Det börjar dyka upp i platsannonser där företaget söker en innehållsansvarig. Men vad gör en sådan? Vilka färdigheter och egenskaper eftersöks? Och var utbildar man sig till det? Låt oss undersöka saken.
Det börjar dyka upp platsannonser där företag söker en innehållsansvarig. Men vad gör en sådan? Vilka färdigheter och egenskaper eftersöks? Och var utbildar man sig till det? Låt oss undersöka saken.
Vad är innehållsansvarig?
Innehållsansvarig – content manager eller content curator på engelska – är ett ganska nytt yrke i Sverige. Därför råder viss förvirring om vad jobbet innebär. Ibland likställs till och med rollen med webbmasterns. Men det är fel. Låt mig förklara med en liknelse. Om vi tänker på en webbplats som ett hus, så är webbmastern en vaktmästare som underhåller och snickrar vidare på huset, medan den innehållsansvariges uppgift är att hålla efter möblerna och underhålla vägarna som leder fram till huset. Vägarna fram till huset är de sociala medierna, i vilka den innehållsansvarige ofta också representerar företaget.
En mer stringent förklaring ger Computer Swedens språkwebb som förklarar innehållsansvarig som “den som ansvarar för en samling material” och som ser till “att innehållet i samlingen är relevant för samlingens ändamål: aktuellt, korrekt, fullständigt och tillgängligt för användare.” Att gallra ut gammalt material ingår också i arbetsuppgifterna.
Innehåll är ett brett begrepp som här innefattar både text, bild, ljud och video – allt som berättar något för besökaren. Ibland begränsas det till ett företags webbplats och närvaro i sociala medier, men det kan också sträcka sig till andra kommunikationskanaler som nyhetsbrev och trycksaker.
Det är viktigt att inte blanda samman innehållsansvarig med ansvarig utgivare som är en helt annan roll med helt andra arbetsuppgifter.
Vad gör innehållsansvarig?
Ja, vad förväntas av en innehållsansvarig? Ganska mycket skulle jag vilja säga! I de jobbannonser jag har studerat nämns uppgifter som
- att utarbeta och upprätthålla strategier för innehållets målgrupper, kanaler och ton (innehållsstrategi)
- att upprätthålla och underhålla en publiceringskalender
- att producera och redigera artiklar, nyhetsbrev, video, bilder och ljud
- att driva företagets eller organisationens närvaro i sociala medier
- att uppdatera eller ta bort publicerat material som blivit inaktuellt eller som inte används
- att samla in och analysera mätdata om hur innehållet sprids och används
- att utbilda och stödja medarbetare i att producera innehåll
- att hålla sig uppdaterad och informera om bästa praxis på området
Vilka egenskaper och färdigheter behövs?
Arbetet som innehållsansvarig är ganska brett och självständigt, så det ställs en hel del krav på den som skall jobba i rollen. Om du är intresserad bör du ha följande egenskaper:
- trivs med omväxlande arbetsuppgifter
- initiativtagande och självgående
- strukturerad och analytisk
- teknikintresserad
- tycker om att skriva och jobba med innehåll
Det krävs också en hel del kunskap. Exakt vad varierar från arbetsgivare till arbetsgivare, men här är ett axplock från platsannonser jag har studerat:
- bild- och videohantering i Adobe-sviten (i första hand Photoshop men också Illustrator och Premiere)
- webbanpassat skrivande på svenska och engelska
- publiceringsverktyg (CMS) – till exempel Drupal, WordPress eller EPiServer
- e‑handel
- nyhetsbrevsverktyg – till exempel Apsis eller MailChimp
- HTML och CSS
- Excel och Word
- analysverktyg – till exempel Google Analytics eller Adobe Analytics/SiteCatalyst
- sökmotoroptimering (SEO)
- användbarhet och tillgänglighet
- marknadsföring i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest
- A/B‑testning
- grundläggande databashantering och programmering (främst JavaScript men också till exempel PHP)
- konverteringsoptimering
- projektledning
Vilka utbildningar finns för innehållsansvarig?
Arbetet som innehållsansvarig spänner över flera discipliner. Så en väg in i yrket är att börja med en kandidatexamen inom en av dem, och därifrån bredda sig med till exempel erfarenhet av webbutveckling. Några tänkbara och i platsannonser efterfrågade kandidatexamina är inom
- journalistik
- kommunikation
- marknadsföring
- informationsarkiektur
På senare år har det också kommit fram yrkesutbildningar som ger en mer riktad kunskap och erfarenhet från området. Några exempel:
- Digital strateg, 200 yhp (1 år), Nackademin
- Digital Data Strategist, 300 yhp (1,5 år), Hyper Island
- Marknadskommunikatör sociala medier, 300 yhp (1,5 år), Nackademin
- Webbkommunikatör/sociala medier, 400 yhp (2 år), Medieinstitutet
- Digital marknadskoordinator, 205 yhp (2 år) Nässjö lärcenter
- Webbkommunikatör, 425 yhp (2 år), Nordic Business Institute
- Webbredaktör, 180 hp (3 år), Högskolan i Borås
- Interaktiva digitala medier, 180 hp (3 år), Linnéuniversitetet
Andra titlar man kan få efter att ha läst de här utbildningarna inkluderar innehållsstrateg, digital strateg, digital kommunikatör och webbredaktör. Arbetsuppgifterna är ibland mer eller mindre de samma.
Framtidsutsikter
Allt fler företag inser att det inte längre räcker med att bara finnas på nätet, utan att man för att nå igenom bruset måste bygga relationer med sina kunder och kommunicera med en uttalad röst och målgrupp. Framtiden för den här typen av jobb ser därför ljus ut. Väljer du att satsa på en karriär inom innehåll tror jag inte att du kommer behöva ångra dig! Vad tror du?
Dela artikeln om du gillade den!
Liknande artiklar
Just nu har vi inga fler artiklar om ämnet.
Förslag på mer läsning
Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring
Medvetna konsumenter lockar till miljö- och hållbarhetspåståenden i företagens marknadsföring. Men kraven på vad som får sägas inom detta område är extra hårda. Ta reda på vad som gäller. Läs denna artikel i Kntnt Magasin skriven av advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.
Läs artikel »Content marketing v/s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå
Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din content marketing? Då har du säkert upptäckt att var och varannan byrå i kommunikationsbranschen numera påstår sig vara experter på ämnet. Begreppet används flitigt av många, vilket gör det svårare för dig som köpare att veta vem eller vilka du ska vända dig till. I denna artikel hjälper Lars Wirtén dig på traven!
Läs artikel »Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer
Den höga rörligheten på arbetsmarknaden leder till att många byter jobb. För att hindra att företagshemligheter och viktiga kundrelationer följer med till konkurrenten behöver arbetsgivaren känna till juridiken. Om detta handlar dagens artikel författad av advokat Gustav Sandberg och biträdande jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.
Läs artikel »Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2
Spar på tid och krafter – effektivisera arbetsflödet i din content marketing! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar i Kntnt Magasin. Detta är en andra. Trevlig läsning!
Läs artikel »Vad är artificiell intelligens?
Funderar du på vad AI är och hur du skall förhålla dig till den revolution inom området som vi med säkerhet bara sett början på? Detta är något som vår krönikör Martin Modigh Karlsson ägnar mycket tankemöda. Läs hans intressanta analys i dagens artikel.
Läs artikel »Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1
Effektivisera arbetsflödet i din content marketing. Det finns flera anledningar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfarna journalister, redaktörer och seniora skribenter, delar med sig av sina bästa tips i två artiklar. Den första hittar du här!
Läs artikel »Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?
Då och då händer det att ett företag förlorar kontrollen över sina kunders personuppgifter. Det är naturligtvis inte bra och får konsekvenser. I denna artikel förklarar advokat Erik Ullberg och biträdande jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en personuppgiftsincident är och vad du måste göra när en sådan har inträffat. Läs och lär!
Läs artikel »Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök
2020 kommer 50% av alla sökningar ske med rösten visar studie och Googles ”voice search”-tjänst växer så det knakar. Detta gör att du bör SEO-optimera din webbplats för röstsökningar redan nu. I dagens gästkrönika förklarar Alexandra Jung hur du gör!
Läs artikel »Inbound marketing sneglar mot content marketing
I denna gästkrönika reflekterar Niloo Lopez över vart inbound marketing är på väg efter att ha besökt megakonferensen Inbound 2019.
Läs artikel »Överraskande slutsats från INBOUND 2019
Kntnt Radio är tillbaka! I avsnitt 209 diskuterar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez utifrån Niloos ”take aways” från 2019 års upplaga av megakonferensen INBOUND. Samtalet landar i en oväntad konklusion. Pia och Thomas ger också en förklaring till den långvariga tystnaden. Efter 208 avsnitt under nästan lika många veckor blev det helt plötsligt tyst. Vad hände?
Läs artikel »