Kommunikationskapital – intervju med Sara Rosengren (Kntnt radio 1)

Kntnt startar podradio om content marketing och annat som intresserar marknadsförare och kommunikatörer. Lyssna i din mobil eller på webben – var du vill, när du vill. Läs vidare för att få veta mer om det första avsnittet!

”En röst i natten”

Såg du En röst i natten? TV-serien från slutet av 80- och början av 90-talen? Jag gjorde det. Och älskade den. Och, skall erkännas, fantiserade om att själv sitta där.

Jag hade helt glömt bort TV-serien. Men Sara Rosengren, som medverkar i premiäravsnittet av Kntnt radio, påminde mig. Och jag insåg att det är därför jag, privatpersonen Thomas, vill göra podradio. Det är min emotionella krok som fångar mig. Att sitta i en studio, med en fet mick nära munnen, lurar på öronen, och lyssnare någonstans där ute. Yrkespersonen, Thomas, har naturligtvis en rationell förklaring, som jag berör i programmet.

Om programmet

Första programmet handlar om kommunikationskapital – det förtroendekapital som ett företag har hos sin målgrupp. Forskning visar att värdeskapande kommunikation bygger detta kapital, vilket har flera gynnsamma effekter på företagets attraktionskraft, målgruppernas uppmärksamhet och vilja att sprida budskapet vidare.

Programmet leds av Pia och Thomas. Medverkar gör också Sara Rosengren, som är professor vid Handelshögskolan i Tromsø, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, författare till boken Reklam : förståelse och förnyelse och en ofta anlitad föreläsare.

Innehållet minut för minut

Programmet är 20:39 långt. Några hållpunkter:

  • 00:17 Påannons
  • 00:56 Varför vi gör Kntnt radio
  • 02:20 Vad lyssnar Sara Rosengren på?
  • 02:44 Vem är Sara Rosengren?
  • 03:18 Vad gör en forskare i marknadsföring?
  • 04:13 Har marknadschefen tappat 3 av Kotlers 4P?
  • 05:31 Har marknadschefen blivit marknadskommunikationschef?
  • 06:46 Är marknadsföring och reklam samma sak?
  • 07:30 Vad är reklamens värdestödjande logik?
  • 09:04 Vad är reklamens värdeskapande logik?
  • 10:25 Måste innehåll som kommuniceras vara värdeskapande för att nå ut i en fragmenterad värld?
  • 13:43 Vilka andra fördelar har den värdeskapande logiken?
  • 17:32 Vad skall företag fokusera på för att stärka sitt kommunikationskapital?
  • 18:33 Content-Meetup
  • 19:26 Avannonsering

Lyssna

Enklast prenumererar du och lyssnar på Kntnt Radio i en app i din telefon eller surfplatta. Har du iOS (iPhone eller iPad) så kan du använda Apples egen Podcaster. Har du Android så kan du använda Pocket Caster. I båda fallen söker du bara efter Kntnt Radio och prenumererar på stationen.

Du hittar också Kntnt radio på iTunes och Stitcher. Du kan också prenumerera på RSS-flödet.

Sist men inte minst kan du lyssna på programmet här:

Bonus

Under Webbdagarna Stockholm 10–20 mars 2014 spelade vi in två fristående reportage från den första och andra dagen. Lyssna på dem på Soundcloud.

Good night marketers… wherever you are

This is Thomas Barregren, ”The Nighthawk” on KNTNT, 98.3; and Good night marketers… wherever you are.

Bild © April Cat/Shutterstock.
Musik © Ivan Chew (CC BY 3.0).

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

2 Kommentarer

  1. Ann Carrin den 24 mars 2014 kl 08.18

    Hej! Underbart! Fick inte upp länken i mobilen, men det kommer att gå att lyssna i mobilen framöver, hoppas jag? Ser fram emot detta – tack!



  2. Thomas Barregren den 24 mars 2014 kl 09.19

    Roligt att du gillar det.

    Kntnt Radio finns på iTunes som både iOS-användare och Android-användare (åtminstone vi som har Pocket Caster) kommer åt.

    Vi har också ansökt om att bli ”partner” till Stitcher. Men de tar god tid på sig att godkänna ansökan.



Donec commodo ut dapibus vulputate, felis efficitur.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest