© howtostartablogonline.net/socialmedia (CC BY 2.0)

Mer neuromarketing. Det visste du inte om avtal. Niklas Myhr från världens största konferens om sociala medier. (Och liten lektion i Göteborgska) Kntnt nyhetsbrev vecka 13, 2017

Hallå eller!

Den konstiga hälsningsfrasen kan man ibland höra i Göteborg. Inte så ofta nu som för tio år sedan. Men alltjämt då och då – företrädesvis bland oss som ungdomar runt femtio.

”Hallå eller” är inte bara ett hej. Det är också en inbjudan till samtal. Som om man sa: ”Hej! Vad roligt att se dig. Låt oss stanna upp och prata en stund.” Fast uttryckt i två ord. Ekonomiskt och bra.

Det är viktigt att uttala ordet med den rätta schvungen. Det går inte att säga ”hallå!”, som när en expedit ropar på en kund som glömde ta med sig växeln, eller ”hallå?” som om man svarar i telefon (och inte vet att det är ofint att svara ”hallå”). Och gör för guds skull inget uppehåll mellan ”hallå” och ”eller”; det skulle låta besynnerligt tvehågset, nästan osäkert.

Nej, ”hallå eller” ska uttalas i ett enda svep, med ett göteborgskt långt a, ett ännu längre å, och ett ”eller” som får Sten-Åke Cederhök att lyfta på hatten i sin himmel: ”Haalåååäller”.

Apropå Sten-Åke Cederhök: Albert & Herbert måste jämte Killinggänget vara det roligaste som har visats på svensk tv. Jämför själv! Du hittar flera avsnitt av Albert & Herbert och Killinggängets Nile City 105.6 på SVT:s öppna arkiv.

I förra veckan kunde du lyssna på en intervju med Erik Modig. Han pratade om sin forskning i gränslandet mellan neurovetenskap och marknadskommunikation. Om du tyckte det var intressant och vill lära dig mer ska du kolla in det här föredraget:

Föredraget var det 32:a i vår föredragsserie Kntnt Frukost. Trettiotvå! Ja, så många frukostföredrag har vi hunnit arrangera sedan starten 2013. Här ser du alla och kan anmäla dig till kommande: www.kntnt.se/frukost.

Du ingår avtal för din eller din arbetsgivares räkning nästan varje dag. Ofta tänker du inte på det, som till exempel när du laddar ned bilder från en bildbank. Andra gånger tänker du på det, men nöjer dig med en muntlig överenskommelse. Och någon gång då och då sitter du med ett skriftligt avtal framför dig.

Oavsett om du ingår avtalet medvetet eller inte, eller om det är skriftligt eller ej, så är det en lag med mer än hundra år på nacken som bestämmer vad som gäller.

Men vet du vad lagen säger? Och vad som gäller när du medvetet eller inte, skriftligt eller ej, kommer överens med en innehållsleverantör, en byrå, en influencers?

Känner du dig osäker? Läs då advokat Cecilia Torelm Tornbergs artikel med den prosaiska rubriken: Glöm inte bort avtalet.

En prosaisk, på gränsen till tråkig, rubrik har också förärats avsnitt 92 av Kntnt Radio. Men låt inte det bleka skenet bedra. Avsnittet är ett färgstarkt, nästan grällt, potpurri av insikter, åsikter och utsikter. Allt levererat av Niklas Myhr (The Social Media Professor) och mig förklätt till en rapport från världens största konferens helt fokuserad på sociala medier: Social Media Marketing World i San Diego.

Efter lite inledande snack om vad som händer i baren efter konferensen, så spårar vi ur fullständigt. Vi pratar om content marketing, bushmen, den gutenbergska parentesen, Per Torberger, webbdesign,… Ja, säg det vi inte pratar om. Men till slut hittar hittar vi tillbaka till Social Media Marketing World, och Niklas avslutar med att ge några takeaways därifrån.

Du hör Rapport från världens största konferens om sociala medier här:

Trevlig helg önskar
Thomas med kollegor

P.S. Om du hittade det i social medier och inte vill missa nästa nyhetsbrev ska du fylla i din epostadress här. Då får du veckans alla artiklar i din inkorg på fredag morgon. Gör som 2300+ av dina kollegor. Prenumerera på Kntnts veckosammanfattning. D.S.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

eget ipsum felis nunc ut Phasellus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest