Jyske Bank TV

Hur många banker känner du till som sätter så stort tilltro till sitt varumärke att de ger sig på att producera tv på daglig basis? Förmodligen inte många fler än Jyske Bank i Danmark. På huvudkontoret i Silkesborg har tv-produktionen blivit en så central del i verksamheten att banken numera titulerar sig "Ett tv-bolag med en egen bank". Vid säsongens sista Kntnt frukost berättar Lasse Høgfeldt om resan från traditionell bank till prisbelönt medieföretag.

Pia Tegborg
13 december 2016

Ärligt talat. Hur många ban­ker kän­ner du till som sät­ter så stort till­tro till sitt varu­mär­ke att de ger sig på att pro­du­ce­ra tv på dag­lig basis? Inte så många, eller hur? Själv kom­mer jag bara på en enda; dans­ka Jys­ke Bank. På huvud­kon­to­ret i Sil­kes­borg har tv-pro­duk­tio­nen bli­vit så cen­tral i verk­sam­he­ten att ban­ken nume­ra titu­le­rar sig ”Ett tv-bolag med en egen bank”. Inte illa. Bakom trans­for­ma­tio­nen står Las­se Høg­feldt som är chef för kom­mu­ni­ka­tions­av­del­ning­en och tilli­ka chefre­dak­tör på ban­ken. Vid säsong­ens sista Knt­nt fru­kost berät­tar han om resan de gjort och hur de lyc­kas hål­la ång­an uppe i den stän­digt pågåen­de innehållsproduktionen.

Cision om rapporten svenskarna och sociala medier 2016

Som bruk­ligt inleds fru­kosten med en drag­ning sig­ne­rad vår sam­ar­bets­part­ner Cision. I dag är det Jim­my Ris­berg, affärs­ut­veck­la­re på Cision, som delar med sig av väl val­da axplock ur Inter­netstif­tel­sens rap­port ”Svens­kar­na och soci­a­la medi­er 2016.” Jim­my berät­tar att den dag­li­ga använd­ning­en av soci­a­la nät­verk mer än för­dubb­lats mel­lan åren 2010 och 2016. Och att vi i snitt ägnar drygt en tim­me om dagen åt våra nät­verk. Genom­gå­en­de är kvin­nor mer akti­va än män – med undan­tag för det sist­nämn­da i ålderska­te­go­rin över 76 år.

Face­book är det soci­a­la nät­verk som flest av oss använ­der (71 %) och siff­ran ökar i alla åld­rar för­u­tom bland 12–15 åring­ar. På and­ra plats hit­tar vi Instagram med 44 %. Snapchat gil­las skarpt i de yng­re gene­ra­tio­ner­na, men har knappt någ­ra fans över 56 år. Det enda soci­a­la nät­verk som mins­kar i använd­ning är Twit­ter som tap­pat från 22 till 18 pro­cent de senas­te året. Det­ta och myc­ket annat hit­tar du i Jim­mys pre­sen­ta­tion nedan.

Jyske Bank: en tv-station med en egen bank

Sedan ett decen­ni­um till­ba­ka dri­ver Jys­ke Bank en egen tv-sta­tion som dag­li­gen pro­du­ce­rar inne­håll för 900 000 kun­der, 200 000 inve­ste­ra­re och när­ma­re 4 500 anställ­da. Pro­duk­tio­nen för web­ben är omfat­tan­de lik­som när­va­ron i  soci­a­la medi­er. Det är inte ovan­ligt att deras vide­or har tusen­tals – ibland tio­tu­sen­tals –  vis­ning­ar på Face­book. Och när de tra­di­tio­nel­la medi­er­na behö­ver en eko­no­misk expert, är det inte säl­lan de kon­tak­tar Jys­ke Bank. Tv-sta­tio­nen har dess­utom vun­nit fle­ra inter­na­tio­nel­la utmär­kel­ser, där­ibland Euro­pas bäs­ta webb-tv på Digi­tal Com­mu­ni­ca­tions Awards och Best Brand news­room på Digi­day Con­tent Mar­ke­ting Awards.

Från bank till medieföretag

Las­se Høg­feldt har en lång och fram­gångs­rik kar­riär inom Jys­ke Bank, inled­nings­vis som copy­wri­ter och sedan som redak­tör för ban­kens tryck­ta tid­ning. Han upp­märk­sam­ma­de tidigt medi­e­land­ska­pet för­änd­ring och för­stod att det skul­le bli allt svå­ra­re för ban­ken att nå sin publik genom tra­di­tio­nell reklam. Kost­na­den för pro­duk­tion, tryck och dis­tri­bu­tion av före­ta­gets tid­ning hade dess­utom skju­tit i höj­den och den då nya kana­len YouTu­be bör­ja­de bli allt mer popu­lär. Det var dags att tän­ka om.

When you can´t rely on the media you have to become a media

Att fort­sät­ta för­li­ta sig på att få ut sitt bud­skap via tra­di­tio­nel­la medi­er var inte läng­re ett alter­na­tiv. Istäl­let blev fokus att byg­ga ett eget medi­e­fö­re­tag. Ban­kens vd stöd­de ini­ti­a­ti­vet och sköt till de medel som behöv­des. Jys­ke Banks news­room tog form och i dag finns här tolv anställ­da i rol­ler­na jour­na­list, foto­graf eller publicist.

Goda råd på vägen

Vill du göra sam­ma resa som Jys­ke Bank kan Las­ses små råd på vägen kom­ma väl till pass.

Talk to heart

Det går var­ken att för­änd­ra en orga­ni­sa­tion eller för­flyt­ta kun­der genom att endast pra­ta fak­ta. Du mås­te berö­ra – tala till hjärtat.

Tänk som en publicist

Gör som tid­ning­ar och media och sätt berät­tel­sen i fokus. Pub­li­cis­ter kan kons­ten att berät­ta rele­van­ta histo­ri­er – som inte utgår från tid­ning­ens eller varu­mär­kets per­spek­tiv utan från kun­dens eller läsarens.

Ett förändrat medielandskapet

För­li­ta dig inte läng­re på de tra­di­tio­nel­la medi­er­na. De sak­nar idag såväl infly­tan­de som kraft i dis­tri­bu­tio­nen för ditt varumärke.

Video är vinnaren

Inse att det är här vi är dag. Se på de soci­a­la nät­ver­ken där inte minst Face­book till stor del består av videofilmer.

Se till att få klartecken från din vd

Att pro­du­ce­ra bra film krä­ver resur­ser. Och tid. Säker­ställ ett stort Ja från din vd redan från bör­jan. Det fun­kar inte att hela tiden mätas utan det­ta är ett lång­sik­tigt arbete.

Bygg produktionen internt

Annars blir det med stor san­no­lik­het för dyrt.

Vill du lyssna på Lasse Høgfeldt?

Eftersom Las­se dela­de käns­lig infor­ma­tion har vi inte tillå­tel­se att visa fil­men från fru­kosten. Där­e­mot rekom­men­de­rar jag varmt att du lyss­nar på det sam­tal jag och Tho­mas hade med honom. Du hör det i avsnitt 78 av Knt­nt Radio som släpps på tors­dag. Mis­sa inte det!

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »