Erik Ullberg

Erik Ullberg arbetar inom allmän affärsjuridik med primärt fokus på immateriella rättigheter, reklam, marknadsföring, IT och dataskydd samt offentlig upphandling. Han har särskild erfarenhet från sociala medier, IT, teknik samt reklam- och kommunikationsbranschen. Erik är svensk representant inom GALA (Global Advertising Lawyers Alliance), en sammanslutning av advokater verksamma över hela världen med expertis och erfarenhet inom reklam och marknadsföring. Erik är en återkommande föreläsare inom sina specialområden vid bl.a. Chalmers Tekniska Högskola.

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs hela artikeln »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs hela artikeln »
Tumme Upp Fb

Facebooks ”gilla”-knapp granskad av EU-domstolen

Tänk till innan du instal­le­rar Face­books ”gilla”-knapp och and­ra plu­gins på din webb­plats. Ansva­ret vid behand­ling av per­son­upp­gif­ter­na kan näm­li­gen bli din huvud­värk. Det­ta slår ett för­hands­av­gö­ran­de i EU-dom­sto­len fast. Läs mer i dagens arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Gunil­la Karls­son på Wistrand Advokatbyrå. 

Läs hela artikeln »
Shopping Online

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Stör­re krav på e‑marknadsplatser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ull­berg och Gunil­la Karls­son på Wistrand Advokatbyrå. 

Läs hela artikeln »
Blockchain

Blockkedjeteknologi i marknadsföring – möjligheter och fallgropar

Att använ­da block­ked­je­tek­no­lo­gi (blockchain) i mark­nads­fö­ring, kan det vara något? Tek­no­lo­gin är sedan länge väl beprö­vad i finans­sek­torn men ock­så inom and­ra områ­den, där­ibland mark­nads­fö­ring, sägs ett genom­brott vara nära. Med sto­ra effek­ter att vän­ta. För­de­lar­na med tek­ni­ken är tyd­li­ga men det finns sam­ti­digt juri­dis­ka utma­ning­ar att se upp med. Vad det­ta inne­bär för din mark­nads­fö­ring kan du läsa i den­na arti­kel skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs hela artikeln »
Eu Flag

Nytt direktiv om digital upphovsrätt

Slu­tet på inter­net eller ett nöd­vän­digt ont? Vi syf­tar på den nya länkskat­ten och upp­ladd­nings­filt­ret som nyli­gen rös­ta­des ige­nom av EU-par­la­men­tet – efter att under en lång tid varit en av de mest kri­ti­se­ra­de punk­ter­na i för­sla­get till nytt direk­tiv för digi­tal upp­hovs­rätt. Vad går länkskat­ten och upp­ladd­nings­filt­ret egent­li­gen ut på och vad kom­mer det inne­bä­ra för dig som mark­nads­fö­ra­re? Det­ta dis­ku­te­rar advo­kat Erik Ull­berg och Gunil­la Karls­son på Wistrand Advo­kat­by­rå i den­na artikel!

Läs hela artikeln »
Tjej Vid Svarta Tavlan

Användning av bild på anställda i marknadsföring

Använ­der du bil­der på anställ­da i din mark­nads­fö­ring? Aj! Då kan du ha pro­blem, berät­tar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand Advo­kat­by­rå i den­na arti­kel. Läs de båda exper­ter­nas rekommendationer! 

Läs hela artikeln »
Bilder Internet

Vad gäller för användning av bilder på internet?

Stränga krav på sam­tyc­ke för använd­ning av någon annans bild på inter­net gäl­ler. Men det kan fin­nas undan­tag. Advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand Advo­kat­by­rå reder ut vad lagen säger. Läs deras arti­kel nu! 

Läs hela artikeln »
Datakonst

Luckor i lagen för äganderätt och kontroll av data

Nya affärsmo­del­ler har gjort data till en vär­de­full till­gång. Trots det­ta sak­nas lag­stift­ning som regle­rar ägan­de­rät­ten. Även möj­lig­he­ten att kon­trol­le­ra din data begrän­sas kraf­tigt med trub­bi­ga reg­ler. Och ing­en ny lag­stift­ning inom områ­det är i sik­te. I den­na arti­kel ger advo­kat Erik Ull­berg och jur kand Richard Fürst på Wistrand Advo­kat­by­rå en bild över nuva­ran­de läge och tänk­bar väg fram­åt. Läs den nu!

Läs hela artikeln »
Outhouse

På gott och ont med ny E‑privacy förordning

Som mark­nads­fö­ra­re bör du hål­la ett extra öga på den nya E‑privacy för­ord­ning­en. Inte minst om du erbju­der tjäns­ter inom digi­tal direkt­mark­nads­fö­ring, retar­ge­ting och tele­mar­ke­ting. Lagen som ska stär­ka skyd­det för män­ni­skors pri­vat­liv banar ock­så väg för nya affärs­möj­lig­he­ter. Läs dagens arti­kel skri­ven av vår gäst­krö­ni­kör advo­kat Erik Ull­berg på Wistrands Advokatbyrå. 

Läs hela artikeln »
Adobestock 133916569

Pristävlingar, reklamlotterier och marknadsföring – nya möjligheter

Nya reg­ler på spel­mark­na­den påver­kar dig som job­bar med mark­nads­fö­ring. Advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Gunil­la Karls­son reder ut regle­ring­ens inne­börd och de möj­lig­he­ter som öpp­nar sig när den nya lagen inom kort blir verk­lig­het. Läs nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 136939955x

Beteendestyrd marknadsföring på rätt sätt

Den pågåen­de skan­da­len där dataa­na­lys­fö­re­ta­get Cam­bridge Ana­ly­ti­ca sam­lat in data om mil­jon­tals Face­book-använ­da­re sät­ter lju­set på bete­en­de­styrd mark­nads­fö­ring. Å ena sidan hand­lar det om hur vi mark­nads­fö­ra­re rik­tar vår kom­mu­ni­ka­tion uti­från mot­ta­ga­rens behov, å and­ra sidan om den per­son­li­ga integri­te­ten. Miss­bruk skall givet­vis beiv­ras, och det är pre­cis den­na sor­tens hän­del­se som GDPR är till för att skyd­da oss mot.

Där­för är det hög­ak­tu­ellt att tit­ta på vad som gäl­ler med den nya lag­stift­ning­en. I dagens krö­ni­ka skri­ver advo­kat Erik Ull­berg från Wistrand Advo­kat­by­rå om just detta.

Läs hela artikeln »