Foto: Mattias Brännholm

Rapport från Hubspots Inbound 2017 och mycket mer om inbound marketing Kntnt Radio 150 med Mattias Brännholm

45 minuter bara om inbound. Först en rapport från Hubspots enorma konferens Inbound. Sen ställer vi frågan om Hubspot har råd med inbound marketing. Har du? Sist beskriver vi ett bättre sätt att göra inbound: Demand Marketing. Lyssna på avsnitt 150 av Kntnt Radio!

Tre veckor efter content marketing-fantasternas årliga högtid – Content Marketing World – var det dags för Hubspot-groupies och inbound marketing-älskares dito: Hubspots årliga mastodontkonferens Inbound.

Precis som för tre veckor sedan var USA-korrespondent Mattias Brännholm på plats. I detta avsnitt av Kntnt Radio berättar han hur det var. Han delar med sig av sina tre take aways. Och han tipsar om vilken av de två konferenser du bör åka på.

Har Hubspot råd med inbound marketing? Har du?

Vi uppmärksammar också Louis Gudemas artikel: Can HubSpot afford to do marketing anymore? Can you?

Hubspot hävdar att ”inbound marketing has been the most effective marketing method for doing business online”. Som bevis anför de sin egen customer acquisition cost (CAC). Men hur är det egentligen med den? Louis Gudema visar att Hubspots CAC har ökat med mer än 130% under de senaste åren. Han ifrågasätter om de har råd med inbound marketing. Om de inte har råd med sin egen metod: Har du?

Mark Schafer uppmärksammade Louis Gudemas artikel och kommenterade den i en egen artikel. Han ser Hubspots skenande kostnad för nya kunder som bevis på content shock. Stämmer det?

Demand Marketing – ett bättre alternativ

Problemet med inbound marketing är att det är alldeles för lite inbound och leder till alldeles för många okvalificerade ledas. Vi avslutar avsnittet av Kntnt Radio med att prata om en bättre metod som vi kallar Demand Marketing.

Artiklar att läsa och poddar att lyssna på

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Raindrops and Roses © Barefoot McCoy (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

754dfa9310ac2b570ca95294abc7577f\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest