Marknadsföring och försäljning i B2B-företag Kntnt Radio 102 med Susanne Hägvall och Malin Sjöman

Hur gör dagens företag affärer med andra företag och hur kan vi använda kunskapen i vår B2B-marknadsföring och försäljning? Det vet Susanne Hägvall och Malin Sjöman – specialister inom området och grundare av byrån Hägvall & Sjöman. Lyssna nu!

Komplexa affärer

B2B-försäljning handlar i mångt och mycket om komplexa tjänster, långa köp- och säljprocesser, avancerade produkter och stora belopp. Detta sammantaget ställer stora krav på din marknadsföring och kommunikation.

I dagens avsnitt av Kntnt Radio hör du de båda B2B-specialisterna, Malin Sjöman och Susanne Hägvall, dela med sig av sina erfarenheter.

Rådge istället för att sälja

Vi pratar om hur den nya spelplanen för modern B2B-försäljning egentligen ser ut. Vad har förändrats och vad ställer det för krav på dig som jobbar med försäljning och marknadsföring?

Att ringa kalla samtal fungerar allt sämre. Köparna föredrar nämligen att göra stora delar av köpprocessen själva och vill gärna slippa säljaren så länge som möjligt. Istället söker de svar på sina frågor på nätet och i sina nätverk. Och när de väl hör av sig vill de bara ha ett pris!

Utmaningen blir att komma in tidigare i processen och då snarare i en rådgivande funktion än en säljande. I detta arbete kan din content marketing göra stor skillnad. Lyssna vidare så får du tips på hur du skall gå tillväga.

Vem tar beslutet?

Ett B2B-köpbeslut påverkar ofta flera delar av ett företag och tas därför sällan av en enda person. Istället svarar en grupp individer för att nå ett gemensamt beslut. Men med olika agendor är vägen till konsensus sällan konfliktfri och i marknadsförarens utmaning ligger att förstå hur förutsättningarna ser ut.

I samtalet pratar vi om forskning kring detta och vad du med marknadsföring och content marketing kan göra för att driva köpprocessen framåt.

Varumärkets roll

Vi diskuterar varumärkes betydelse i en B2B-affär. Våra beslut är i grunden rationella men samtidigt visar studier att när konsumenten väl är inne i köpprocessen väger också känslomässiga faktorer in.

Vinnare är varumärken med stark emotionell koppling till sina användare. Frågan är hur kan du nyttja detta för att ta hem affären?

Content marketing och produktmarknadsföring i samverkan

De sista minuterna av podd-avsnittet handlar om hur du kopplar ihop din produktmarknadsföring med din content marketing så att de stöttar varandra under köp- och säljprocessen. Något som fungerar alldeles utmärkt även i B2B-försäljning. Missa inte.

Källor till dagens samtal och annat intressant innehåll från vårt arkiv

Här listar vi de källor som vi refererar till i dagens samtal. Som utlovat hittar du också ett axplock från vårt arkiv som handlar om försäljning och marknadsföring i B2B-företag.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: To The Roofs © Colaars (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

3ca301e17e87cf351f37dd8c126044b6'''''''''
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest