Kntnt Magasin

Kntnt Magasin är vår blogg. Här hittar du artiklar om content marketing och näraliggande områden.

Pristävlingar, reklamlotterier och marknadsföring – nya möjligheter

Av Erik Ullberg

Nya regler på spelmarknaden påverkar dig som jobbar med marknadsföring. Advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson reder ut regleringens innebörd och de möjligheter som öppnar sig när den nya lagen inom kort blir verklighet. Läs nu!

Läs mer

I valet och kvalet – tips för dig som inte ska till Almedalen

Av Johanna Stenmark

Ska du till Almedalen? Du kanske undrar om det är mödan värt och om det är rätt för just ditt varumärke? Det beror såklart på. På vilka frågor ni vill driva och vilket engagemang ni vill uppvisa inte minst. Mycket kan även göras på distans. I dag bjuder vår gästkrönikör Johanna Stenmark på tips för dig som vill delta i samhällsdebatten– utan att åka till Gotland. 

Läs mer

Hoten som skapar möjligheter

Av Carin Fredlund

Reklamen blir varken bättre eller välkomnas mer för att den personliga integriteten nu får ett starkare skydd. Det skriver Carin Fredlund, Sveriges förste och främste journalist inriktad på reklam och varumärke. Det är andra åtgärder som måste till. Algoritmerna låter sig nämligen inte störas och annonsbedrägerierna fortsätter sin framfart. Vi börjar känna av en digital baksmälla och annonsörerna drar öronen åt sig. Är då framtiden nattsvart? Knappast! I takt med att vi marknadsförare nyktrar till, kommer ner på jorden igen och tar kommandot över utvecklingens framfart öppnar sig nya dörrar. Till ett roligare och effektivare jobb. Och till en kreativare och mindre påstridig reklam. Läs Carins insiktsfulla spaning nu!

Läs mer

Prioritera rätt i ditt GDPR-arbete

Av Cecilia Torelm Tornberg

Om du sovit och nu yrvaket vaknar upp och inser att du inte kommer att ha dina GDPR-bitar på plats den 25:e maj kanske den här artikeln av advokat Cecilia Torelm Tornberg kan komma till tröst. Läs den nu! 

Läs mer

9× fler affärer med insight marketing

Av Thomas Barregren

1 av 10 möjliga B2B-köpare har inlett en köpresa eller är i vart fall inte främmande för tanken. Nästan alla B2B-företag slåss om dessa få. Ofta förgäves; bara 1 av 12 säljkvalificerade leads blir kund i genomsnitt. Bättre går det för företag som istället vänder sig till de 9 av 10 som inte är intresserade och hjälper dem till insikt om varför de borde vara intresserade. De vinner 3 av 4 säljkvalificerade leads. Det är nio gånger (9×) så effektivt!

Läs mer

Botar som ringer frisörer blir en kort parentes

Av Martin Modigh Karlsson

På Google I/O 2018 kunde man höra hur långt Google kommit med att artificiellt skapa något som beter sig som en människa och som du kan föra en intellektuell(?) konversation med. För många av oss innebär tekniken att vi kan spara tid och möda i vår vardag, samtidigt som affärsprocesser kan effektiviseras. Det är ena sidan av myntet. 

Samtidigt finns det många som reagerar starkt, tycker att det hela är obehagligt och poängterar att man måste vara tydlig med att det inte finns en människa bakom. Även vår gästkrönikör Martin Modigh Karlsson är sunt skeptisk. I dagens krönika delar han med sig av några farhågor. Läs och se om du håller med! 

Läs mer

Användning av bilder med personer i marknadsföring

Av Cecilia Torelm Tornberg

Att använda foton och filmer i din marknadsföring kan bli olagligt när GDPR träder i kraft om exakt en månad. I denna artikel förklarar advokat Cecilia Torelm Tornberg vad den nya regleringen innebär i praktiken och hur du håller dig inom lagens ramar. Läs nu!

Läs mer

Gör affär 3 gånger av 4 med content marketing

Av Thomas Barregren

Många gör inbound marketing fel. Det ger mest kalla och irriterade leads. Du kan få betydligt bättre resultat med insiktsdriven marknadsföring och försäljning. I den här artikeln förklarar Thomas Barregren vad det är och hur det fungerar.

Läs mer

Väg dina ord på våg Bättre webbtexter, del 4

Av Martin Modigh Karlsson

Dåliga texter får dina kunder att fly. Gör därför dina ordval med omsorg, stava rätt och se upp för fallgropar i det främmande språket. Tips på vägen och ett par goda exempel på klavertramp får du i dagens artikel skriven Martin Modigh Karlsson. Läs nu!

Läs mer

Beteendestyrd marknadsföring på rätt sätt

Av Erik Ullberg

Den pågående skandalen där dataanalysföretaget Cambridge Analytica samlat in data om miljontals Facebook-användare sätter ljuset på beteendestyrd marknadsföring. Å ena sidan handlar det om hur vi marknadsförare riktar vår kommunikation utifrån mottagarens behov, å andra sidan om den personliga integriteten. Missbruk skall givetvis beivras, och det är precis denna sortens händelse som GDPR är till för att skydda oss mot.

Därför är det högaktuellt att titta på vad som gäller med den nya lagstiftningen. I dagens krönika skriver advokat Erik Ullberg från Wistrand Advokatbyrå om just detta.

Läs mer

Gör inte fel; gör rätt! Bättre webb­texter, del 3

Av Martin Modigh Karlsson

Handen på hjärtat; har du koll på vad som gäller? Heter det de eller dem? När behövs apostrof före genitiv-s och hur får du din webbläsare att undvika fula avstavningar? Det och mycket annat reder Martin Modigh Karlsson ut när han idag, vänligt men bestämt, svingar sin pekpinne! Läs och begrunda – det är dags för den tredje delen i vår serie om hur du skriver bättre webbtexter!

Läs mer

Oraklet från Mountain View En krönika av Thomas Barregren

Av Thomas Barregren

Det är januari 2013. Utanför mitt fönstret är allt grått och vått – som det brukar vara i Göteborg. Jag sitter framför min dator för att fråga oraklet i Mountain View om något jag har grubblat på. ⁂ Det är nästan på dagen nio år efter att jag grundade webbyrån som jag precis har lämnat.…

Läs mer

Varumärkets roll i samhällsdebatten

Av Johanna Stenmark

Ditt företag har mycket att vinna på att delta i samhällsdebatten. Skälen är flera. Inte minst kan ditt deltagande bygga såväl kundens förtroende som medarbetarens engagemang och ert varumärke. Möjligheterna är många och diskuteras i dagens artikel skriven av Johanna Stenmark, PR-konsult på Punkt PR. 

Läs mer

Influencer marketing efter Kissie-domen

Av Erik Ullberg

Bristande reklammärkning dundrar patent- och marknadsdomstolen och fäller bloggprofilen och influencern Kissie. Domen är den första i sitt slag och förväntas bli vägledande. Vad ska du tänka på? Det berättar dagens gästkrönikörer – advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Gunilla Karlsson på Wistrand. De berättar också vad som föranledde domen och vad lagen säger om reklamidentifiering i sociala medier.

Läs mer

Content marketing – del av den totala produkten

Av Thomas Barregren

”Den totala produkten” är en modell som hjälper dig att förstå hur marknaden uppfattar ditt erbjudande. Den hjälper dig att förstå att din produkt är mycket mer än den fysiska varan eller faktiska tjänsten, och förstå hur du kan differentiera produkten med bland annat content marketing. Läs mer i denna artikel.

Läs mer

Tänk som en redaktör Bättre webbtexter, del 2

Av Martin Modigh Karlsson

Det är få förunnat att kunna färdigställa en bra och felfri text i ett svep. Vanligare är att stor möda behöver läggas på redigeringsarbetet. I dagens artikel får du tips och råd om hur du redigerar din webbtext. Detta är del två i Martin Modigh Karlssons skrivskola om hur du skriver bättre texter för webben.

Läs mer
mi, venenatis elementum sem, justo vulputate, risus. lectus dolor libero diam Aenean

Pin It on Pinterest