Kom närmare med storytelling

Skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmål. Det är bara ett av skälen till att du ska använda storytelling i din kommunikation. Hur det fungerar och goda exempel på varumärken som lyckats får du ta del av i denna krönika av vår gästskribent Johanna Stenmark.

Bygg relationer och nå affärsmål

Personalisering och att bli mer personlig – inte privat – är i dag en given framgångsfaktor när du kommunicerar. Detta skrev jag om i förra månadens inlägg. Du vill komma närmare din målgrupp, bygga en relation med den – och skapa känslor. Men du vill också att den relationen ska hjälpa dig att nå dina affärs- och verksamhetsmål. Och det är här som storytelling kommer in.

Vad betyder storytelling?

Storytelling handlar om att använda sig av berättelser och berättartekniker för att bära ett budskap. Det har du kanske gissat dig till av namnet 😉 Syftet är att använda berättelsen för att förhöja och förstärka ett varumärke. Du skapar en dramaturgi och en röd tråd som går genom din kommunikation.

Med hjälp av storytelling kan du också på ett effektivt sätt berätta om ditt varumärkes varför – det vill säga kärnan till varför ni gör det ni gör.

Kommunicera ditt varför

People don’t buy what you do; they buy why you do itSimon Sinek

Detta är förmodligen ett av de mest återupprepade citaten i kommunikationsbranschen just nu men det är inte mindre sant för det. Din kärna, ditt varför, är det som verkligen särskiljer dig från dina konkurrenter och skapar ett engagemang för ditt varumärke. Är du nyfiken på Simon Sinek rekommenderar jag dig att ta del av hans uppmärksammade och uppskattade TED Talk.

För att kommunicera ditt varför är storytelling både effektivt och långsiktigt. I Lars Falks krönika Storytelling – några ord om vikten av att berätta läser vi om hans tid tillsammans med varumärket Zeta och historien om Fernando di Luca. Det är ett bra exempel på hur ett varumärke kan kommunicera sitt varför, sin bakgrund och bygga en relation över tid – och samtidigt ta ut sin berättelse i olika former.

En historia – oändliga vägar att gå

Att kommunicera med berättelser hjälper dig också att hitta olika infallsvinklar, former och kanaler för att sprida din kommunikation och ditt innehåll. Bra historier har en förmåga att leva länge och byta skepnad. Lite vitt tolkat ungefär som Skönheten och Odjuret – en fransk saga från 1700-talet som sedan dess har berättats i olika former och forum; från Disneys tecknade film daterad 1991 till den moderna tolkningen som har premiär i år.

På liknande sätt kan berättelsen om just ditt varumärke eller din produkt formas och utvecklas. Det handlar dock inte om att tänka samma innehåll i olika kanaler. Nej, innehållet i en kanal ska byggas, kompletteras och understödjas av innehållet i andra kanaler. På liknande sätt som att filmen aldrig, eller i alla fall väldigt sällan, stämmer överens med boken – ungefär så.

Den norska serien SKAM är ett annat exempel på hur berättande nyttjas just i olika format och på olika plattformar. Karaktärerna som vi följer i den webbaserade serien kan vi även följa utanför de sända avsnitten – i sociala medier. Och i sociala medier händer det i sin tur saker som får konsekvenser i serieavsnitten.

På detta vis bygger vi ett plattformsoberoende förhållande till karaktärerna och vaggas in i känslan av verklighet. Så pass att skådespelerskan Josefin Pettersen förväxlades med sin minderåriga karaktär Noora av en krogvakt.

Berättelser knyter band

Genom berättelsen lär vi känna Fernando di Luca och hans familj, samtidigt som vi bygger en upplevelse av hans passion och passionen i varumärket. Vi skrattar, gråter och skäms tillsammans med SKAM-gänget samtidigt som vi bygger en förståelse för den verklighet som präglar ungdomar i dag. Det är kraften i storytelling!

Du bygger en emotionell relation – känslor – knutna till ditt varumärke eller din produkt och relationen ger dig möjlighet att komma närmare dina mottagare och etablera långsiktiga förhållanden.

Pontus Staunstrup använder i sitt blogginlägg 5 skäl att använda storytelling Apple som exempel på ett emotionellt laddat varumärke. Apples konsumenter fattar sina beslut – köpa eller inte köpa – i allra högsta grad baserat på den känslomässiga relationen dem emellan. Att deras köpare känner så starkt inför deras varumärke beror i stor utsträckning på att de ägnat sig åt riktigt väl utförd storytelling.

Och det är ditåt vi ska sträva. Till när vi har knutit de där emotionella banden och kommit vår målgrupp, våra konsumenter, närmare.

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

Pin It on Pinterest

mautic is open source marketing automation7ba57f04c2897134134f69ce7057b93e/////////////
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!