Lär känna din målgrupp Kntnt Radio 100 med Nina Hallström

Lär känna din målgrupp. Det är självklart. Men hur? Om det handlar avsnitt 100 av Kntnt Radio. Dels får du höra hur Skistar gör. Dels berättar Thomas hur du kan använda innehåll för att göra det. Lyssna nu!

Skistars content manager berättar

Skistars content manager, Nina Hallström, har säsong året runt. I vart fall i sitt arbete med det börsnoterade bolagets kommunikation. För även om ”produkterna” – skidanläggningarna i Sälen, Åre, Vemdalen, Hammarbytoppen i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge och St. Johann i Österrike – har gått i sommardvala, så har inte kommunikationsavdelningen gjort det. Tvärtom!

När sommaren står för dörren är det viktigare än någonsin att hålla besökarnas minnen och drömmar vid liv. Men då gäller det att vara både träffsäker och relevant i kommunikationen. Och det kräver god kännedom om målgruppen.

Är personen som fattar det slutliga köpbeslutet den enda som behöver påverkas av din kommunikation för att köpet skall bli av? Troligtvis inte. Vilka plattformar är relevanta att synas i och vilka kan du strunta i och var längs köpresan läggs lämpligen krutet? Är ett stort engagemang hos kunderna bara av godo och hur hanterar man ris och ros?

Nina Hallström berättar hur Skistar jobbar.

Lär känna din målgrupp med hjälp av content marketing

Efter intervjun berättar Thomas hur du kan använda content marketing för att lära känna din målgrupp. Han förklarar hur du gör med webbpubliceringsverktyget WordPress och marketing automation-verktyget Mautic. Båda är gratis och har öppen källkod. Inga problem för den som är lite teknisk lagd. (Hör av dig till oss om du inte är det, så hjälper vi dig.)

Länkar

Här har jag samlat länkar till sådant som nämns i dagens avsnitt:

  • Efter att ha lyssnat på avsnitt 155 av Filip och Fredrik får Thomas för sig att vi ska bli lika rappa i käften (vilket vi naturligtvis inte lyckas med).
  • En annan podd som Thomas nämner är Vita huset och jag. Att den inte alls är relevant för vår publik visar bara hur dåligt Thomas har lärt känna vår målgrupp. 😉
  • Thomas har dock den goda saken att nämna också vår egen podd. Närmare bestämt avsnitt 55 i vilket Katarina Graffman tar upp faran med att lyssna på fokusgrupper.
  • Se och hör Julie Fleischer berätta hur Kraft Food jobbar med content marketing för att bland annat lära känna sin målgrupp.
  • I förra avsnittet av Kntnt Radio berättar Thomas hur samma teknik som du kan använda för att lära känna din målgrupp också kan användas för att påvisa värdet av marknadsföring.

Till sist Skistars Facebook-film som otippat blev en riktig snackis:

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: New Life © Explosive Ear Candy (CC BY-NC-ND 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Lämna en kommentar





Pin It on Pinterest

c3917e9ad1125a760673a9e085617f7700
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!