 stycken anmälningar avseende påstådd otillåten barnreklam, att jämföra med 13 stycken totalt under 2015.

Men vad gäller egentligen juridiskt för barnreklam? Det är inte förbjudet, men lagstiftningen innehåller stora begränsningar som varierar beroende på medium och barnets ålder. Den här artikeln syftar till att tydliggöra den juridiska spelplanen för barnreklam.

Direkta uppmaningar alltid på svarta listan

Det finns inget förbud mot barnreklam. Däremot finns olika regler i olika lagar som begränsar utformningen av marknadsföring riktat mot barn.

I marknadsföringslagen finns ett förbud som gäller oavsett medium och marknad. Förbudet gäller direkta uppmaningar till barn att köpa eller att övertala sina föräldrar eller andra vuxna att köpa produkter åt dem. Förbudet finns i punkt 28 i den så kallade svarta listan – en lista med affärsmetoder som under alla förhållanden är otillåtna.

Olika regler beroende på produkt, medium och innehåll

Enligt regel 18 i ICC:s Regler för reklam och marknadskommunikation ska särskild aktsamhet vidtas när marknadskommunikation riktas till eller visar barn och ungdomar. Detta innebär exempelvis att man inte får marknadsföra olämpliga produkter för barn eller unga i medium som riktar sig till dessa. Barn och unga får inte avbildas i riskfyllda situationer eller i aktiviteter som kan vara skadliga för dem själva eller andra eller som uppmuntrar dem att delta i den typen av aktiviteter. ICC:s regler är en internationell etisk standard som inte i sig innehåller några ekonomiska sanktioner.

Affärsmetoder som direktreklam anses särskilt påträngande och därmed uppställs särskilda begränsningar i lagstiftningen. Därför är det förbjudet att skicka direktreklam till barn under 16 år utan samtycke från barnets förmyndare. I senaste målet från Patent- och marknadsdomstolen fälldes Prospect Marketing Sweden Handelsbolag efter att ha skickat direktadresserad reklam till barn. Prospect Marketing hade marknadsfört ishockeylägret Prospect Camp genom att skicka direktadresserad reklam till barn födda år 2000. Prospect Marketing förbjöds av domstolen vid vite av en miljon kr att vid marknadsföring av Prospect Camp skicka direktadresserad reklam till barn under 16 år.

Även radio och tv anses vara särskilt påträngande medier. Därför finns ett förbud i radio- och tv-lagen mot att genom reklam syfta till att fånga uppmärksamhet hos barn under tolv år.

Även vissa varor, såsom alkohol, är särskilt reglerade. Det är exempelvis förbjudet att marknadsföra alkoholdrycker genom att särskilt rikta sig till eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Hur skyddas barn och unga?

Idag tar allt fler barn och unga del av innehåll med marknadsföringsbudskap genom surfplattor och smarttelefoner. Det finns flera begränsningar vid marknadsföring riktad mot barn. Däremot är utrymmet i redaktionella sammanhang genom vår tryck- och yttrandefrihet långtgående. Gränsen mellan vad som är marknadskommunikation respektive redaktionellt innehåll är dessutom inte alltid lätt att dra, särskilt inte för barn. Klart är dock att direkta köpuppmaningar såsom ”köp”, ”köp nu”, ”uppgradera ditt spel” alltid är olagligt. Därtill ska alltid hänsyn tas till att barn och unga är en känslig målgrupp som har svårare att kritiskt granska innehållet i marknadsföring. Håll dig uppdaterad om utvecklingen i praxis och läs mer om barnreklam här:

Vägledning om marknadsföring riktad till barn och unga finns all ladda ner här

 

Cecilia Torelm Tornberg

Författare: Cecilia Torelm Tornberg

Advokat Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt säljfrämjande åtgärder i Sverige och Norden. Verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Flitigt anlitad som föreläsare av Berghs School of Communication, universitet, högskolor, organisationer och företag.

Läs mer av Cecilia Torelm Tornberg

mattis venenatis dapibus at justo Sed elit.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest