Egna bilder ger äkthet i din visuella kommunikation

Beroende på var vi befinner oss i världen, matas vi dagligen med hundratals, tusentals mer eller mindre begåvade försök att via bild spela på våra känslosträngar, övertyga oss om en vara eller ett budskaps förträfflighet, få oss att reagera.

Uttrycket ”en bild säger mer än tusen ord” är förvisso i många fall sant. Men allra mest intryck ger ändå kombinationen av några väl valda ord tillsammans med en illustrativ bild. En bild som väcker tankar, idéer, inspiration. Engagerar och berör. Men bilden får ett sammanhang och annat djup med text, rätt text. Tillsammans skapar text och bild magi!

Är man som jag, en person som konstant ser, andas och lever i bilder men samtidigt uppenbart existerar i en värld där vi ständigt översköljs med kommunikation i bild, känns behovet av visuell autenticitet starkare än någonsin.

Unika bilder ger äkthet

Istället för att se ännu ett företag eller organisation som på sin webbplats använder sig av generiska, opersonliga stock photo-bilder, vill jag se äkthet. Något som inte syns i enbart estetiskt tilltalande och idealiserande bilder utan verklighetsanknytning till verksamheten.

Istället får de mig ärligt talat att fundera över saker som fantasilöshet, ett slött förhållningssätt till visuell kommunikation med ett stänk av vilseledande marknadsföring. Och det var väl inte tanken eller känslan som skulle förmedlas när det valdes glossig bild till webbplatsen?

Ta tillvara denna alldeles utmärkta möjlighet till relationsskapande med befintliga och blivande kunder. Ta egna foton, med äkta verklighetsanknytning. Låt inte bara webbplatsens text avspegla företaget och dess värderingar, utan låt även fotona som används skapa en unik bild av just er verksamhet.

Så här enkelt är det

Det finns ingen anledning att göra det mer komplicerat än det behöver vara. Anlita en fotograf för några timmars uppdrag att fånga företaget i bild. Eller varför inte låta personalen ge sin syn på arbetsplatsen med mobil-foton. Låt webbplatsen ha en ”Så här ser det ut hos oss”-sida med foton. Skaffa ett Instagram-konto där personalens bilder på arbetsplatsen blir en del av företagets interaktiva och visuella kommunikation.

Se detta som ett gyllene tillfälle att använda bolagets webbplats till att visa en helhetsbild av företaget. Hur ser vår arbetsmiljö ut. Vilka arbetar här. Den som inte vill vara med på bild ska inte känna sig tvungen. Men de allra flesta har något personligt de är stolta över och tycker om att visa upp. Som ett par stiliga skor, roliga strumpor, en hylla med pokaler från schackturneringar, ett kontorsfönster fyllt av välskötta pelargoner. Alla dessa detaljer blir till bilder av de anställda – ryggraden i en organisation, de som arbetar för kunden – och företagets arbetsmiljö. Det visar på särart och inbjuder till samtal.

Vad passar din verksamhet?

Välj själv hur du vill kommunicera ditt företag i bild, vad som passar just din verksamhet. Kanske ”måste” webbplatsen ha en mer seriös framtoning. Men även sådan vinner alltid på egenproducerat bildmaterial. För i längden tjänar ingen på varken en förskönad eller förfalskad verklighetsbeskrivning.

Så välj inte stock photo-bilder utan själ. Var inte ett företag i mängden av alla andra företag som erbjuder liknande tjänster och produkter. Inte vill du vara en i den grå företagsmassan där alla är förväxlingsbara, utbytbara, i avsaknad av ”personlighet”? Våga synas, var ärlig med hur ditt företag ser ut. Vem arbetar på det, i verkligheten, här och nu. Våga vara äkta.

Det första intrycket

För potentiella nya kunder kan webbplatsen vara det första intrycket man får av ett företag. I den uppsjö av företag som slåss om att synas på webben och slå an rätt ton hos kunder, förlora inte chansen att sticka ut även visuellt och vara personlig från första titt. Bortse inte ifrån att originella bilder och färgval är det som drar ögonen till sig innan texten fångar uppmärksamheten.

Saknas särprägel, varför ska kunden välja just er, när det finns en mängd andra att välja på (som kanske lyckats paketera sitt budskap på ett mer engagerande och tilltalande vis)? Visst vill du signalera ärlighet även i de bilder du kommunicerar? Visst vill du vara ett företag som bryr dig, även om detaljer?

Fundera över det här: Om du inte bryr dig om detaljerna som bygger helheten som ger en potentiell kund första intrycket av dig, vad signalerar det för kvalitet på och omsorg om de tjänster och varor du tillhandahåller?

Var sann även i bild

Var sann mot dig själv i allt du gör, även i hur du kommunicerar ditt företag, din organisation, din verksamhet i bild. Är du sann mot dig själv är du även sann mot dina kunder, befintliga och blivande. Så enkelt kan det faktiskt vara.

Försök inte gå genvägen med stock photo-bilder i avsaknad av autenticitet. Genvägar visar sig ofta bli senvägar. Ta istället vara på tillfället att skapa en trovärdig helhetsupplevelse från första foto, visa en sann bild av företaget som får kunden att vilja veta mer, skapar nyfikenhet, bjuder in till dialog.

Storleken på ditt företag eller organisation spelar ingen roll, inte heller budgeten du kan lägga på foton knutna till verkligheten. Våga vara kreativ, underskatta inte värdet av de personliga bilderna, var inte rädd att låta dem tala till kunder och aktörer. Låt din visuella kommunikation skapa värde och bygg relationer, gör det genom att andas kvalitet med äkta vara ända ner till minsta bild.

För, som bekant, rätt bild på rätt plats i rätt tid kan trots allt engagera och säga mer än tusen ord.

Foto © Pia K Töre-Wallin.

Pia K Töre-Wallin

Författare: Pia K Töre-Wallin

Pia K Töre-Wallin har bakgrund som praktiserande jurist, webbredaktör, community manager och kreativ skribent. Olika former av kommunikation har alltid stått i centrum för hennes yrkesutövande. Idag använder hon sig av all erfarenhet inom området i det egna företaget Prosit Ord & Bild AB Hennes tre heta tips för ett mer inspirerande och kreativt förhållningssätt till liv och arbete; omge dig med färger, ät mycket grönsaker (särskilt morötter) och krama regelbundet katter.

Läs mer av Pia K Töre-Wallin

22b2bbe117d2a9d2c71c33806723bdeaHHHHHHH
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest