Regelbunden publicering ett måste? Övervinn reklamtrötthet. Bygg emotionella band med storytelling. Del 3 i Kntnts strategiskola. Kntnt nyhetsbrev vecka 8, 2017

Hej vänner!

Känner du ibland för att skita i texten du sliter med – den som ska vara klar imorgon, men som inte vill ta form – att bara slå igen locket på din bärbara dator och ta ledigt från allt vad ”content” heter?

Så känner jag ibland . Ändå kämpar jag på. Det gör du också. Det är så man gör. Eller?

Content-konsulten Lars Wirtén utmanar den ”sanningen”. På sin affärsblogg Lustgården frågar han om man kan pausa sin blogg, och svarar ja. Och i ett annat inlägg lovar han, stick i stäv med vad många experter med mig hävdar, att du inte behöver hålla ett regelbundet publiceringsschema.

Det provocerar.

Jag känner Lars. Jag vet att han har tänkt på content marketing mer än de flesta, och jag uppskattar att prata content marketing med honom. Kanske var det därför jag kände mig provocerad – på ett positivt sätt. Hans text fick mig att fundera.

När jag hade funderat färdigt så ville jag testa mina funderingar på en annan tänkare som jag uppskattar att bryta åsikter mot: Pontus Staunstrup. Därför är rubriken på avsnitt 87 av Kntnt Radio: Är regelbunden publicering ett måste?

Det händer som sagt att jag vill fly från texten jag jobbar med. Inte för att jag ogillar att skriva. Tvärtom! Jag älskar att knåda ord, leka med skiljetecken, experimentera med stilar och jobba med allt annat som hör till skapandet av en text. Men det är krävande, nästan plågsamt.

Mina texter känns ofta ”sådär” när jag publicerar dem. Men sen, under veckorna, månaderna eller till och med åren som går från när jag publicerade texten till dess jag läser den nästa gång, så händer något magiskt. Texten växer.

I veckan upplevde jag denna magi igen.

Inför samtalet med Pontus så läste jag Övervinn reklamtrötthet, som jag skrev i höstas och inte läst sedan dess. Den var ju bra! Absolut inget mästerverk. Men betydligt bättre än jag kunde tro; den hade en strulig tillkomst. Läs den gärna!

Det skrivna ordet är underbart. Och allra bäst kommer det till sin rätt när det används till att förmedla en bra berättelse: storytelling.

Just ordet storytelling börjar kännas lite slitet. I vart fall inom marknadskommunikation. Många använder det slarvigt eller vårdslöst eller till och med felaktigt. Men idén är det inte fel på. Tvärtom! Och det belyser vår nygamla gästskribent och PR-konsult Johanna Stenmark i veckan. Läs hennes artikel om hur du kan använda storytelling för att skapa emotionella band till din målgrupp och nå affärsmål.

Det skrivna ordet är också oumbärligt för att förmedla kunskap. Sådana texter blir sällan lika ”sköna” som en bra berättelse, men de behövs också.

Jag bjuder på en sådan text denna vecka: Den tredje lektionen i Kntnts strategiskola. I artikeln lär du dig att identifiera målgrupper som ska påverka med content marketing för uppnå affärsnytta.

Om du har missat Kntnts strategiskola så hittar du alla artiklar här.

Till sist: Var inte rädd för din egen skugga.

Trevlig helg önskar
Thomas (med kollegor)

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

vulputate, risus. elit. dolor velit, facilisis Aenean
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest