Bok på svenska om content marketing

Den första boken på svenska om content marketing har kommit ut. Min kollega och jag har skrivit de 114 sidorna (förutom förordet). Vad handlar boken om? Varför skrev vi den? Och varför på svenska? Läs vidare för svar! (Och smakprov och tips om var du kan köpa den.)

Vad handlar boken om?

Sara Rosengren, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, skriver i förordet till boken Content marketing – värdeskapande marknadskommunkation att ”företag som idag på ett framgångsrikt sätt vill jobba med marknadskommunikation måste ha ett tydligt mottagarperspektiv”. Hon fortsätter:

Precis som vi marknadsförare alltid uppmanats att se till kundernas behov snarare än våra egna produkter så måste vi idag bli bättre på att se till den funktion som vår marknadskommunikation ska fylla för dess mottagare. Hur kan vi säkerställa att kommunikationen är värd deras uppmärksamhet?

Boken försöker svara på den frågan. Hur kan du säkerställa att din marknadskommunikation är värd dina målgruppers uppmärksamhet? Svaret är uppdelat i tre delar.

Del 1: Content marketing satt i ett sammanhang

I bokens första del förklarar vi hur internet, mobilitet och sociala medier en gång för alla har förändrat förutsättningarna för marknadskommunikation. Det går inte längre att bara trycka ut budskapet. Nu måste budskapet i sig, eller hur det levereras, skapa värde för att vi skall ta det till oss. Och just det handlar content marketing om – värdeskapande marknadskommunikation.

Del 2 och 3: Från ord till handling

Efter att ha läst första delen så har du förstått content marketing. Du har insett att det inte är en hajp utan har kommit för att stanna. Så långt är allt gott och väl. Men nu skall du börja leverera. Hur? Hur skall du fördela arbetet? Hur skall du planera arbetet? Hur skall du organisera arbetet?

I en undersökning framkom att hos B2B-företag i Nordamerika var de två största upplevda utmaningarna vid arbetet med content marketing, brist på tid och svårighet att producera tillräckligt med innehåll. Av de drygt 1 200 respondenterna var det 69% respektive 55% som upplevde detta som utmaningar. Det är rimligt att förmoda att en liknande undersökning i Sverige inte skulle visa lägre siffror vare sig för B2B- eller B2C-företag.

Det första steget för att övervinna denna utmaning är att utarbeta en innehållsstrategi. En sådan hjälper dig att fokusera på rätt målgrupper, och att styra tid, pengar och resurser dit det ger mest effekt.

Det andra steget är att förstå den redaktionella processen och känna till genomloppstiden. Det är för att du skall få kontinuitet i publiceringen och slippa brandkårsutryckningar.

Det tredje steget är en redaktionell planering av vad som skall produceras och när det skall publiceras. Detta dokumenteras i en redaktionell kalender som också kallas innehållskalender.

Det fjärde steget är att forma en redaktion – ett arbetslag som långsiktigt, systematiskt och regelbundet producerar och publicerar innehåll. Redaktionen kan vara allt från enbart en person som producerar allt, till ett helt team med mer eller mindre regelbundet anlitade interna och externa medarbetare.

Det femte och sista steget är att etablera det redaktionella arbetet. Det är ett måste för att din satsning på content marketing inte skall självdö efter bara några månader.

Bokens andra del hjälper dig med det första steget – att utarbeta en innehållsstrategi. Mycket av det materialet återfinner du också på denna blogg. Fast i boken får du allt samlat på och samma ställe.

Bokens tredje del hjälper dig med de övriga stegen – att gå från ord till handling.

Varför skrev vi den? Och varför på svenska?

Content marketing som idé är inte ny. Företag har i marknadsföringssyfte publicerat innehåll som skapar värde för kunder i mer än hundra år. Det historiskt vanligaste exemplet är kundtidningar. Det finns också andra exempel.

Content marketing har historiskt varit förunnat några få. Det har varit krångligt, tidsödande och dyrt att bedriva content marketing. Men det har på bara några år, med utvecklingen av internet, mobilitet och sociala medier, dramatiskt förändrats.

I dag kan vilket företag som helst bli ett medieföretag. Och det har skapat ett enormt intresse för content marketing.

Det syns inte minst i antal publicerade böcker. Amazon.com har i skrivande stund 590 böcker om content marketing.

Vi som håller på med content marketing tycker naturligtvis detta är fantastiskt. Och många av böckerna är också riktigt bra. Men få av de ger några handfasta råd. Och ingen på svenska – för svenska förhållanden. Det ville vi ändra på.

Content marketing – värdeskapande marknadskommunikation är den första boken på svenska om content marketing. Och vi har skrivit den utifrån ett svenskt perspektiv. Och framförallt har vi försökt ge handfasta och lättfattliga råd om hur du skapar en innehållsstrategi, gör en redaktionell kalender och organiserar arbetet. Boken är baserad på våra erfarenheter och innehåller sådant vi lär ut vid våra workshops och utbildningar.

Smakprov

Du kanske frågar dig om du skall köpa boken? Det är upp till dig att bestämma. En del av det du finner i boken har Pia eller jag redan bloggat om. Mer kan komma med tiden. Men boken ger dig allt samlat på ett och samma ställe och mer därtill. Avgör själv genom att ta dig en titt på innehållsförteckningen eller att läsa ett smakprov.

Köp boken och tala om vad du tycker

Om du bestämmer dig för att köpa boken kan du göra det i din vanliga bokhandel eller på webben. Till exempel från Bokus.

Tala gärna om vad du tycker om boken efter att ha läst den. Använd kommentarsfältet nedan.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

2 Kommentarer

  1. Patrik Olderius den 20 december 2013 kl 11.39

    Har nu läst boken från pärm till pärm och inser att man fortfarande kan lära sig mer. Det som slår mig är att förutom alla tips så beskriver också boken ett skifte i hur man bör organisera sitt marknadsarbete, kompetensutveckla rollerna i en marknadsorganisation och till sist ge marknadsföringen ett nytt värde som stärker marknadschefens position.
    Detta var väl investerade pengar och tid för att få en ny dimension i sitt arbete som marknadschef som måste tas på allvar.



  2. Thomas Barregren den 20 december 2013 kl 14.04

    Roligt att du gillar boken! Tack för de fina orden.



id commodo ut ut in at accumsan ut diam libero sit
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest