#Julkalender #tävling #kampanj #socialamedier #regler #juridik #begränsningar

Snart är det jul och kampanjerna på nätet och i sociala medier frodas. Rimma och vinn en spa-weekend, ta del av ett oemotståndligt erbjudande bakom dagens lucka eller delta i utlottningen av en resa till hemlig destination. Kreativiteten flödar och en liten oskyldig reklamtävling kan väl inte vara fel, eller? Nä, inte om du har koll på juridik och användarbestämmelser i sociala medier, vill säga. Men vid minsta tvekan skall du absolut läsa dagens artikel av advokat Cecilia Torelm Tornberg!

Det luriga tävlingsmoment

Nu fylls Instagram och Facebook-konton med julkalendrar, tävlingar och andra julkampanjer. Det är tydligt att spänningen i spelmoment lockar många följare till att engagera sig i företags aktiviteter. Tävlingar är därför ett effektivt sätt att öka varumärkeskännedomen, få användare att ta del av erbjudanden och i övrigt marknadsföra olika produkter och tjänster.

Men vilka regler gäller egentligen för tävlingar i sociala medier? Det är inte förbjudet att arrangera reklamtävlingar men det är en juridisk utmaning att uppfylla de legala kraven. Den här artikeln syftar till att tydliggöra kraven på content vid tävlingar i sociala medier.

Att använda sociala medier innebär avtalsrättsliga förpliktelser

De sociala medierna har egna användarvillkor som användaren åtar sig att följa när denne registrerar ett konto. Inte sällan finns specifika användarvillkor för kampanjer och tävlingar. Exempelvis förbjuder Facebooks promotionsguidelines användningen av personliga tidslinjer såsom exempelvis ”dela på din tidslinje för att delta” för att administrera kampanjer.

Ett avsteg från  sociala mediers användarvillkor kan utgöra ett avtalsbrott och kan innebära att material raderas, att kontot avslutas och i vissa fall skadeståndsskyldighet. Användarvillkoren är ofta omfattande, och kan förändras över tid varför det gäller att hela tiden hålla sig uppdaterad.

Att lotta ut priser är förbjudet

I Sverige har vi en reglerad spelmarknad. Detta innebär att det i regel krävs tillstånd för att arrangera lotterier. Tävlingar där vinnaren utses genom ett slumpartat moment, t.ex. lottning, anses utgöra ett lotteri. För reklamlotterier ges enligt praxis inga tillstånd. Tävlingar som arrangeras i sociala medier måste därför avgöras genom en prestation. En prestation kan exempelvis vara att skriva en motivering till varför deltagaren ska vinna eller att utforma en slogan.

Tävlingen ska kunna identifieras

All marknadsföring ska utformas och presenteras på ett sådant sätt att det klart och tydligt framgår att det är fråga om marknadsföring samt vem som står bakom den. Detta innebär att deltagare, såväl som andra användare i forumet, med lätthet ska förstå att det rör sig om en reklamtävling.

Därför bör tävlingen annonsmarkeras på ett tydligt sätt. Detta kan exempelvis göras genom att använda för tävlingen särpräglade hashtags, och uppställa krav vid deltagande genom användning av exempelvis #reklamtävling och #annonsörensnamn.

Tydliga tävlingsvillkor ska accepteras av deltagare

Arrangören ska säkerställa att deltagare tagit del av de villkor och begränsningar som är väsentliga för tävlingen, genom att exempelvis uttryckligen acceptera dessa på en kampanjsida. Väsentliga villkor för tävlingar är:

  • Information om villkor och begränsningar, såsom exempelvis åldersgräns
  • Information om vinsternas värde och huruvida de är utbytbara i pengar eller kan överlåtas till annan
  • Information om bedömningskriterier, exempelvis på vilka grunder juryn bedömer tävlingsbidragen
  • Information om att vinnaren kan bli skyldig att betala vinstskatt
  • Information om hur personuppgifterna kommer att behandlas samt vart tävlingsdeltagaren kan vända sig med frågor om personuppgifter och tävling. Ska personuppgifter användas för marknadsföringsändamål krävs dessutom ett särskilt godkännande från deltagaren
  • Information som avser om och hur tävlingsbidragen kommer att användas utanför forumet.

Inte lätt att veta

Sammanfattningsvis är det inte helt enkelt att hitta ett spännande upplägg som är lagligt vid utformningen av reklamtävlingar i sociala medier. Mitt råd är därför att alltid stämma av utformning och villkor med en på området kunnig jurist innan kampanjen publiceras – för att undvika onödiga misstag.

Lycka till och god jul!

Cecilia Torelm Tornberg

Författare: Cecilia Torelm Tornberg

Advokat Cecilia Torelm Tornberg är specialiserad på marknads- och immaterialrätt, avtalsrätt samt säljfrämjande åtgärder i Sverige och Norden. Verksam som processombud vid domstol och biträder vid förhandlingar med myndigheter och privata organ. Flitigt anlitad som föreläsare av Berghs School of Communication, universitet, högskolor, organisationer och företag.

Läs mer av Cecilia Torelm Tornberg

ut velit, Donec ut quis, luctus ut
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest