Content Meetup 2014: Paneldiskussion om content marketing

Content Meetup den 22 maj avslutades med en paneldiskussion om content marketing. Se filmen om du vill höra Joe Pulizzi berätta om hur Content Marketing Institute (CMI) jobbar med sökmotoroptimering (SEO). Eller om hans syn på skillnaden mellan PR och content marketing. Eller om du undrar hur Granngården gjorde för att få en kundklubb med 900 000 medlemmar. Eller…

Deltagarna

Panelen bestod av (från höger till vänster):

Medverkade gjorde också Pia Tegborg som moderator, och Patrik Olderius som provokatör och joker, samt publiken.

Frågorna

Frågorna som panelen diskuterade kan fritt sammanfattas i följande punkter:

  1. Hur mycket av marknadsbudgeten lägger Granngården på content marketing respektive annan marknadsföring? Hör också Lena Hillstedt berätta om synergier mellan content marketing och kampanjer.
  2. Hur har Granngården gjort för att rekrytera 900 000 medlemmar i sin kundklubb?
  3. Vad är Joe Pulizzis syn på sökmotoroptimering (SEO)?
  4. Vad gör man när branschen har en term och kunderna en annan?
  5. Vad anser Joe Pulizzi vara de främsta skillnaderna mellan PR och content marketing?
  6. Hur måste organisationen förändras för att stödja content marketing?
  7. Är RedBulls marknadsföring inte snarare event marketing än content marketing?
  8. Är det enklare eller svårare för små- och medelstora företag att börja med content marketing jämfört med stora företag?
  9. Varför har så få marknadschefer en strategi för content marketing trots att de säger sig göra det?
  10. Vad är Joe Pulizzis råd för ett företag som skall börja med content marketing?
  11. Vad är skillnaden mellan kunder och publik?

Se filmen (eller lyssna)

Vill du höra svaren? Lyssna i så fall på avsnitt 10 av Kntnt radio. Det är ett specialprogram med hela diskussionen. Eller se filmen:

Lär dig mer!

Anmäl dig till Berghs School of Communications utbildning i Strategic Content Marketing. Utbildningen vänder sig till dig som vill ta, eller redan har, ansvar att utveckla ditt företags varumärkes-, marknads- och säljstrategi med content marketing. Läs mer och anmäl dig på Berghs webbplats.

Eller anmäl dig till Kntnts kurs Kom igång med content marketing som vänder sig till marknadsförare och kommunikatörer som planerar att börja med content marketing i sitt företag eller organisation. Inga särskilda förkunskaper behövs.

Foto © Eduardo Fonseca (CC BY 2.0)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

Lorem ut risus. at Aliquam eget elementum id,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest