Det är skillnad på relevans och frekvens

Det finns en mängd fällor att gå i när det gäller statistik – särskilt vad gäller siffror kring trafik och aktivitet på nätet. Vi missförstår lätt och gör våra egna tolkningar av vad siffrorna säger. Lägg därtill vår förmåga att tolka i linje med vår övertygelse. Dagens text, författad av vår gästskribent Martin Modigh Karlsson, handlar om svårigheten att hålla isär begreppen relevans, popularitet och frekvens vid analys av data. Läs den nu!

Martin Karlsson
5 september 2018

Efter ’Brex­it’ goog­la­de de panikslag­na brit­ter­na på vad de egent­li­gen hade ställt till med.

”Hur läm­nar man EU?”, ”vad ÄR EU?” och så vida­re. Det kun­de vi läsa och höra om och skroc­ka åt.

Met­ro: Det här goog­la­de brit­ter­na på efter brexit-resultatet

DN: Fem saker brit­ter­na goog­la­de dagen efter brexit

Det pas­sar väl in i vår lätt upp­blåsta själv­bild att de anings­lö­sa brit­ter­na lura­des att rös­ta fram ett resul­tat de inte för­stod något av. Det skul­le ju ald­rig hän­da oss. Eller?

Dumma, men inte dumma

Ja, brit­ter­na är dum­ma som vill läm­na EU. Nej, dum­ma är inte brit­ter­na. ”Vad är EU?” var inte den mest sök­ta frå­gan efter Brex­it. Det var ”bara” en av de snab­bast ökan­de frå­gor­na. Det kan för­stås bety­da vad som helst tills man jäm­för med något. En ökning från en sökan­de om dagen till 100 om dagen är ju en enorm ökning. Men 100 brit­ter som söker på sam­ma sak, det är bara tre paral­lell­klas­ser i års­kurs 7 som fått sam­ma SO-upp­gift. Jag ska vara tyd­lig med att jag har hit­tat på siff­ror­na 1 och 100, Goog­le pre­sen­te­rar ju inte reda siff­ror, bara index.

Men för många jour­na­lis­ter och alle­han­da dela­re av skoj­sigt inne­håll i soci­a­la kana­ler var det en för bra sto­ry för att kol­la, som det bru­kar heta.

Bluff och fejk och fällor

Det finns lät­ta fäl­lor att gå i när det gäl­ler sta­tistik, och sär­skilt när det gäl­ler siff­ror kring tra­fik och akti­vi­tet på nätet. Lyss­na till exem­pel på det utmärk­ta 191:a Knt­nt radio-avsnit­tet om fejk­tra­fik på inter­net. Men det är inte bara bluff och fejk som ten­de­rar att lura oss, vi miss­för­står lätt och gör våra egna tolk­ning­ar av vad siff­ror säger. Ibland gör vi det med flit för att det ska pas­sa den bild vi vill för­med­la, ibland för att det är lätt att tol­ka i lin­je med vår över­ty­gel­se och ibland blir det fel för att det sak­nas data – siff­ror­na säger helt enkelt inte så myc­ket som vi vill tro. I ’The Curi­ous Inci­dent of the Dog in the Night-Time’ av Mark Had­don åter­be­rät­tas en historia:

”The­re are three men on a train. One of them is an eco­no­mist and one of them is a logi­ci­an and one of them is a mathematician.

And they have just crossed the bor­der into Scot­land (I don’t know why they are going to Scot­land) and they see a brown cow stan­ding in a field from the win­dow of the train (and the cow is stan­ding paral­lel to the train).

And the eco­no­mist says, ’Look, the cows in Scot­land are brown.’ And the logi­ci­an says, ’No. The­re are cows in Scot­land of which at least one is brown.’ And the mat­he­ma­ti­ci­an says, ’No. The­re is at least one cow in Scot­land, of which one side appe­ars to be brown.’

Många av oss (re)agerar på data och ny infor­ma­tion som eko­no­men, medan den enda som har helt rätt är mate­ma­ti­kern. För att inte vara för tor­ra är logi­kerns mel­lan­lä­ge kanske egent­li­gen att rekom­men­de­ra? Om du vill ha en livsvis­dom vill säga. Vi är ock­så många, och här räk­nar jag in sök­mo­to­rer­nas algo­rit­mer  i ”vi” ock­så, som kan ha svårt att hål­la isär begrep­pen rele­vans, popu­la­ri­tet och fre­kvens.

Om du läs­te ”viri­li­tet” i rubri­ken så mås­te jag tyvärr göra dig besvi­ken. Jag rekom­men­de­rar i så fall en titt djupt i skräp­post­kor­gen istället.

Röda lin­jen är ter­men ”Sve­ri­ge­de­mo­kra­ter­na”, övri­ga är två repre­sen­tan­ter från var­de­ra sida om mitten.

Se här när jag för­ra vec­kan jäm­för­de sök­ning­ar på någ­ra slump­vis utval­da riks­dags­par­ti­er. Alla ökar och har sin peak i dagar­na (fat­tas bara annat, det är ju val snart!). Ett par­ti stic­ker ut som det mar­kant mest sök­ta efter, Sverigedemokraterna.

En snabb slut­sats av att SD top­par en sån här graf är att deras popu­la­ri­tet ökar mest. Men vi vet fak­tiskt ing­et om var­för en mas­sa män­ni­skor sök­te på dem. Vi bor­de anta per­spek­ti­vet hos mate­ma­ti­kern ovan, att vi bara vet just det som vi har belägg för. Man kan spe­ku­le­ra i bak­grun­den till sök­ning­ar­na – nyfi­ken­het? hel­hjär­tat stöd? avsmak? – men det vi vet är att flest per­so­ner söker på det, om deras inställ­ning vet vi inget.

Frekvens blir relevans

Pro­ble­met som upp­står om man tol­kar såda­na här ökning­ar i fre­kvens som rele­vans blir det där skroc­kan­det vi gjor­de åt de dum­ma brit­ter­na. ”Snab­bast öka­de sök­ning­en” blev snabbt ”den van­li­gas­te sök­ning­en”. Och rele­van­sen i det här fal­let – något att rap­por­te­ra om. Att redo­vi­sa de fak­tis­ka siff­ror­na hade kanske inte gjort någ­ra rubri­ker: ”För­ra vec­kan sök­te en hand­full brit­ter på fak­ta om EU, dagen efter Brex­it var de fler”. Jaha?

Pro­ble­met är att sök­mo­to­rer ten­de­rar att göra på sam­ma sätt, även om algo­rit­mer­na inne­hål­ler många fler vari­ab­ler än sök­fre­kvens. När många kopp­lar en sök­fras till ett visst par­ti kom­mer det hög­re upp i ser­pen även för and­ra. Oav­sett vad anled­ning­en till de många kopp­ling­ar­na var – nyfi­ken­het? hel­hjär­tat stöd? avsmak?.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »