Kntnts nyhetsbrev 44/2016

Höstlovet närmar sig sitt slut. Om du har barn i skolåldern har du kanske varit ledig? Kanske rest till varmare platser. Min familj och jag är på Mallorca. Vi badar och utforskar ön. Njuter av 24 °C i luften och 20 °C i vattnet. Läser om snöoväder och halka i Sverige, och glädjs åt att vara här.

Under den här veckan har jag i stort sett loggat ut från jobbet. Låtit röstbrevlådan ta hand om inkommande telefonsamtal. Bara kollat mejl morgon och kväll. Och passat på det mesta. Men en sak har jag inte kunnat avhålla mig från; läsa vad våra två gästskribenter har skrivit.

Account based marketing

Först ut var Helena Sveding – marknadsdirektör på Vendemore. Hon förklarar account based marketing (ABM) på bra ett lättfattligt sätt. Obligatorisk läsning. Om du sen vill lära dig mer kan du anmäla dig till Kntnt frukost den 10 november. Då kommer Christopher Engman från Vendemore att berätta ännu mer.

Google My Business

Dagen efteråt skrev Alexandra Jung om Google My Business. Alexandra jobbar på Iprospect, som hjälper sina kunder med bland annat sökmotoroptimering (SEO). Och just SEO är skälet till varför du ska se till att ditt företag finns på Google My Business. Jag får väl erkänna att jag har en del att ta tag i på den punkten för Kntnts räkning. Hur är det med dig?

Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern

Och i går publicerade vi avsnitt 73 av Kntnt radio. I veckans program pratar Pia och jag med Ulf Vanselius från Sveriges kanske främsta b2b-byrå – Pyramid – som han var med och grundade och är vd för idag. Ulf har arbetat med marknadsföring och reklam sedan 1980-talet, varit med och författat boken B2B 2.0 – Marknadsföring och reklam i den digitala tidsåldern och bistått många av Sveriges största b2b-företag. Med sådan gedigen erfarenhet är Ulf en ovärderlig källa till kunskap och insikt som han frikostigt delar med sig av i dagens program. Lyssna!

Tips från Mats Rönne

Matts Rönne – som Pia och jag samtalade med i avsnitt 69 av Kntnt radio – tipsar på i Facebook-gruppen Marknadscheferna Stockholm om Peter Fields och Les Binets anförande från Effectiveness Week. Så hör skriver Matts:

Om du är med i den här gruppen arbetar du troligen med marknadsföring på något sätt. I så fall bör det vara din förbannade skyldighet (om du ursäktar språket) att investera en timme eller så och kolla på den här presentationen från gårdagens inledande session i eventet Effectiveness Week som går av stapeln i London just. Om du vill kan du skippa över de första 25 minuterna och hoppa rätt in i Peter Fields och Les Binets senaste slutsatser om hur reklam fungerar, och hur det vi håller på med kan skapa långsiktig vinstutveckling.

Och vill du ha en cliffhanger som inspiration är en av deras slutsatser att begreppet ROI är ett av de största hoten mot verkligt effektiv och lönsam reklam.

Se filmen här. Passa också på att se ännu mer på ämnet och med Peter Fields och Les Binets.

God läsning önskar
Thomas

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

Curabitur vel, libero leo. Praesent risus dapibus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest