Är regelbunden publicering ett måste?

Lars Wirtén – en content marketing profil från Malmö med 25 år i branschen – skriver att regelbunden publicering inte alls är viktigt. Stick i stäv med vad de flesta hävdar. Har han rätt? Eller är han en siren som lockar dig på avvägar? Hör Pontus Satunstrup och Thomas Barregren diskutera frågan i Kntnt Radio 87.

Pia Tegborg
23 februari 2017

Lars Wir­tén – en con­tent mar­ke­ting pro­fil från Mal­mö med 25 år i bran­schen – skri­ver att regel­bun­den pub­li­ce­ring inte alls är vik­tigt. Stick i stäv med vad de fles­ta häv­dar. Har han rätt? Eller är han en siren som loc­kar dig på avvä­gar? Hör Pon­tus Satun­strup och Tho­mas Bar­re­gren dis­ku­te­ra frå­gan i Knt­nt Radio 87.

Publicera när du har något att säga – inte för regelbundenhetens skull

Upp­rin­nel­sen till dagens sam­tal i Pon­tus vs Tho­mas är arti­keln Annar­chy in the RSS – där­för behö­ver du inte vara regel­bun­den, skri­ven av Lars Wir­tén och pub­li­ce­rad på con­tent mar­ke­ting-blog­gen Lust­går­den i mit­ten av feb­ru­a­ri. Lars är jour­na­list­ut­bil­dad och brin­ner för det skriv­na ordet lik­som för con­tent mar­ke­ting. I ett kvarts sekel har han dri­vit byrå.

I arti­keln ifrå­ga­sät­ter han regel­bun­den pub­li­ce­ring som ett krav för att få din publik att vil­ja ta del av ditt innehåll.

En annan syn på saken

Lars Wir­tén skriver:

Enligt alla exper­ter inom con­tent mar­ke­ting är regel­bun­den­he­ten en av kär­nor­na, ett krav du mås­te upp­fyl­la för att få din publik att vil­ja ta emot och läsa ditt inne­håll. Jag ifrå­ga­sät­ter det­ta mer och mer.

Jo tack, det här går både Pon­tus och Tho­mas igång på 😉

Lars Wir­tén fortsätter:

Var­för ta en regel och för­ut­sätt­ning från en ana­log tryck­saks­värld och slä­pa in den i den digi­ta­la, där helt nya bete­en­den och för­vänt­ning­ar gäl­ler? Var­för inte istäl­let dra nyt­ta av möj­lig­he­ter­na digi­ta­li­se­ring­en erbju­der och på köpet stå ut i mäng­den? Vi läser och kon­su­me­rar digi­talt inne­håll på ett helt annat sätt än tryckt respek­ti­ve radi­o/TV-sänt. Vi gör det när vi själ­va vill.

Fel, fel, fel säger Pon­tus och Tho­mas hål­ler med. Argu­men­ten hör du i podden.

Får stöd i vetenskapen

Att regel­bun­den­he­ten har bety­del­se för rekla­mens effekt har belagts i fle­ra veten­skap­li­ga stu­di­er. Tho­mas hän­vi­sar till de båda pro­fes­so­rer­na Sara Rosengren och Micael Dah­lén, verk­sam­ma vid Han­dels­hög­sko­lan i Stockholm.

Rosengren och Dah­léns forsk­ning visar att ett varu­mär­ke kan för­tjä­na mot­ta­ga­res upp­märk­sam­het för sin kom­mu­ni­ka­tion, inklu­si­ve tra­di­tio­nell reklam och rent sälj­bud­skap, genom att regel­bun­det under lång tid till­han­da­hål­la inne­håll som mot­ta­ga­re sät­ter vär­de på. Du hör Sara pra­ta om det­ta i Knt­nt Radio.

I sam­ta­let hän­vi­sas ock­så till en arti­kel pub­li­ce­rad i Jour­nal of Adver­ti­sing där fors­kar­na Susan­ne Sch­midt och Mar­tin Eisend skri­ver om opti­mal expo­ne­rings­fre­kvens. Vill du inte beta­la för att kom­ma åt arti­keln kan jag rekom­men­de­ra Tho­mas sam­man­fatt­ning i hans arti­kel ”Över­vinn din reklam­trött­het”.

Fler guldkorn i samtalet som du inte bör missa

  • Ren­sa för att hit­ta guld­kor­nen i RSS-flödet
  • Bli käl­lan som finns kvar när mot­ta­ga­ren ren­sat sitt brus
  • Föråld­ra­de pro­duk­tions­mo­del­ler och agi­la metoder
  • Upp­nå kost­nads­ef­fek­ti­vi­tet med con­tent pyramiden
  • Krä­van­de omställ­ning vän­tar byråbranschen
  • Hör hur Sca­nia lyc­kats stäl­la om sin produktionsapparat
  • Sex Pistols – Anarchy in the U.K.

    Frå­ga mig inte hur men under sam­ta­let kom­mer de båda her­rar­na in på Sex Pistols debut­sing­el Anar­chy in the U.K. från 1976. Fle­ra medi­er val­de att bann­ly­sa sing­eln eftersom den ansågs vara allt­för kon­tro­ver­si­ell. Döm själv.

    YouTube video

    Länkar till allt spännande innehåll som tas upp i avsnittet

  • Lars Wir­téns arti­kel Annar­chy in the RSS – där­för behö­ver du inte vara regel­bun­den.
  • Ann Hand­leys bok The Eve­ry­bo­dy Wri­tes.
  • Ann Hand­leys blogg Annar­chy
  • Arti­keln Adver­ti­sing Repe­ti­tion: A Meta-Ana­ly­sis on Effecti­ve Fre­quen­cy in Adver­ti­sing av de tys­ka fors­kar­na Susan­ne Sch­midt och Mar­tin Eisend.
  • Tho­mas arti­kel Över­vinn din reklam­trött­het där han sam­man­fat­tar ovanstå­en­de artikel.
  • Under­sök­ning­en New Rese­arch: 3rd Annu­al Sur­vey of 1000+ Blog­gers (time, length and tactics) som Pon­tus hän­vi­sar till.
  • Con­tent mar­ke­ting byg­ger ditt reklam­ka­pi­tal– inter­vju med Sara Rosengren i Knt­nt Radio.
  • Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
    Musik:Red Ground © Ani­ma (CC BY-C-SA 3.0)

    Dela artikeln om du gillade den!

    Förslag på mer läsning

    Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

    Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

    Läs artikel »
    Matrix

    Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

    Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

    Läs artikel »
    Hänglås

    Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

    Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

    Läs artikel »
    Virvlande Löv

    Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

    Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

    Läs artikel »
    Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

    Vad är artificiell intelligens?

    Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

    Läs artikel »
    Höstväg

    Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

    Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

    Läs artikel »
    Lägenhetsdörrar

    Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

    Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

    Läs artikel »
    Röstsök

    Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

    2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

    Läs artikel »
    Bebisarisimring 130121019

    Inbound marketing sneglar mot content marketing

    I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

    Läs artikel »
    Niloolopez

    Överraskande slutsats från INBOUND 2019

    Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

    Läs artikel »