Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Konica Minolta Digital Camera

Gott och blandat

Dee­ped Niclas Strandh hade rätt: Skit inte i Face­book. Så når du yng­re publik med Kik och Snapchat. Veten­ska­pen hjäl­per dig skri­va bätt­re. Joe Puliz­zi ryter till mot Wall Stre­et Jour­nal som blan­dar ihop nati­ve adver­ti­sing och con­tent mar­ke­ting. Med mera fin­ner du i dagens got­te­på­se. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Johan Ydring

Johan Ydring om digital marknadsföring

Ny forsk­ning: Där­för gil­lar vår hjär­na bra sto­ry­tel­ling. Den star­kas­te digi­tal-tren­den som du har hört – men inte hört talas om: podd­ra­dio. Con­tent mar­ke­ting fej­den – pro­fes­sor ryter till. Och en läng­re inter­vju med Johan Ydring – medi­a­chef på Fri­tids­re­sor. Det och mer inne­hål­ler avsnitt 16 av Knt­nt Radio. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Holiday Dog By Bildagentur Zoonar Via Shutterstock

Nya rön som marknadsförare behöver känna till

Mar­ket auto­ma­tion, remar­ke­ting och över­vak­ning på web­ben. Det stra­te­gis­ka hål­rum­met. Mot­vil­ja till per­so­ner och före­mål som upp­levs kom­ma när­ma­re. Och en omdis­ku­te­rad C‑uppsats. Det är något av allt vi tar upp i det­ta avsnitt av Knt­nt radio. Mis­sa det inte!

Läs hela artikeln »
Karin Fredlund

Carin Fredlund om varumärke och journalistik

Rap­port från Webb­da­gar­na i Göte­borg. Inter­vju med Carin Fred­lund – Sve­ri­ges förs­te och främs­te jour­na­list som beva­kar reklam- och varu­mär­kes­frå­gor. The Epic Split. Skint inte i Face­book. Och är det rele­vant att dis­ku­te­ra skill­nad mel­lan con­tent mar­ke­ting och inbound mar­ke­ting. Det är någ­ra av ämne­na i pod­den. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Thomas Barregren Utan Skägg

Content Marketing World

Pia och Tho­mas berät­tar om sina intryck och lär­do­mar från Con­tent Mar­ke­ting World – den årli­ga kon­fe­ren­sen i USA om con­tent mar­ke­ting. Lyss­na på avsnit­tet här!

Läs hela artikeln »
Moving Strings By Tambako The Jaguar Via Flickr

Content marketing business-to-business

Vi pra­tar med Malin Sjö­man om con­tent mar­ke­ting busi­ness-to-busi­ness, svar på lyss­nar­frå­ga och kom­men­te­rar någ­ra nyhe­ter under 72 inne­hålls­ri­ka minu­ter. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Cms Technology Core Principles As A Concept By Kentoh Via Shutterstock

Kntnt radio 11: Publiceringsverktyg (CMS)

Semestern är slut. Sko­lor­na har bör­jat. Likaså job­ben. Och Knt­nt Radio är till­ba­ka med nya avsnitt varan­nan vec­ka. I hös­tens pre­miärav­snitt pra­tar vid om pub­li­ce­rings­verk­tyg, ock­så kal­lat CMS efter eng­els­kans ”con­tent mana­ge­ment system”. Vi pra­tar ock­så om expe­ri­ment, bland annat med hös­tens fru­kost­fö­re­läs­ning­ar. Och vad vi har gjort och läst i som­mar. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Paneldiskussion Content Meetup 2014

Paneldiskussion på Content Meetup

Hör Joe Puliz­zi berät­ta hur Con­tent Mar­ke­ting Insti­tu­te (CMI) job­bar med sök­mo­to­rop­ti­me­ring (SEO). Eller om hans syn på skill­na­den mel­lan PR och con­tent mar­ke­ting. Lyss­na på Lena Hill­sted­ts för­kla­ring till hur Grann­går­den har fått 900 000 med­lem­mar i sin kund­klubb. Och myc­ket mer i det­ta spe­ci­alav­snitt av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Sunday In Summer By Jamie Mccaffrey Via Flickr Cc By 2.0

6 poddar och 4 böcker

Vi tip­sar om 6 pod­dar du kan lyss­na på i häng­mat­tan och 4 böc­ker du kan läsa på stran­den i som­mar. Vi pra­tar ock­så om tid­nings­dö­den och vad som kan vara lös­ning­en. Läs och lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Peter Söderberg Och Lena Hillstedt På Content Meetup 2014

Granngården på Content Meetup

För sex år sedan sål­de Lant­män­nen sin butiksked­ja till risk­ka­pi­tal­bo­la­get EQT. Det blev start­skot­tet för en con­tent mar­ke­ting sats­ning som idag har givit dem näs­tan en mil­jon kun­der i kund­klub­ben. Hör mark­nads­che­fen Lena Hill­stedt och hen­nes vapen­dra­ga­re Peter Söder­berg, con­tent­by­rån Chif­fers vd, berät­ta i ord och siff­ror om sin resa.

Läs hela artikeln »
Granngården

Content Meetup 2014: Granngården

Risk­ka­pi­tal­bo­la­get EQT mås­te äls­ka con­tent mar­ke­ting. För det har på fem år tre­fal­di­gat antal med­lem­mar i Grann­går­dens kund­klubb. Och den var ett av EQT:s främs­ta skäl 2008 att köpa Lant­män­nens butiksked­ja. Sedan dess har anta­let ökat från 300 000 till 900 000 med­lem­mar. Och det tack vare con­tent marketing.

Den 22 maj, på Con­tent Mee­tup 2014, klev Grann­går­dens mark­nads­chef Lena Hill­stedt upp på sce­nen i Göte­borgs kon­sert­hus till­sam­mans med sin vapen­dra­ga­re Peter Söder­berg från con­tent­by­rån Chif­fer. De berät­ta­de i ord och siff­ror om den fan­tas­tis­ka resan.

I den­na arti­kel åter­be­rät­tar jag deras histo­ria. I slu­tet hit­tar du ock­så en film­in­spel­ning av deras tal samt deras pre­sen­ta­tion. Så läs vidare!

Läs hela artikeln »
The Word Content Highlighted In Green With Felt Tip Pen

Content marketing

I det sjun­de avsnit­tet av Knt­nts podd pra­tar Pia och Tho­mas om allt från tid­nings­död till 90-talis­ters mobil­va­nor. Men det finns en röd tråd: con­tent mar­ke­ting. Vi pra­tar ock­så om att mäta effek­ten av con­tent mar­ke­ting, var­för så många miss­lyc­kas och Berg­hs School of Com­mu­ni­ca­tions nya utbild­nig Execu­ti­ve Con­tent Mar­ke­ting. Och en hel del annat där­till. Lyss­na själv!

Läs hela artikeln »