Bild © Nosha (CC BY SA 2.0)

Samtal med: Therese Andersson

Det händer så mycket spännande inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Du vill hänga med. Men du hinner inte. Rutinerna och det dagliga och operativa tar för mycket plats, på bekostnad av den egna utvecklingen och det långsiktiga och strategiska tänkandet. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kollegor, kommunikatörer och marknadsförare, som brottas med samma problem. Hur gör de? Hur tänker de? Under rubriken "Samtal med" kommer du få ta del av deras erfarenheter och tankar. I dag samtalar vi med Therese Andersson som är erfaren i rollen som försäljnings- och marknadsansvarig för hotell i en internationell hotellkedja.

Maria Gustafsson
13 mars 2014

Glitt­ran­de vat­ten kluc­kar mot bryg­gor­na utan­för Lind­hol­men Sci­ence Park, här job­bar vi i Knt­nt gran­ne med det i dagar­na ett år gam­la Radis­son Blu River­si­de Hotel. När vår­so­len vär­mer våra vin­ter­frus­na sjä­lar är det lätt att före­stäl­la sig bryg­gan full med kaf­fedric­kan­de sol­törs­tan­de män­ni­skor. Pre­cis så öns­kar The­re­se Anders­son, hotel­lets för­sälj­nings- och mark­nads­an­sva­ri­ga att vi ska tän­ka när vi tän­ker på hotel­let. Som en plats att tri­vas på.

Therese Andersson, Radisson Blu Riverside Hotel

Livsnjutare som vill ha roligt på jobbet

The­re­se beskri­ver sig som en ljvsnju­ta­re som gil­lar att göra det som hon tyc­ker är roligt. Hon beto­nar vär­det av att kän­na att det verk­li­gen är roligt på job­bet, för när hon har roligt så blir hon auto­ma­tiskt bra på det hon gör. Att tri­vas på job­bet och stå för äga­rens vär­de­ring­ar är det som lig­ger The­re­se när­mast hjär­tat i job­bet. Resul­ta­tet av kom­bi­na­tio­nen av ansvar och arbets­gläd­je märks inte bara i värd­ska­pet för gäs­ter­na eller i ledar­ska­pet med per­so­na­len på hotel­len. Det kan exem­pel­vis ska­pa nyfi­ken­het och upp­drag­na mun­gi­por hos all­män­he­ten som när The­re­se föreslog att hotel­lets VD skul­le sova i en inredd glas­bur utan­för Got­hia Towers vid Kors­vä­gen. Syf­tet var natur­ligt­vis att väc­ka intres­se för sta­dens nya hotell på Lind­hol­men, vil­ket lyc­ka­des med bravur både hos invå­na­re och i media. Mark­nads­fö­rings­ar­be­te för hotell är så myc­ket mer än annon­ser, mäss­del­ta­gan­de och vis­ning­ar. The­re­se säger:

Våra hotell ska vara mer än hotell som gäs­ter­na sover på, de ska vara plat­ser som föder idéer.

Traineen som förälskade sig i hotellbranschen

The­re­se kom in i hotell­bran­schen efter stu­di­er­na i Hotel Mana­ge­ment där hon val­des ut till att del­ta i ett trai­nee­pro­gram. Hon skrat­tar när hon berät­tar att de glöm­de frå­ga om den lil­la detal­jen om hon hade kör­kort, vil­ket hon inte hade tagit ännu. Inga pro­blem sa The­re­se och fix­a­de kör­kort på nolltid.
En annan vik­tig pus­sel­bit på vägen till att arbe­ta med mark­nads­fö­ring var åren inom en annan hotell­ked­jas mark­nads­av­del­ning med bland annat erfa­ren­het av kund- och loja­li­tets­pro­gram. För snart sju år sedan tog The­re­se över huvud­an­sva­ret för mark­nads­fö­ring­en på ett Radis­son Blu hotell. I dags­lä­get inne­bär hen­nes arbe­te huvud­an­svar för mark­nad och för­sälj­ning på de nyöpp­na­de hotel­len River­si­de i Göte­borg och Park Inn i Lund. Inom någ­ra år kom­mer även Park Inn i Helsing­borg att ingå i grup­pen. Jag tän­ker att arbets­om­rå­det låter omfat­tan­de och kom­plext, hur går det egent­li­gen till i vardagen?

Vardagen kräver kreativt samarbete med teamet

Var­da­gar­na som mark­nads­fö­ra­re för fle­ra hotell i oli­ka stä­der visar sig se väl­digt oli­ka ut. Arbe­tet vari­e­rar mel­lan stra­te­gis­ka och prak­tis­ka upp­gif­ter som att pla­ne­ra att öpp­na ett nytt hotell, sät­ta pla­ner för mark­nads­kom­mu­ni­ka­tio­nen, ta fram intres­se­väc­kan­de inne­håll och väl­ja vil­ka kana­ler kom­mu­ni­ka­tio­nen ger bäst resul­tat i. Myc­ket hän­der ad hoc hela tiden, så en för­må­ga att age­ra flex­i­belt är ett abso­lut mås­te inom hotell­bran­schen. I kra­vet på snabb­rör­lig­het kän­ner tro­li­gen de fles­ta av den här blog­gens läsa­re igen sig. Kom­men­te­ra gär­na med dina tankar.

The­re­se och hen­nes kol­le­gor arbe­tar i en inte­gre­rad sälj- och mark­nads­grupp där de kan ta tag i idéer som kom­mer upp i möten. Hon poäng­te­rar att det är lätt att tro att det finns mas­sor av peng­ar när ett nytt hotell star­tas upp. Verk­lig­he­ten är att det gäl­ler att använ­da den befint­li­ga pot­ten peng­ar på det smar­tas­te sät­tet. Och det smar­tas­te är ofta sam­ar­be­ten där alla inblan­da­de vin­ner något. Genom det­ta arbets­sätt byg­ger The­re­se goda rela­tio­ner som de sedan ömse­si­digt byg­ger på genom åren. Hon hål­ler stän­digt ögo­nen öpp­na för nya sam­ar­bets­part­ners att ska­pa team med.

Mixar strategi med praktiska tester

Genom sin mix av kun­skap om hur hotell­bran­schen fun­ge­rar, för­kär­lek för nya idéer och en stän­dig vil­ja att bry­ta ny mark ska­par hon gär­na nytt genom att brainstor­ma med hotel­lets stra­te­gi­grupp där hon ingår som en av fyra per­so­ner. Grup­pen som består av erfar­na och väl­digt oli­ka per­so­ner arbe­tar fram en plan över vad de ska åstad­kom­ma exem­pel­vis det när­mas­te halvåret.

I stra­te­gi­grup­pen är vi bra på att lyss­na på varand­ra även om vi inte tyc­ker lika­dant. Vi kan vara tys­ta till­sam­mans och vi har verk­li­gen roligt tillsammans.

Där­ef­ter tes­tar de sig fram till det som fun­ge­rar genom att appli­ce­ra de nya idéer­na för att se hur des­sa gör sig i prak­ti­ken. Eftersom de arbe­tar i en öppen atmo­sfär med möj­lig­het att göra både fel och rätt, vågar de sig på att tes­ta sådant som and­ra kanske skul­le avfär­da redan på idésta­di­et men som här kan bli en suc­cé. Det­ta gäl­ler även på den egna avdel­ning­en med tre per­so­ner. När vi sam­ta­lar om deras arbets­sätt tän­ker jag att det är tyd­ligt att det i erfa­ren­he­ten ryms stor tyst kun­skap som The­re­se tar som naturlig.

Utmaningar som drivkraft

När jag frå­gar The­re­se vad som är hen­nes störs­ta driv­kraft sva­rar hon direkt att utma­na mig själv. Att dribb­la två hotell är nytt för mig, säger hon, och med duk­ti­ga kol­le­gor kom­mer det att gå fint. Alla pra­tar om balans i livet och sådant får man ta med i beräk­ning­en. Som exem­pel i soci­a­la medi­er gäl­ler det att hell­re väl­ja någ­ra få kana­ler än att för­sö­ka synas i så många som möj­ligt. I upp­star­ten av ett nytt hotell är det många saker inom kom­mu­ni­ka­tio­nen att sät­ta sig in i. Såväl internt som externt. Så frå­ga mig igen om ett halv­år skrat­tar hon.

Arbetar mot lockande mål

Som mål har The­re­se en öns­kan om att alla män­ni­skor i de stä­der hotel­len finns ska ha med hotel­len när de tän­ker på vad de kan göra som för­gyl­ler livet. Att belägg­ning­en är god på hotel­len, gör inte att mark­nads­grup­pen kan sät­ta sig till ro. Tvärtom gäl­ler det att skaf­fa sig en över­blick på den kom­mu­ni­ka­tion som har fun­ge­rat i att nå ut. Att få myc­ket press är exem­pel­vis ett sätt att mäta målupp­fyl­lel­se. River­si­de med sin spek­ta­ku­lä­ra restau­rang och bar har det skri­vits spalt­me­ter om. Likaså när nöj­da gäs­ter har skri­vit rekom­men­da­tio­ner på TripAdvisor.

Kommunicerar aktivt i digitala kanaler

Med utgångs­punkt i visio­nen att vara livsstils­ho­tell är det själv­klart att lyf­ta det som är på gång runt hotel­len. Båda hotel­len har en aktiv kom­mu­ni­ka­tion med sina gäs­ter genom sidor för River­si­de och Park Inn Lund i Face­book och kon­ton i Instagram för River­si­de och Park Inn Lund. Hotell­gäs­ter kan även boka rum genom Face­book­si­dor­na. Utö­ver nämn­da kana­ler är nyhets­brev och press­re­le­a­ser någ­ra av de som ingår i hotel­lens mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Kom­mu­ni­ka­tio­nen på Twit­ter är  påbör­jad men i dags­lä­get mer vilan­de, möj­ligt­vis för att det upp­levs som svå­ra­re att visa bil­der där eftersom hotel­lens inred­ning byg­ger på design, färg och ljus tror Therese.

Nyhets­bre­ven skic­kar de var tred­je vec­ka och press­re­le­a­se var­je månad om något som är på gång i Göte­borg eller i Lund. Fokus är att ska­pa en käns­la av att alla gäs­ter är väl­kom­na och ska kän­na att de pas­sar in, inte enbart affärsmän.

Inne­hål­let sam­lar The­re­se med team in från sina kol­le­gor och skri­ver om med en liten twist så att det blir intres­sant för att kun­na nå genom bruset.

Tävling på Instagram attraherade 400 hotellbesökare

För att väc­ka intres­se kring öpp­nan­det av det nya hotel­let i Lund brainstor­ma­de The­re­se till­sam­mans med hotel­lets byrå fram en täv­ling som utgick ifrån temat att adde­ra färg i var­da­gen som de kal­lar Adding color to life. De val­de Instagram som kanal och hash­tag­gen #par­kinnlund för att kun­na sam­la bil­der­na i ett flö­de. Unge­fär 100 per­so­ner del­tog i täv­ling­en med sina bil­der som sva­ra­de på frå­gan: Vad gör du för att adde­ra färg i din var­dag? Som final sat­te per­so­na­len ihop en utställ­ning på hotel­let med samt­li­ga bil­der. När The­re­se berät­tar att fotout­ställ­ning­en kom­bi­ne­rat med en inbju­dan till Öppet hus blev en suc­cé med 400 besö­ka­re åter­kom­mer hon till vär­det av den kre­a­ti­va dia­lo­gen med sina kollegor.

När vi gör något till­sam­mans med våra skil­da erfa­ren­he­ter och olik­he­ter så kan vi ta ett litet gräs­strå och utveck­la det till en bra idé.

Cita­tet blir bra som slut­ord av det inspi­re­ran­de sam­ta­let med The­re­se Andersson.

Hur gör du som läser blog­gen för att kom­ma fram med de där nya kre­a­ti­va idéer­na? Och har du något egen exem­pel på en mark­nads­fö­ringsin­sats som miss­lyc­ka­des eller blev en fram­gång? Kom­men­te­ra gär­na med dina syn­punk­ter och dela gär­na vida­re i dina nätverk.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »