Macy's Thanksgiving Day Parade – en personlig betraktelse

Det är fjärde torsdagen i november. Närmare bestämt den 28:e i månaden. Över 50 miljoner amerikaner har slagit på TV:n fulla av förväntan. Ytterligare 3,5 miljoner New York bor och turister trotsar de isiga vindarna på Manhattan och beger sig ut för att under ett par timmars tid underhållas längst paradgatan Broadway. Stämningen är på topp. Jag vet för jag var där för att se ett av USA:s största årligen återkommande event — varuhuset Macy’s Thanksgiving Day Parade. Läs min betraktelse!

Klartecken att flyga

Jag huttrar lite lätt. Trängseln är stor när jag och mitt sällskap anländer lagom till paradens start klockan 09:00. För en plats på första parkett borde vi ha varit här betydligt tidigare – inser vi för sent.

Tur är att den kraftiga vind som det varnats för uteblivit så att New York Police Department kunnat ge klartecken till paraden. För illa vore det annars.

Under ett par timmars tid passerar sedan sexton gigantiska och heliumfyllda ballonger föreställande lika många seriefigurer förbi oss i sakta gemak. De följs åt av farkoster av olika slag liksom av uppträdanden i sång och dans. Det är folkfest och vi ser hur publiken flitigt använder sina mobilkameror för att föreviga ögonblick och sprida budskap till sina vänner.

Pilgrimsresa i religiösa förtecken

Över hela USA firas den fjärde torsdagen i november Thanksgiving Day. Firandet har sitt ursprung i legenden om pilgrimerna som i december 1620 anlände med skeppet Mayflower till det som så småningom skulle komma att bli USA och i den tacksägelsefest som hölls till Guds ära för att fira den första goda skörden.

Jag är ganska övertygad om att Thanksgiving helgen för många amerikaner numera är en kommersiell tilldragelse snarare än en religiös högtid, även om det säkert varierar över landet. En klämdag ger fyra dagars ledighet, vilket möjliggör för många att resa hem till nära och kära för att på Thanksgiving Day samlas och avnjuta fylld kalkon och pumpapaj.

Det är inte bara börsen som är stängd denna dag utan faktiskt det mesta och att hitta en kvällsöppen restaurang i New York visade sig åtminstone för oss att vara en utmaning. Vi slutade på en fransk bistro. Det var gott och jag gillar ändå inte pumpapaj.

Startskottet för julhandeln

Macy’s parad är ett av landets största årligen återkommande event med en medial genomslagskraft som heter duga. Över 50 miljon åskådare som sagt. Och återkommande rapportering i så gott som varje nyhetssändning under denna långhelg. Inte illa.

I hela 87 år har paraden setts som den officiella starten till julhandeln. I år blev det startskottet även för mig.

Mer än bara en parad

Underhållningsvärdet av paraden är naturligtvis centralt men syftet med den går djupare än så. Du som intresserar dig för kommunikation förstår säkert vad jag menar. Paraden är ingen enstaka isolerad händelse utan en integrerad och noga planerad del av en Macy´s övergripande event marketing strategi. Macy’s Flower show på våren och Macy’s 4th of July Fireworks är exempel på andra aktiviteter som ingår i den årliga kalendern.

I Thanksgiving paraden erbjuder Macy’s en möjlighet till exponering på de sexton ballongerna. Antalet exponeringsytor är begränsade och sponsorerna står i kö för att få synas. Att många sponsorer blir kvar år efter år visar att värdet av att medverka bedöms som högt. Disney har exempelvis medverkat ända sedan Musse Pigg dök upp för första gången, 1934. Säkert betalas väldigt dyra pengar för denna annonsplats.

Paradens executive producer, Amy Kule, menar att den långsiktiga effekten av att synas i paraden är viktigare än den kortsiktiga exponeringen i media. Att som varumärke associeras med ett event som positionerar sig som en amerikansk tradition på detta vis bygger känslomässiga relationer med konsumenterna som då kommer att föredra produkterna i paraden framför andra när de gör val i butiken. Jag tror det kan stämma.

Draghjälp av ”Black Friday”

Att paraden sammanfaller med Black Friday – en av de absolut största realisationerna under året – är naturligtvis ingen slump. Black Friday är helt enkelt en kampanj som syftar till att få folket att så tidigt så möjligt trigga igång köplusten och börja spendera julbudgeten. Kampanjen som i många fall inleds redan på torsdagsnatten för att pågå till på söndag kväll har en stor ekonomisk betydelse för handeln.

En av flera förklaringar till namnet är att många butiker denna dag går från röda siffror (förlust) för året till svarta siffror (vinst) i räkenskaperna.

Macy’s väljer i år att slå upp portarna redan kl 20.00 på torsdagskvällen. Då finns vi på plats och jag kan inte låta bli att undra om fler än vi låtit den traditionsenliga kalkonmiddagen fått stryka på foten för kön till varuhuset är imponerande lång och kan dagen efter beskådas i nationell TV. Poäng till Macy’s Event- och PR-avdelning även här alltså.

Ett par timmar senare och rejält trötta efter nattens shopping går vi hemåt i natten. Inte heller i natt sover staden.

Foto Pia Tegborg.

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

felis ut ipsum vulputate, porta. efficitur. at risus. mattis libero.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest