Bild © Robert Alfredsson

Vad du behöver veta om ditt varumärke

Carin Fredlund är Sveriges förste och främste journalist inriktad på reklam och varumärke. Hon talade för nästan 100-talet marknadsförare på Kntnts tionde frukostseminarium. Ämnet var varumärke. Det du behöver veta men inte vågar fråga. Vad är det? Hur bygger du ett starkt varumärke? Vilka fördelar ger det? Och hur ska ditt varumärke förhålla sig i ett föränderligt medialandskap? Se hennes föredrag!

Thomas Barregren
30 september 2014

Carin Fred­lund är Sve­ri­ges förs­te och främs­te jour­na­list inrik­tad på reklam och varu­mär­ke. Hon tala­de för näs­tan 100-talet mark­nads­fö­ra­re på Knt­nts elf­te fru­kost­se­mi­na­ri­um. Ämnet var varu­mär­ke. Det du behö­ver veta men inte vågar frå­ga. Vad är det? Hur byg­ger du ett starkt varu­mär­ke? Vil­ka för­de­lar ger det? Och hur ska ditt varu­mär­ke för­hål­la sig i ett för­än­der­ligt medi­a­land­skap? Se hen­nes föredrag!

Carin Fredlund

Efter jour­na­list­hög­sko­lan bör­ja­de Carin Fred­lund på reklam­bran­schens egna hus­or­gan, tid­ning­en Resumé, som på den tiden bestod av bara hen­ne och chefre­dak­tö­ren. Där inför­de hon ”desk­top publishing” – först i Sverige.

Efter drygt fyra år läm­na­de hon tid­ning­en för att star­ta Quo Vadis – bran­schens främs­te nyhets­brev – som hon gav ut under 20 år i oli­ka former.

Hon har ock­så skri­vit tre böc­ker. Och under fem års tid krö­ni­kor om reklam och varu­mär­ke för Dagens Industri.

Idag skri­ver hon krö­ni­kor för Dagens Media och Sve­ri­ges Annon­sö­rers med­lems­tid­ning Annon­sö­ren. Hon arbe­tar som skri­bent, före­drags­hål­la­re, mode­ra­tor, men­tor och affärscoach. Och hon blog­gar på Nota Bene om nyhe­ter och före­te­el­ser inom kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen, aktu­ell reklam och varumärkesutveckling.

Varumärke är inte logotyp

Varu­mär­ke är inte ett namn eller en logo­typ. Det är en käns­la. Och det är vik­tigt att defi­ni­e­ra den­na käns­la innan du kom­mu­ni­ce­rar i oli­ka kana­ler och sam­man­hang. Det­ta och myc­ket mer du behö­ver veta tar Carin Fred­lund upp i före­dra­get som du kan se nedan.

Innehållet minut för minut

Nedan kan du se och höra hela före­läs­ning­en. Den är nära 54 minu­ter lång. Någ­ra hållpunkter:

  • 00:20: Inledning
  • 02:05: Varu­mär­ke (brand) är en käns­la – inte en logotyp
  • 11:24: Varumärkesbyggande
  • 13:03: Varu­mär­kes­fo­kus är lönsamt
  • 17:50: För­del med starkt varumärke
  • 19:32: Vad krävs för att få ett starkt varumärke
  • 23:50: Känt varu­mär­ke är inte starkt varumärke
  • 40:00: Varu­mär­ken och det för­än­der­li­ga medialandskapet
  • 47:46: Varu­mär­ken och egna kanaler
  • 53:00: Avslutning

Se och hör

Du kan se och höra före­läs­ning­en nedan.

https://​vimeo​.com/​1​0​7​4​8​5​382

Fil­men finns på Vimeo och YouTu­be. Om du före­drar att bara lyss­na så kan du göra det på SoundCloud. Och vill du se bil­der­na så finns de på Sli­deS­ha­re.

Missa inte!

Pia och jag gjor­de en tims­lång inter­vju med Carin efter hen­nes före­drag. Vi för­dju­par oss i många av de frå­gor som hon tar upp i pre­sen­ta­tio­nen. Vi blic­kar ock­så till­ba­ka på hen­nes kar­riär och reflek­te­rar över hur reklam och media har utveck­lats under de senas­te decen­ni­er­na. Mis­sa inte inter­vjun i näs­ta avsnitt av Knt­nt Radio.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Med­vet­na kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Knt­nt Maga­sin skri­ven av advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advokatbyrå.

Läs artikel »
Matrix

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begrep­pet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wir­tén dig på traven!

Läs artikel »
Hänglås

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gus­tav Sand­berg och biträ­dan­de jurist Vik­to­ria Hyb­bi­net­te på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »
Virvlande Löv

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Knt­nt Maga­sin. Det­ta är en and­ra. Trev­lig läsning! 

Läs artikel »
Hitesh Choudhary T1paibmtjim Unsplash

Vad är artificiell intelligens?

Fun­de­rar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Det­ta är något som vår krö­ni­kör Mar­tin Modigh Karls­son ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens artikel. 

Läs artikel »
Höstväg

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wir­tén och Jör­gen Ols­son – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »
Lägenhetsdörrar

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ull­berg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advo­kat­by­rå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »
Röstsök

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Goog­les ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Det­ta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alex­an­dra Jung hur du gör!

Läs artikel »
Bebisarisimring 130121019

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019. 

Läs artikel »
Niloolopez

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Knt­nt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Teg­borg, Tho­mas Bar­re­gren och Niloo Loo­pez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Sam­ta­let lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Tho­mas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hände?

Läs artikel »