Skip to content

Glöm inte bort avtalet

En muntlig överenskommelse är bindande men svår att bevisa när åsikterna går isär. Läs advokat Cecilia Torelm Tornbergs artikel om avtalets betydelse för ett lyckosamt samarbete. Och få tips på vad det bör innehålla!

Det kan tyc­kas själv­klart att avta­let är av cen­tral vikt för ett fram­gångs­rikt sam­ar­be­te. Ändå upp­le­ver jag allt­för ofta att sam­ar­be­ten mel­lan annon­sö­rer och kom­mu­ni­ka­tions­by­rå­er och/​eller influ­en­ser­nas byg­ger på munt­li­ga över­ens­kom­mel­ser.

Vid munt­li­ga avtal är det inte ovan­ligt att par­ter­na har oli­ka upp­fatt­ning­ar om vad de egent­li­gen kom­mit över­ens om när allt ställs på sin spets. Min erfa­ren­het är att det­ta ock­så är en anled­ning till att tvis­ter upp­kom­mer mel­lan par­ter­na.

Ett annat pro­blem är att det lega­la ansva­ret inte går att avta­la bort. Med det­ta föl­jer att det i sam­ar­bets­av­tal bör tyd­lig­gö­ras hur pro­duk­ter och tjäns­ter ska mark­nads­fö­ras för att inte bry­ta mot gäl­lan­de rätts­li­ga och etis­ka reg­ler.

Total avtalsfrihet utan formaliakrav

I Sverige råder (i prin­cip total) avtals­fri­het vil­ket inne­bär att par­ter­na är fria att ingå avtal på det sätt de öns­kar. Det inne­bär ock­så att det i de fles­ta fall inte finns någ­ra for­mel­la krav på hur affärs­do­ku­ment ska vara utfor­ma­de.

Vid upp­hovs­rätts­li­ga avtal såsom avtal om t.ex. bild- eller tex­trät­tig­he­ter finns inte hel­ler någ­ra for­ma­li­akrav.

Detta inne­bär att ett avtal om upp­hovs­rätt inte behö­ver vara skrift­ligt även om det natur­ligt­vis under­lät­tar i bevis­hän­se­en­de om par­ter­na skul­le bli oen­se.

Oklarheter tolkas till upphovsmannens fördel

Vid tolk­ning av upp­hovs­rätts­li­ga avtal bru­kar man tala om att det finns en spe­ci­fi­ka­tions­prin­cip. Denna inne­bär att det endast är de rät­tig­he­ter som klart fram­går av avta­let som över­låts till för­vär­va­ren.

Oklara över­lå­tel­ser tol­kas såle­des till upp­hovs­man­nens för­del. Därför är det sär­skilt vik­tigt att regle­ra vad som över­låts och i vil­ket syf­te. Därtill bör det spe­ci­fi­ce­ras hur par­ter­na får för­fo­ga över mate­ri­a­let.

Förfoganderättens räck­vidd bör spe­ci­fi­ce­ras genom föl­jan­de:

  • Omfattning
    • antal exem­plar
    • tid
  • Geografiska begräns­ning­ar
  • Möjlighet till bear­bet­ning
  • Möjlighet till vida­reö­ver­lå­tan­de (soci­a­la medi­er)
  • Media
  • Ideell rätt (rätt att bli namn­gi­ven)
  • Skilj på legalt och avtals­rätts­ligt ansvar

När man ingår sam­ar­bets­av­tal mel­lan annon­sör och kom­mu­ni­ka­tions­by­rå och/​eller influ­en­sers är det vik­tigt att kän­na till att det lega­la ansva­ret inte går att avta­la bort.

Huvudansvaret lig­ger natur­ligt­vis all­tid hos annon­sö­ren. Men utö­ver avsän­da­ren kan även den som i väsent­lig mån bidra­git till mark­nads­fö­ring­en, exem­pel­vis en kom­mu­ni­ka­tions­by­rå, åläg­gas ett med­ver­kan­s­an­svar.

Detta inne­bär t.ex. att en annon­sör även ansva­rar för hur före­ta­gets pro­duk­ter och tjäns­ter pre­sen­te­ras av en anli­tad blog­ga­re. Avtalet bör där­för regle­ra hur inlägg ska utfor­mas för att säker­stäl­la att det inte bry­ter mot någ­ra lega­la eller etis­ka reg­ler.

Ekonomisk kompensation för marknadsrättsligt ansvar

Ett alter­na­tiv är att på oli­ka sätt eko­no­miskt kom­pen­se­ra för det mark­nads­rätts­li­ga ansva­ret. En sådan klau­sul i sam­ar­bets­av­tal mel­lan annon­sör och kom­mu­ni­ka­tions­by­rå är nor­malt av inne­bör­den att byrån ska ansva­ra för och garan­te­ra att före­slag­na mark­nads­fö­ringsåt­gär­der inte stri­der mot gäl­lan­de lag­reg­ler, etis­ka reg­ler eller bransch­prax­is.

Byrån ska vida­re ansva­ra för all ska­da som orsa­kas genom bris­tan­de garan­ti­upp­fyl­lel­se.

För väg­led­ning för sam­ar­be­te mel­lan kom­mu­ni­ka­tions­by­rå och annon­sör har Sveriges Kommunikationsbyråer och Sveriges annon­sö­rer tagit fram rekom­men­da­tio­ner. Läs vida­re här.

Tips för ett lyckat samarbetsavtal

Avslutningsvis ger jag någ­ra sam­man­fat­tan­de tips för ett lyc­kat sam­ar­bets­av­tal:

  • Använd skrift­li­ga avtal
  • Specificera hur upp­hovs­rätts­ligt skyd­dat mate­ri­al får använ­das
  • Avtala bara om mate­ri­al du har rätt till se över avtal med ev. foto­gra­fer och
  • under­le­ve­ran­tö­rer
  • Reglera vem som ska ansva­ra för kon­trol­len av om mark­nads­fö­ring­en föl­jer
  • rätts­li­ga och etis­ka reg­ler
  • Reglera vem som har ansvar för fel och vil­ka ansvars­be­gräns­ning­ar som finns

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gustav Sandberg och biträ­dan­de jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Kntnt Magasin. Detta är en and­ra. Trevlig läs­ning!

Läs artikel »

Vad är artificiell intelligens?

Funderar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Detta är något som vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens arti­kel.

Läs artikel »

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Facebooks ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansvaret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Detta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Därför är redaktörens roll så viktig

Digitala platt­for­mar har öpp­nat upp fan­tas­tis­ka möj­lig­he­ter för före­tag att dela med sig av vär­deska­pan­de inne­håll till kun­der och and­ra intres­sen­ter. Men intryc­ket kan bli spre­tigt i den digi­ta­la mil­jön. Därför är redak­tö­rens roll cen­tral i all inne­hålls­mark­nads­fö­ring. Läs dagens arti­kel skri­ven av Lars Wirtén och Jörgen Olsson.

Läs artikel »
id accumsan quis, eleifend ipsum massa nunc efficitur. consectetur tempus suscipit

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest