Trendbrott: Längre och fördjupat innehåll blir allt vanligare Kntnt Radio 192 med Content-spanarna

Jag förmodar att du har hört talas om Ann Handley och kanske läst någon av hennes böcker (Content Rules och Everybody Writes). Då vet du att både content experter och förmenta dito lyssnar noggrant när hon talar. Och talar gör hos just nu på Content Markting World i Cleveland, Ohio.

Ann Handley talar om ett trendbrott, ”först stegvis och sen plötsligt”, mot längre och mer genomarbetat innehåll”. I en artikel skriver hon att ”the days of one-off, standalone, so-called snackable content are over”, och citerar en studie som visar att sannolikheten för ett ”starkt resultat” är dubbelt så stor med långt innehåll än med kort innehåll. Det betyder inte att långt innehåll automatiskt ger bättre resultat. Men det visar att större ansträngningar ger större ROI.

Men det finns en hake: Långt och genomarbetat innehåll tar tid och kräver hårt arbete. Ann Handley ser därför utvecklingen mot allt länge och allt mer genomarbetat innehåll som en effekt av en större trend mot en långsammare marknadsföring (”slow marketing approach”).

Allt detta är utgångspunkten för höstens första sammanträde med content spanarna: Malin Sjöman från Hägvall & Sjöman och Thomas Barregren och jag (Pia Tegborg) från Kntnt. Lyssna på vårt samtal i avsnitt 192 av Kntnt Radio.

Läs hela artikeln »

Det är skillnad på relevans och frekvens Vad valet (förhoppningsvis) kan lära oss om viralitet

Det finns en mängd fällor att gå i när det gäller statistik – särskilt vad gäller siffror kring trafik och aktivitet på nätet. Vi missförstår lätt och gör våra egna tolkningar av vad siffrorna säger. Lägg därtill vår förmåga att tolka i linje med vår övertygelse. Dagens text, författad av vår gästskribent Martin Modigh Karlsson, handlar om svårigheten att hålla isär begreppen relevans, popularitet och frekvens vid analys av data. Läs den nu!

Läs hela artikeln »

Fejktrafik på internet Kntnt Radio 191 med Fredrik Hallberg

Majoriteten av all internettrafik är fejk! Och i takt med att en allt större del av mediebudgeten läggs på det digitala ökar incitamentet att söka lyckan och sko sig på denna tveksamma företeelse. Det är hög tid att ta problemet på allvar! I detta avsnitt av Kntnt Radio hör du Fredrik Hallberg förklara innebörd och konsekvenser av den svåråtkomliga robottrafiken.

Läs hela artikeln »

Trovärdighet trumfar bra innehåll på Google

Google uppdaterar sina sökalgoritmer hundratals gånger varje år. Nästan alla av dessa uppdateringar flyger oss obemärkt förbi. Men den första augusti i år släpptes en uppdatering av algoritmen som rörde om i SEO-kretsar. En del sajter har tappat så mycket som 80 % (!) av sin organiska trafik i samband med denna uppdatering. Samtidigt har sajter som kan kopplas till en person med högt anseende klättrat i sökresultaten. Läs dagens intressanta artikel skriven av SEO-expert Michael Wahlgren! 

Läs hela artikeln »

Prinsessa på ärten

På samma sätt som det bara finns ett riktigt bra sätt att ”sälja” reklam på så finns det bara ett riktigt bra sätt att köpa den skriver Lars Falk i dagens krönika i Kntnt Magasin, och riktar ett budskap till landets reklamköpare. Men först ett tänkvärt resonemang om den svåra konsten att ringa säljsamtal. Läs detta nu!

Läs hela artikeln »

Storyn – en självklar del av din content marketing Kntnt Radio 190 med Per Torberger

Om storytelling, content marketing och en hel del annat handlar detta avsnitt med Per Torberger, kommunikationskonsult och skribent med content marketing som specialitet. Lyssna på dagens avsnitt av Kntnt radio nu!

Läs hela artikeln »

I flosklernas värld

Underskatta i inte dina läsare. Skippa gamla ”visdomar” och undvik utslitna floskler när du kommunicerar. Och gör inte som alla andra och riskera att ditt varumärke tar skada. Våga ta fighten med din kund. Där har du innehållet i dagens krönika undertecknad Lars Falk, svensk reklams grand old man och mästare av det skrivna ordet. Trevlig läsning!

Läs hela artikeln »

Så intervjuar du för din content marketing Kntnt Radio 189 med Lars Wirtén

Använd intervjuer i din content marketing! Att intervjua är en konst fylld med välbeprövade tekniker. Från planering till frågeformulering, själva intervjuandet och uppföljningen. Oavsett om du har hantverket i dig eller behöver hjälp på traven ska du ta del av detta program med Lars Wirtén, som är mästare i ämnet. Lyssna nu!

Läs hela artikeln »

Ny reklambyrå

Lars Falk, belönad copywriter med rötterna i den svenska kreativa revolutionen, funderar på att starta byrå igen. Med endast en produkt i sortimentet – säljbrev. Långa sådana, laddade med kunskap och samtalande. Som är säljande utan att sälja. Planen är klar. Hur ska det gå? Läs Lars Falks krönika i Kntnt Magasin!

Läs hela artikeln »

Har din marknadskommunikation effekt? Kntnt Radio 188 med Mats Rönne

Effekt är att bidra till företagets affärsmål. Gör din marknadsföring det? Det känns förmodligen så men kan du dessutom leda det i bevis finns mycket mer att vinna. Frågan är bara hur du ska bära dig åt. Svaret får du i dagens fullmatade samtal med mät-expert Mats Rönne. Lyssna nu!

Läs hela artikeln »
vulputate, suscipit elementum porta. Donec Praesent commodo tristique venenatis libero Curabitur
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest