Är regelbunden publicering ett måste? Kntnt Radio 87 med Pontus vs Thomas

Lars Wirtén – en content marketing profil från Malmö med 25 år i branschen – skriver att regelbunden publicering inte alls är viktigt. Stick i stäv med vad de flesta hävdar. Har han rätt? Eller är han en siren som lockar dig på avvägar? Hör Pontus Satunstrup och Thomas Barregren diskutera frågan i Kntnt Radio 87.

Publicera när du har något att säga – inte för regelbundenhetens skull

Upprinnelsen till dagens samtal i Pontus vs Thomas är artikeln Annarchy in the RSS – därför behöver du inte vara regelbunden, skriven av Lars Wirtén och publicerad på content marketing-bloggen Lustgården i mitten av februari. Lars är journalistutbildad och brinner för det skrivna ordet liksom för content marketing. I ett kvarts sekel har han drivit byrå.

I artikeln ifrågasätter han regelbunden publicering som ett krav för att få din publik att vilja ta del av ditt innehåll.

En annan syn på saken

Lars Wirtén skriver:

Enligt alla experter inom content marketing är regelbundenheten en av kärnorna, ett krav du måste uppfylla för att få din publik att vilja ta emot och läsa ditt innehåll. Jag ifrågasätter detta mer och mer.

Jo tack, det här går både Pontus och Thomas igång på 😉

Lars Wirtén fortsätter:

Varför ta en regel och förutsättning från en analog trycksaksvärld och släpa in den i den digitala, där helt nya beteenden och förväntningar gäller? Varför inte istället dra nytta av möjligheterna digitaliseringen erbjuder och på köpet stå ut i mängden? Vi läser och konsumerar digitalt innehåll på ett helt annat sätt än tryckt respektive radio/TV-sänt. Vi gör det när vi själva vill.

Fel, fel, fel säger Pontus och Thomas håller med. Argumenten hör du i podden.

Får stöd i vetenskapen

Att regelbundenheten har betydelse för reklamens effekt har belagts i flera vetenskapliga studier. Thomas hänvisar till de båda professorerna Sara Rosengren och Micael Dahlén, verksamma vid Handelshögskolan i Stockholm.

Rosengren och Dahléns forskning visar att ett varumärke kan förtjäna mottagares uppmärksamhet för sin kommunikation, inklusive traditionell reklam och rent säljbudskap, genom att regelbundet under lång tid tillhandahålla innehåll som mottagare sätter värde på. Du hör Sara prata om detta i Kntnt Radio.

I samtalet hänvisas också till en artikel publicerad i Journal of Advertising där forskarna Susanne Schmidt och Martin Eisend skriver om optimal exponeringsfrekvens. Vill du inte betala för att komma åt artikeln kan jag rekommendera Thomas sammanfattning i hans artikel ”Övervinn din reklamtrötthet”.

Fler guldkorn i samtalet som du inte bör missa

  • Rensa för att hitta guldkornen i RSS-flödet
  • Bli källan som finns kvar när mottagaren rensat sitt brus
  • Föråldrade produktionsmodeller och agila metoder
  • Uppnå kostnadseffektivitet med content pyramiden
  • Krävande omställning väntar byråbranschen
  • Hör hur Scania lyckats ställa om sin produktionsapparat
  • Sex Pistols – Anarchy in the U.K.

    Fråga mig inte hur men under samtalet kommer de båda herrarna in på Sex Pistols debutsingel Anarchy in the U.K. från 1976. Flera medier valde att bannlysa singeln eftersom den ansågs vara alltför kontroversiell. Döm själv.

    Länkar till allt spännande innehåll som tas upp i avsnittet

  • Lars Wirténs artikel Annarchy in the RSS – därför behöver du inte vara regelbunden.
  • Ann Handleys bok The Everybody Writes.
  • Ann Handleys blogg Annarchy
  • Artikeln Advertising Repetition: A Meta-Analysis on Effective Frequency in Advertising av de tyska forskarna Susanne Schmidt och Martin Eisend.
  • Thomas artikel Övervinn din reklamtrötthet där han sammanfattar ovanstående artikel.
  • Undersökningen New Research: 3rd Annual Survey of 1000+ Bloggers (time, length and tactics) som Pontus hänvisar till.
  • Content marketing bygger ditt reklamkapital– intervju med Sara Rosengren i Kntnt Radio.
  • Lyssna på Kntnt Radio

    Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

  • Pocket Caster är en bra app för att prenumerera och lyssna på podcast. Den finns både till iPhone och iPad och Android. Den kostar dock några tior.
  • Overcast är en annan bra app för iPhone och iPad. Den är gratis att ladda ned, men de avancerade funktionerna kostar några tior.
  • Podcaster finns förinstallerat på iPhone och iPad. (Följ dessa steg-för-steg-instruktioner för att komma igång med Apples Podcaster.)
  • När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

    Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

    Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

    Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
    Musik:Red Ground © Anima (CC BY-C-SA 3.0)

    Pia Tegborg

    Författare: Pia Tegborg

    Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

    Läs mer av Pia Tegborg

    Pin It on Pinterest

    c2f1f4f5f6002911229d96f36496bc63KKKKKKKKKKKKKKKK
    Kntnts nyhesbrev

    Kntnts nyhesbrev

    Gör som 2200+ kollegor.

    Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

    You have Successfully Subscribed!

    Missa inte nästa artikel!

    Gör som 2200+ kollegor.

    Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

    You have Successfully Subscribed!