Gör intervjuer för din content marketing – proffset tipsar hur Kntnt Radio 165

Intervjun är ett alldeles utmärkt format att använda i din content marketing. Vi på Kntnt gör det hela tiden. Men eftersom vi, som de flesta marknadsförare, inte är utbildade journalister får vi pröva oss fram. I dagens avsnitt av Kntnt Radio får vi råd och tips av vår gode vän och proffs-intervjuare Lars Wirtén. Vill du också veta hur man gör en intervju från ax till limpa? Detta avsnitt är för dig!

Intervjun i din content marketing

Intervjun är ett vanligt inslag i content-produktionen. Att intervjua sakexperter, spännande branschprofiler eller nöjda kunder kan vara ett effektivt sätt att skapa värde för din publik och samtidigt bygga ditt varumärke. Men att ställa de rätta frågorna är inte enkelt utan snarare ett hantverk.

Med 20 års erfarenhet av redaktionell kommunikation kan Lars Wirtén knepen. Han har varit journalist på ett stort antal tidningar och drivit PR-byrå. Idag är han fristående konsult och journalist i egna företaget Wirtén Content Agency.

Journalistikens grunder

Ställ aldrig två frågor i en, använd öppna frågor och älska verb är bara ett axplock av tipsen Lars Wirtén bjuder på i dagens samtal. Hur du undviker vanliga misstag och inte går i fällor är andra saker vi pratar om. Där finns också de sex klassiska journalistiska grundfrågorna. Har du koll på dessa är du hemma menar Lars Wirtén. Lyssna vidare så får du veta vilka de är!

Från ax till limpa

En stor del av avsnittet ägnas åt vad du skall tänka på om du vill göra en intervju för din content marketing. Lars Wirtén guidar dig stegvis genom detta arbete med fokus på planering, formulering av frågor, bokning av intervju, genomförande och avslutningsvis det viktiga efterarbetet.

Lyssna sedan till slutet av avsnittet för hur Lars Wirténs absolut bästa tips på hur du blir en bättre intervjuare!

För mer läsning om intervjuteknik

På Lars Wirténs content marketing-blogg Lustgården hittar du mängder av intressanta artiklar. För dig som vill lära mer om intervjuteknik kan jag särskilt rekommendera del 1 och del 2 i Lars Wirténs artikelserie om hur du gör en bra intervju.

Länkar

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Like A Living Dead © Topsy Turvy’s (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

risus pulvinar consequat. commodo commodo elit. dictum eleifend felis consectetur suscipit

Pin It on Pinterest