Hur Santa Marias varumärkeslöfte är kärnan i all kommunikation Kntnt frukost 33 med Ellinor Wetterblad

No more boring meals! Så lyder Santa Marias varumärkeslöfte som är kärnan i all dialog med företagets konsumenter. I Kntnt frukost nummer 33 berättar Ellinor Wetterblad, digital brand manager på företaget, om dialogen som pågår i alla kanaler och som gjort Santa Maria till det ledande smaksättningsföretaget i norra Europa.

Slut på trista måltider

Du står där vid spisen igen. Utan inspiration och med hungriga barn. Slentrianmässigt tar du fram köttfärs ur frysen och häller vatten i pastakastrullen. Eller så blir det kyckling och ris – i dag igen. Samma gamla hjulspår…

Men vardagsmat behöver inte vara tråkig! Tvärtom. Det menar kryddföretaget Santa Maria som den 21 januari 2016 lanserade varumärkeslöftet no more boring meals! De gör det genom att flyga en food-truck till foten av en vulkan på Island. Forskarna som arbetar där överrumplas och får en minnesvärd afton när det sparsmakade matförrådet byts mot en kryddig Tex Mex-måltid (du hittar filmen i presentationen längst ner i denna artikel).

Ett kryddstarkt varumärke

Santa Maria grundades som en liten kryddhandel i Göteborg 1911 och idag finns på 34 marknader och har över 900 anställda. Idag ägs företaget av den familjeägda finska livsmedelskoncernen Paulig Group som gjort sig känt för kvalitetsprodukter inom kaffe, världens mat och kryddor.

Ett inte alltför djärv påstående är att de flesta av oss har en relation till varumärket. Ofta med referens till kryddburkarna designade av Sigvard Bernadotte eller till taco-hyllan i snabbköpet.

Kärnan i all kommunikation

No more boring meals. Löftet om att slippa trista måltider är kärnan i all kommunikation som Santa Maria gör. Tanken är att inspirera till spännande rätter och på så vis hjälpa konsumenten från en tråkig matvardag till en god matvardag. Löftet som ges handlar inta bara om smaken på maten utan lika mycket om att samlas kring den på ett kul sätt och själva tillfället när man äter. Att sätta maten i centrum när vi umgås helt enkelt.

 Kundinsikter i grunden

Det är ett tacksamt varumärkeslöfte då de allra flesta av oss tycker det är kul att samlas och laga god mat. Men tid och ork för detta saknas oftast för vardagsmaten där en familj går runt på ett tiotal rätter vecka efter vecka. Baserat på verkliga konsumentinsikter försöker Santa Maria därför hitta nya vägar och bryta våra trista matvanor.

Det interna varumärkesarbetet

Starka varumärken byggs inifrån och ut, med medarbetarna i centrum. Gemensamma måltider, en personalrestaurang, veckans recept på intranätet och utbildningsprogrammet ”Taste academy” är exempel på aktiviteter som förankrar Santa Marias varumärkeslöfte internt.

De digitala delarna

I grunden finns en innehållsstrategi. Viktiga delar i denna är nyhetsbrev, sociala medier, webben och konsumentkontakt.

Webben finns i 23 språkversioner. Här samlar Santa Maria receptinspiration och produktinformation. Mycket av trafiken drivs genom SEO där man ser till att komma högt upp i receptsök på google. Santa Maria köper också trafik via SEM. Samt driver tafiken via egna nyhetsbrev och sociala medier.

Innehållet bygger alltid på varumärkerslöftet. Den övervägande delan av innehålllet produceras centralt för att sedan översättas och anpassas till de lokala marknaderna.

På nyckelmarknaderna skickas digitala nyhetsbrev. De sätts samman i olika versioner utifrån vad kunden vill ha. Hör Ellinor berätta om detta i Kntnt Radio avsnitt 96.

Sociala medier

För Santa Maria är sociala medier det bästa stället att visa att man är sitt varumärkeslöfte. Det är här man har dialogen med kunderna. Den viktigaste kanalen är Facebook där målgrupen är kvinnor i åldern 40-65 år, söker recept. En något yngre målgrupp, 20-35 år, når man genom Instagram.

Det finns också en YouTube kanal för alla filmer. Den sprids främst genom annonsering men de jobbar även med SEO för att komma upp i söket.

Arbetet i sociala medier bygger mycket på att följarna skall dela med sig av hur de själva gör med vardagsmaten.

Ett forum för konsumentkontakt

Konsumentkontakten ger Santa Maria tillfälle att svara och bemöta kunder. Utöver telefon och mail har man lanserat ett forum där företaget tar chansen att inspirera i svaret på frågor i syfte att skapa trafik. Upplägget är detsamma som på Facebook men tonaliteten är en annan.

Ellinors bästa tips är att utnyttja tillfället när konsumenten pratar med dig för att visa ditt varumärkeslöfte.

Se Ellinors presentation

Vi spelade in Ellinors föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Pin It on Pinterest

mautic is open source marketing automationf1e2428ed3d394f959072f2b26111e32hhhhhhhhhhhhhhhhhh
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!