Innehållsansvarig – arbetsuppgifter och utbildningar

Det börjar dyka upp platsannonser där företag söker en innehållsansvarig. Men vad gör en sådan? Vilka färdigheter och egenskaper eftersöks? Och var utbildar man sig till det? Låt oss undersöka saken.

Vad är innehållsansvarig?

Innehållsansvarig – content manager eller content curator på engelska – är ett ganska nytt yrke i Sverige. Därför råder viss förvirring om vad jobbet innebär. Ibland likställs till och med rollen med webbmasterns. Men det är fel. Låt mig förklara med en liknelse. Om vi tänker på en webbplats som ett hus, så är webbmastern en vaktmästare som underhåller och snickrar vidare på huset, medan den innehållsansvariges uppgift är att hålla efter möblerna och underhålla vägarna som leder fram till huset. Vägarna fram till huset är de sociala medierna, i vilka den innehållsansvarige ofta också representerar företaget.

En mer stringent förklaring ger Computer Swedens språkwebb som förklarar innehållsansvarig som “den som ansvarar för en samling material” och som ser till “att innehållet i samlingen är relevant för samlingens ändamål: aktuellt, korrekt, fullständigt och tillgängligt för användare.” Att gallra ut gammalt material ingår också i arbetsuppgifterna.

Innehåll är ett brett begrepp som här innefattar både text, bild, ljud och video – allt som berättar något för besökaren. Ibland begränsas det till ett företags webbplats och närvaro i sociala medier, men det kan också sträcka sig till andra kommunikationskanaler som nyhetsbrev och trycksaker.

Det är viktigt att inte blanda samman innehållsansvarig med ansvarig utgivare som är en helt annan roll med helt andra arbetsuppgifter.

Vad gör innehållsansvarig?

Ja, vad förväntas av en innehållsansvarig? Ganska mycket skulle jag vilja säga! I de jobbannonser jag har studerat nämns uppgifter som

  • att utarbeta och upprätthålla strategier för innehållets målgrupper, kanaler och ton (innehållsstrategi)
  • att upprätthålla och underhålla en publiceringskalender
  • att producera och redigera artiklar, nyhetsbrev, video, bilder och ljud
  • att driva företagets eller organisationens närvaro i sociala medier
  • att uppdatera eller ta bort publicerat material som blivit inaktuellt eller som inte används
  • att samla in och analysera mätdata om hur innehållet sprids och används
  • att utbilda och stödja medarbetare i att producera innehåll
  • att hålla sig uppdaterad och informera om bästa praxis på området

Vilka egenskaper och färdigheter behövs?

Arbetet som innehållsansvarig är ganska brett och självständigt, så det ställs en hel del krav på den som skall jobba i rollen. Om du är intresserad bör du ha följande egenskaper:

  • trivs med omväxlande arbetsuppgifter
  • initiativtagande och självgående
  • strukturerad och analytisk
  • teknikintresserad
  • tycker om att skriva och jobba med innehåll

Det krävs också en hel del kunskap. Exakt vad varierar från arbetsgivare till arbetsgivare, men här är ett axplock från platsannonser jag har studerat:

  • bild- och videohantering i Adobe-sviten (i första hand Photoshop men också Illustrator och Premiere)
  • webbanpassat skrivande på svenska och engelska
  • publiceringsverktyg (CMS) – till exempel Drupal, WordPress eller EPiServer
  • e-handel
  • nyhetsbrevsverktyg – till exempel Apsis eller MailChimp
  • HTML och CSS
  • Excel och Word
  • analysverktyg – till exempel Google Analytics eller Adobe Analytics/SiteCatalyst
  • sökmotoroptimering (SEO)
  • användbarhet och tillgänglighet
  • marknadsföring i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Pinterest
  • A/B-testning
  • grundläggande databashantering och programmering (främst JavaScript men också till exempel PHP)
  • konverteringsoptimering
  • projektledning

Vilka utbildningar finns för innehållsansvarig?

Arbetet som innehållsansvarig spänner över flera discipliner. Så en väg in i yrket är att börja med en kandidatexamen inom en av dem, och därifrån bredda sig med till exempel erfarenhet av webbutveckling. Några tänkbara och i platsannonser efterfrågade kandidatexamina är inom

  • journalistik
  • kommunikation
  • marknadsföring
  • informationsarkiektur

På senare år har det också kommit fram yrkesutbildningar som ger en mer riktad kunskap och erfarenhet från området. Några exempel:

Andra titlar man kan få efter att ha läst de här utbildningarna inkluderar innehållsstrateg, digital strateg, digital kommunikatör och webbredaktör. Arbetsuppgifterna är ibland mer eller mindre de samma.

Framtidsutsikter

Allt fler företag inser att det inte längre räcker med att bara finnas på nätet, utan att man för att nå igenom bruset måste bygga relationer med sina kunder och kommunicera med en uttalad röst och målgrupp. Framtiden för den här typen av jobb ser därför ljus ut. Väljer du att satsa på en karriär inom innehåll tror jag inte att du kommer behöva ångra dig! Vad tror du?

Johanna Lindh

Författare: Johanna Lindh

Johanna Lindh är gästbloggare på Kntnt.com. Hon är webbredaktör och innehållsstrateg med stor kunskap om publiceringssystem och sociala medier. Johanna har tidigare arbetat som webbutvecklare och är specialiserad på Drupal. Fritiden ägnar hon åt att sporta, läsa kinesiska och hålla sig uppdaterad om digitala trender.

Läs mer av Johanna Lindh

sem, elit. tempus Praesent consequat. ut velit,
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest