Förklara affärsnyttan av marknadskommunikation för ledningen

Som ansvarig för ditt företags marknadskommunikation brottas du kanske med att förklara affärsnyttan med sociala medier. Och nu content marketing.

Du slits mellan motstridiga viljor. Några vill satsa mer. Vi måste börja med video. Vi måste göra mer på Instagram. Vi måste komma igång med Snapchat. Varför? För att konkurrenterna gör det, blir kanske svaret. Eller, för att kunderna finns där.

Andra vill lägga mindre tid och pengar. Varför? För att det inte gör någon nytta, blir kanske svaret. Eller, för att vi måste fokusera på säljdrivande aktiviteter. Våra kunder ser inte på video. Instagram är inget för oss. Snapchat är bara en fluga.

Det finns många önskemål och påståenden, men sällan bra motiveringar.

Många saknar insikt om marknadsförings villkor

Mitt i striden står du. Övertygad om att ni ska finnas i sociala medier; helst ännu mer. Och övertygad om att ni också ska göra content marketing; helst ännu bättre.

Din övertygelse vilar på insikten att det är människor ni gör affärer med (inte konsumenter eller företag), att människor inte vill bli avbrutna och pådyvlade ert budskap i tid och otid, och att utvecklingen har gett dem makt att värja sig mot påträngande reklam. Det är därför effekten av vanlig reklam blir allt sämre.

Du inser att ni måste vara där människorna ni vill nå finns. På deras villkor. Ingen vill ha en objuden gäst som högljutt avbryter samtal för att skryta om hur bra han är. Men gärna en socialt begåvad gäst som bjuder på sig själv.

Det är därför, försöker du förklara, som ni ska göra bättre content marketing och vara mer närvarande i sociala medier. Utan att tänka på direkt egennytta. Men ingen utanför ditt team tycks förstå. Riktigt förstå.

Vd:ar tror inte på marknadskommunikation

För ett år sedan gjorde PMP Marknadskonsult en undersökning bland svenska företag på Large, Mid och Small Cap på Stockholmsbörsen. Den visar att varannan börs-vd tror att marknadskommunikation inte bidrar till försäljning.

På vilken planet lever dessa börs vd:ar? Du och jag vet bättre. Om deras bolag skulle upphöra med marknadsföring så skulle försäljningen störtdyka. Kanske inte första tiden. Men efter några år skulle de få se vad marknadsföring bidrar med.

Eller…?

Kanske är det vi som har fel? Kanske bidrar marknadsföring mycket mindre än vi tror? Kanske ägnar vi oss fel saker?

Handen på hjärtat, kan du visa med fakta och siffror att marknadsföringen bidrar till försäljningen?

Om du jobbar med ehandel av snabbrörliga produkter till konsumenter, till exempel resor, så svarar du sannolikt ja med gott samvete. Men vi övriga? Njaa…

Lösning för dig som inte gillar siffror

För att kunna lägga fram fakta och siffror som visar att marknadskommunikation bidrar till försäljning, så måste vi börja med att mäta. De flesta av oss gör inte det. Inte alls, enligt PMP Marknadskonsults undersökning.

Bara fyra av tio följer upp och utvärderar effekten av sin marknadskommunikation. Och de flesta av dem gör det sådär bra. Inte för att vilja saknas, utan för att kunskapen saknas.

Jag fattar; du är ingen siffermänniska. Du är kreativ och tycker om att jobba med kommunikation – inte att pilla på siffror och skriva analysrapporter.

Därför tror jag vi måste hitta en lösning som funkar för dig. Men som också funkar för honom eller henne du rapporterar till, och hens chef. Jag tror inte lösningen är ännu fler rapporter från Google Analytics, Linkedin’s Analytics Tab, Facebook Insights eller Twitter Analytics.

Nej. Det handlar snarare om hur du kommunicerar. Jag ska förklara.

Lär av IT-chefen

Om du har följt oss en tid, till exempel lyssnat på avsnitt 43 av Kntnt radio, så vet du att jag har en IT-bakgrund. (Lugn, jag ska strax komma till saken, men först måste jag berätta en kort historia.)

Efter några år som elektronikingenjör och sen studier på Chalmers så började jag jobba som IT-konsult i mitten av 1990-talet. Då var IT-chefen, eller systemadministratören som han fortfarande kallades, en kille med begynnande flint, antydan till mage under en T-shirt från senaste nörd-konferensen och en kopp nattsvart kaffe fastlimmad i handen. Satt han inte på sitt minst sagt röriga rum, så gick han omkring i tofflor (eller bara strumplästen!). Och vågade man till äventyrs fråga om hjälp så fick man det till priset av att känna sig ganska blåst.

Okej, jag rycktes med av min egen kreativitet och målade IT-chefen i lite väl starka färger. Men du fattar säkert vad jag menar. Han (för det var det alltid) platsade helt enkelt inte i ledningsgruppen. Och de som satt där såg på honom som något nödvändigt ont.

Men bland IT-människor själva började attityden förändras. IT är inte servrar och nätverk – utan affärsmöjligheter. Därför skrevs spaltmeter om att IT-chefen måste ta plats i ledningsgruppen. Problemet var bara att de som redan satt där inte fattade ett smack av vad IT-chefen sa.

Ännu fler spaltmeter skrevs om att IT-chefen måste börja prata affärsspråk. Och det började han (och nu också hon) att göra. En fancy titel skadar inte heller. I dag sitter Chief Information Officer (CIO) ofta i ledningen. Men inte marknadschefen.

Lärdom? Om berget inte kommer till Muhammed, så får Muhammed gå till berget.

Marknadskommunikation är affärsmöjligheter

Marknadskommunikation är inte annonser, sociala medier eller content marketing. Inte heller räckvidd eller engagemang. Marknadskommunikation är affärsmöjligheter.

Du måste göra samma resa som IT-chefen. Du måste prata ledningens språk. Men inte ROI! Det går inte att räkna ut ROI av marknadsföring. Men affärsnytta. Jag ska hjälpa dig en bit på väg. Nästa vecka ska jag ge tips på hur du kan visa affärsnytta. Missa inte det!

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

venenatis amet, dapibus mattis pulvinar sed
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest