Thomas Barregren

Thomas Barregren har jobbat med affärsutveckling sedan slutet av 90-talet. Först som konsultchef på ett it-konsultföretag, sen som vd för en av Sveriges största webbyråer och sedan 2013 som en av delägarna i Kntnt. Thomas trivs bäst i gränslandet där kommunikation, webbteknik och affärsutveckling möts. Det är också om de saker han helst skriver om.

Tackle Box 695271 By Jamesdemers Via Pixabay Cc0 1.0

Varifrån kommer inbound marketing?

Det råder dela­de mening­ar om vad som är inbound mar­ke­ting. I det­ta avsnitt av Åsikt för­sö­ker Tho­mas reda ut begrep­pet. Han för­kla­rar ock­så var­för han säger ”mar­ke­ting auto­ma­ti­za­tion” istäl­let för ”mar­ke­ting auto­ma­tion”. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 10 av Åsikt från den 11 novem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Dogs 602890 By 705847 Via Pixabay Cc0 1.0

Inbound, content och marketing automation – hur de egentligen hänger ihop

Inbound mar­ke­ting är ett spe­ci­al­fall av con­tent mar­ke­ting, och mar­ke­ting auto­ma­tion är en pro­gram­va­ra, Hör hur det häng­er ihop. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 9 av Åsikt från den 2 novem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Hand 813525 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

Kntnt avslöjar 8 steg till framgångsrik content marketing

8 delar du mås­te ha i din con­tent mar­ke­ting-plan för att lyc­kas. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 8 av Åsikt från den 26 okto­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Social Media 407740 By Gerd Altmann Via Pixabay Cc0 1.0

Sociala medier blir bara medier

I mer än 150 år har medi­er och annon­sö­rer levt i sym­bi­os. Allt det­ta omkull­kas­tas när soci­a­la medi­er stry­ker ”soci­a­la” och blir bara medi­er. Det är en ny ord­ning som ryc­ker undan mat­tan för den rådan­de. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 7 av Åsikt från den 20 okto­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Columnfive By Waldo Via Flickr Cc By Nc Sa 2.0

Marginalnyttan och mediebranschens dödsspiral

Vec­kans avsnitt av Åsikt kom­mer ta dig på en lång och vind­lan­de resa som bör­jar med dis­rup­ti­va inno­va­tio­ner, fort­sät­ter med en dis­kus­sion om medi­e­fö­re­tags affärsmo­dell, tit­ta när­ma­re på mar­gi­nal­nyt­tan hos inne­håll för att för­stå var­för medi­e­fö­re­tag käm­par och annonsin­du­strin luras och avslu­ta med jour­na­list­pro­fes­sorns upp­ma­ning till att refor­me­ra hela mediebran­schen och annonsin­du­strin. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 6 av Åsikt från den 13 okto­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Road Sign 464641 By Geralt Via Pixabay Cc0 1.0

Annonsindustrins egen VW skandal – så lurar mediaföretag och mediabyråer dig

Köper ditt före­tag ban­ners, pop-ups, take-owers, pre-rolls eller and­ra onli­ne-annon­ser? Då blir du kanske lurad. Inte bara en gång utan två. Först blir du lurad att tro att saj­ter har fler besö­ka­re än de fak­tisk har. Sen blir du lurad att beta­la för annon­ser som ing­en män­ni­ska har sett. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 5 av Åsikt från den 2 okto­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Garbage Can 8191

Slösar du med ditt innehåll?

Tho­mas pra­tar om före­tags ställ­nings­ta­gan­den i käns­li­ga frå­gor, adbloc­kers, inne­hålls­slö­se­ri, kons­ten att äta en ele­fant och fem gen­vä­gar som är sen­vä­gar. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 4 av Åsikt från den 25 sep­tem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
175h By Ryan Mcguire Via Gratisography Cc0 1.0

Native advertising och ”marketing content”

Lär av The Washing­ton Post och Nyheter24. Så gör du nati­ve adver­ti­sing. Con­tent mar­ke­ti­nig är inte ”con­tent for mar­ke­ting”. Nytt buzzword: ”mar­ke­ting con­tent”. Om det­ta hand­lar tred­je avsnit­tet av Åsikt. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 3 av Åsikt från den 18 sep­tem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Pressure 690161 By Unsplash Via Pixabay Cc0 1.0

Vilket är ditt viktigaste nyckeltal?

Reso­ne­mang kring vil­ket nyc­kel­tal som är det all­ra vik­ti­gas­te för dig som arbe­tar som mark­nads­fö­ra­re. Kom­men­te­rar angå­en­de IAB:s hot att stäm­ma före­ta­gen bakom ad bloc­kers. Det­ta är en åter­ut­sänd­ning av avsnitt 2 av Åsikt från den 11 sep­tem­ber 2015.

Läs hela artikeln »
Kntnt Radio Asikt

Åsikt

Mel­lan sep­tem­ber 2015 och juli 2016 sän­des fyr­tio avsnitt av pod­den Åsikt – en krö­ni­ka av och med Tho­mas Bar­re­gren. Det­ta avsnitt av Knt­nt Radio är en åter­ut­sänd­ning av avsnit­tet 1 från den 4 sep­tem­ber 2015. Pilotav­snit­tet som hand­lar om dis­play-annon­se­ring, ”ad bloc­kers” med mera.

Läs hela artikeln »
Social Media Icons Color Splash Montage By Blogtrepreneur Via Flixkr Cc By 2 0

Mer neuromarketing. Det visste du inte om avtal. Niklas Myhr från världens största konferens om sociala medier. (Och liten lektion i Göteborgska)

Hal­lå eller!

Läs hela artikeln »
Zebras 1081445

Kommunicera till det undermedvetna med neuromarketing. Content briefen – ett underskattat hantverk.

Hal­lå eller!

Läs hela artikeln »