Lär känna din målgrupp

Lär känna din målgrupp. Det är självklart. Men hur? Om det handlar avsnitt 100 av Kntnt Radio. Dels får du höra hur Skistar gör. Dels berättar Thomas hur du kan använda innehåll för att göra det. Lyssna nu!

Pia Tegborg
2 juni 2017

Lär kän­na din mål­grupp. Det är själv­klart. Men hur? Om det hand­lar avsnitt 100 av Knt­nt Radio. Dels får du höra hur Skis­tar gör. Dels berät­tar Tho­mas hur du kan använ­da inne­håll för att göra det. Lyss­na nu!

Skistars content manager berättar

Skistars con­tent mana­ger, Nina Hall­ström, har säsong året runt. I vart fall i sitt arbe­te med det börsno­te­ra­de bola­gets kom­mu­ni­ka­tion. För även om ”pro­duk­ter­na” – ski­dan­lägg­ning­ar­na i Sälen, Åre, Vem­da­len, Ham­mar­by­top­pen i Sve­ri­ge, Hem­se­dal och Try­sil i Nor­ge och St. Johann i Öster­ri­ke – har gått i som­mard­va­la, så har inte kom­mu­ni­ka­tions­av­del­ning­en gjort det. Tvärtom!

När som­ma­ren står för dör­ren är det vik­ti­ga­re än någon­sin att hål­la besö­kar­nas min­nen och dröm­mar vid liv. Men då gäl­ler det att vara både träff­sä­ker och rele­vant i kom­mu­ni­ka­tio­nen. Och det krä­ver god kän­ne­dom om målgruppen.

Är per­so­nen som fat­tar det slut­li­ga köp­be­slu­tet den enda som behö­ver påver­kas av din kom­mu­ni­ka­tion för att köpet skall bli av? Tro­ligt­vis inte. Vil­ka platt­for­mar är rele­van­ta att synas i och vil­ka kan du strun­ta i och var längs köpre­san läggs lämp­li­gen kru­tet? Är ett stort enga­ge­mang hos kun­der­na bara av godo och hur han­te­rar man ris och ros?

Nina Hall­ström berät­tar hur Skis­tar jobbar.

Lär känna din målgrupp med hjälp av content marketing

Efter inter­vjun berät­tar Tho­mas hur du kan använ­da con­tent mar­ke­ting för att lära kän­na din mål­grupp. Han för­kla­rar hur du gör med webb­pub­li­ce­rings­verk­ty­get Word­Press och mar­ke­ting auto­ma­tion-verk­ty­get Mau­tic. Båda är gra­tis och har öppen käll­kod. Inga pro­blem för den som är lite tek­nisk lagd. (Hör av dig till oss om du inte är det, så hjäl­per vi dig.)

Länkar

Här har jag sam­lat län­kar till sådant som nämns i dagens avsnitt:

  • Efter att ha lyss­nat på avsnitt 155 av Filip och Fred­rik får Tho­mas för sig att vi ska bli lika rap­pa i käf­ten (vil­ket vi natur­ligt­vis inte lyc­kas med).
  • En annan podd som Tho­mas näm­ner är Vita huset och jag. Att den inte alls är rele­vant för vår publik visar bara hur dåligt Tho­mas har lärt kän­na vår målgrupp. 😉
  • Tho­mas har dock den goda saken att näm­na ock­så vår egen podd. När­ma­re bestämt avsnitt 55 i vil­ket Kata­ri­na Graff­man tar upp faran med att lyss­na på fokusgrupper.
  • Se och hör Julie Flei­scher berät­ta hur Kraft Food job­bar med con­tent mar­ke­ting för att bland annat lära kän­na sin målgrupp.
  • I för­ra avsnit­tet av Knt­nt Radio berät­tar Tho­mas hur sam­ma tek­nik som du kan använ­da för att lära kän­na din mål­grupp ock­så kan använ­das för att påvi­sa vär­det av mark­nads­fö­ring.

Till sist Skistars Face­book-film som otip­pat blev en rik­tig snackis:

Musik: All Alo­ne © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: New Life © Explo­si­ve Ear Can­dy (CC BY-NC-ND 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »