Robotar tar över i en virtuell verklighet

Mellan september 2015 och juli 2016 sändes fyrtio avsnitt av podden Åsikt – en krönika av och med Thomas Barregren. Detta är en återutsändning av avsnitt 15 från den 14 december 2015.

Thomas Barregren
21 juli 2017

Avsnitt 15 av Åsikt hand­lar om vir­tu­ell verk­lig­het och robot­skri­ben­ter.

Jag heter Thomas Barregren, och spe­lar in det­ta mån­da­gen den 14 decem­ber 2015.

[Inledande vin­jett]

Inledning

Hej!

Och väl­kom­men till­ba­ka.

Har du drab­bats av influ­en­san ännu? Jag hop­pas inte det. Men det är väl näs­tan ound­vik­ligt att du får en släng av den förr eller sena­re i vin­ter. Kanske förr, eftersom ”flun­san” har kom­mit ovan­ligt tidigt till Sverige den här säsong­en.

Jag vet inte om det är ”flun­san” eller en ovan­lig tuff för­kyl­ning som har drab­bat mig. Men jag har varit helt utsla­gen i hel­gen. Sov 18 av 24 tim­mar i lör­dags. Något pig­ga­re i sön­dags. Men inte till­räck­lig för att skri­va och spe­la in Åsikt.

För till skill­nad mot annat inne­håll, som jag för­sö­ker ha klart i god tid, så skri­ver jag och spe­lar in Åsikt strax före pod­den ska släp­pas. Tanken är ju att Åsikt ska kom­men­te­ra något som lig­ger i luf­ten. Och då är det svårt att skri­va manus vec­kor i för­väg.

Så där­för har jag inte kun­nat for­mu­le­ra någon åsikt om en aktu­ell arti­kel eller hän­del­se. Inte orkat helt enkelt.

Men, ”the show must go on”, och som tur är har jag lite kitt­lan­de mate­ri­al kvar från för­ra vec­kans avsnitt.

Jag tog då upp den egna platt­for­mens före­stå­en­de död. Sverige-aktu­el­la Mark Schaefer för­ut­spår i en arti­kel – som hand­lar om fyra megat­ren­der som kom­mer påver­ka dig från 2016 och fram­åt – att vi inte läng­re kan ha blogg, podd, nyhets­brev och and­ra egna platt­for­mar som nav för vår con­tent mar­ke­ting eller inbound mar­ke­ting. Facebook, LinkedIn och and­ra tred­je­parts platt­for­mar gör allt för att behål­la män­ni­skor på sina platt­for­mar, så där­för mås­te vi ock­så vara där, säger Mark Schaefer i arti­keln.

Men det­ta var bara en av fyra megat­ren­der. Och när jag bör­ja­de skri­va manu­set till för­ra avsnit­tet så var min ambi­tion att kom­men­te­ra alla fyra.

Och jag hann ock­så skri­va tex­ten för två till, innan jag besin­na­de mig. Jag mås­te snä­va in mer, annars blir det för långt och oin­tres­sant. Hitta en ”vin­kel” som jour­na­lis­ter säger. Och min vin­kel blev just ”slu­tet för egna platt­for­mar”.

De and­ra jag hade skri­vit åkte in i det run­da arki­vet. Inte för att det var dåligt eller oin­tres­sant. Utan bara för att ”less is more”.

Men idag, när jag sit­ter här fram­för mik­ro­fo­nen, med tröt­ta ögon, ont i hal­sen, mus­kel­värk och pend­lar mel­lan att fry­sa och svet­tas, så tar jag tack­samt fram tex­ten ur det run­da arki­vet och åter­an­vän­der den.

Reklam

Efter rekla­mav­brot­tet får du höra vad jag hit­ta­de i pap­pers­kor­gen.

Det var Niklas Myhr – The Social Media Professor – som gjor­de reklam för sin kurs den 25 janu­a­ri.

Det finns en liten histo­ria om hur reklamin­sla­get kom till. Min kol­le­ga Pia Tegborg kläck­te idén, och bad Niklas spe­la in cir­ka en minut om den kom­man­de kur­sen. Och det gjor­de han. Men lju­det blev inte bra. Han satt i rum, och det hör­des. Rösten lät fjär och stud­sa­de mot väg­gar­na.

När vi upp­täck­te det var det sen kväll i Kalifornien, där han bor och under­vi­sar sina MBA-stu­den­ter på Chapman University. Men Pia mej­la­de i alla fall och frå­ga­de om han kun­de göra om inspel­ning­en i ett mind­re rum med mju­ka tex­tili­er. Det hade räckt om han hade gjort det näs­ta dag. Men Niklas, som vak­na­de av att mejl­box­en pling­a­de till, tas­sa­de ut i gara­get, sat­te sig i bilen, och spe­la­de in rekla­men du just hör­de. Det kal­lar jag enga­ge­mang.

Två tred­je­de­lar av plat­ser­na har bokats hit­tills, så du mås­te skyn­da dig att anmä­la dig på www​.knt​nt​.se/​c​mmc.

Om du inte får plats på kur­sen, så finns fort­fa­ran­de en chans att du får plats på Kntnts fru­kost sam­ma dag. Det är gra­tis. Och då får du se och höra Niklas Myhr pra­ta om ”Social Content Marketing”.

Nog med reklam. Nu är det dags för den förs­ta av de två tex­ter­na som jag har ploc­kat upp ur pap­pers­kor­gen.

Virtuell verklighet blir verklighet

[Vinjett]

[Prassel av pap­per]

Då ska vi se vad som står här…

En av megat­ren­der­na som Mark Schaefer säger kom­mer att få djup­gå­en­de effekt på mark­nads­fö­ring är vir­tu­ell verk­lig­het – eller VR efter eng­els­kans ”vir­tu­al rea­li­ty”.

Vi har länge hört talas om VR. Det är en tek­nik som utveck­lats under mer än tju­go år. Jag kom själv i kon­takt med det 1996, när jag läm­na­de civilin­gen­jörs­ut­bild­ning­en på Chalmers för att job­ba på ett av den tidens främs­ta före­tag inom områ­det.

Vi hade en ”kub” – ett rum som var tre gång­er tre gång­er tre meter. På kubens alla väg­gar, på gol­vet och i taket pro­ji­ce­ra­des rör­li­ga bil­der, som med blot­ta ögat såg sådär sud­di­ga ut som 3D-fil­mer gör, men som med spe­ci­el­la glas­ö­gon gav en tre­di­men­sio­nell upp­le­vel­se. Till skill­nad mot 3D-film på bio, där man bara har 3D-värl­den fram­för sig, var man här helt omslu­ten av 3D-värl­den. Du var inne i den. Och med en sär­skild hands­ke kun­de man fly­ga åt oli­ka håll i oli­ka has­tig­he­ter.

Hotel Avalon på Kungsportsplatsen i Göteborg. Bild © Albin Olsson (CC BY-SA 3.0)
Hotel Avalon på Kungsportsplatsen i Göteborg. Bild © Albin Olsson (CC BY-SA 3.0)

Första gång­en jag åkte genom Göta-tun­neln i Göteborg var i kuben. Åratal innan den bygg­des. Och jag såg hotell Avalon på Kungsportsavenyn långt före man rev den gam­la barac­ken med sko­af­fä­ren som var där då. Och jag har svä­vat ovan­för Chalmers Campus Johanneberg – där jag bara någ­ra år tidi­ga­re själv hade till­bring­at stör­re delen av min vak­na tid.

Då var det super­kraf­ti­ga dato­rer, sto­ra som kyl­skåp och dyra som hus, som gene­re­ra­de den vir­tu­el­la verk­lig­he­ten. Idag räc­ker det med en mobil­te­le­fon och lite kar­tong för att få sam­ma upp­le­vel­se. Och i bör­jan av året släp­per Facebook VR-glas­ö­gon för kon­su­ment­mark­na­den.

Det är en ”no-brai­ner” att VR kom­mer att för­änd­ra under­håll­ning, utbild­ning, möten, sam­ar­be­ten och inte minst hur vi kon­su­me­rar. Hur snabbt det går kan vi bara spe­ku­le­ra om.

Mark Schaefer tror att vi redan om 2019 – det är om bara tre år – kom­mer att ägna minst lika myc­ket tid med VR-glas­ö­gon på huvu­det som vi idag ägnar åt skär­mar.

Jag tror det är en över­drift. Men jag hål­ler med om att för­änd­ring­en bör­jar 2016, och att den kom­mer ha stor påver­kan. Inte minst på con­tent mar­ke­ting och inbound mar­ke­ting.

Robotskribenter

Det var den förs­ta av tex­ter­na i det run­da arki­vet. Nu ska vi se vad den and­ra hand­lar om…

[Prassel av pap­per]

En annan megat­rend som Mark Schaefer säger kom­mer att få djup­gå­en­de effekt på mark­nads­fö­ring är robot­skri­ben­ter.

Redan 2011 bör­ja­de robo­tar skri­va match­re­sul­tat på ame­ri­kans­ka nyhets­saj­ter. Sedan 2014 använ­der nyhets­by­rån AP robot­jour­na­lis­ter för att pro­du­ce­ra tusen­tals tele­gram per månad. Och 2015 kom tren­den till Sverige.

Tidigt ute var Mittmedia – en av Sveriges störs­ta medi­a­kon­cer­ner, med bland and­ra Falu Kuriren, Dala-Demokraten, Östersunds-Posten, Sundsvalls Tidning, Gefle Dagblad och Arbetarbladet.

Men först på bol­len var Robosport​.se. Det är en nyhets­sajt som drivs av sport­jou­na­lis­ten Ola Nilsson. Men det är inte han som skri­ver inne­hål­let på saj­ten. Det gör en robot.

Roboten skri­ver match­re­fe­rat till alla fot­bolls­mat­cher som spe­las i Sverige. Från divi­sion sju till all­svens­kan, inklu­si­ve damer, her­rar, barn och ung­do­mar. Så här kan det låta:

Dött lopp mellan Ytterby Röd och Hjuvik

Matchen mel­lan Ytterby Röd och Hjuvik slu­ta­de 2–2.

När doma­re Zvonko Dumic blås­te slut­sig­nal på Ytterns IP 3 stod det 2–2 på resultat­tav­lan inför publi­ken.

Ytterby Röd lig­ger nu på plats fyra. Och Hjuvik lig­ger på plats åtta i tabel­len.

”Hjuvik” är Hjuviks AIK – en liten, liten klubb i syd­väst­ra hör­net av Torslanda, som är en del av Göteborg. Min yngs­te son, Johan 7 år, spe­lar i Hjuviks AIK.

Mark Schaefer tror att den här utveck­ling­en ock­så kom­mer till mark­nads­av­del­ning­en. Att vi kom­mer att låta robo­tar skri­va inne­hål­let åt oss. Och att det bör­jar redan 2016.

Han har säkert rätt. Vi har redan robo­tar som beman­nar kund­tjänst hos stör­re före­tag. Så var­för inte ock­så robo­tar som skri­ver rutinar­tat inne­håll, som rewri­tes, kura­te­rar inne­håll och vis­sa inlägg i soci­a­la medi­er.

Vi kom­mer säkert få se ”robot­kom­mu­ni­ka­tö­rer” göra intåg på före­tag. Först i USA. Kanske redan under 2016, som Mark Schaefer tror. Och sen på de sto­ra före­ta­gen runt om i värl­den. Och snart även hos dig.

Är det något att oroa sig för? Jag tror fak­tiskt inte det. Låt robo­tar ta hand om dönic­ke-tex­ter­na som vi tving­as att pro­du­ce­ra i par­ti och minut, så att vi kan ägna oss åt inne­håll som fak­tiskt berör våra mot­ta­ga­re och rör dem fram­åt.

Avslutning

Det var vad jag hit­ta­de i pap­pers­kor­gen. Inte illa, va?

Nu ska jag koka mig en varm kopp te, och sen kry­pa ned i säng­en igen.

På åter­hö­ran­de.

[Avslutande vin­jett]

Berätta vad du tyc­ker om Åsikt. Vad gil­lar du? Vad kan göras bätt­re? Skicka ett mejl till tho­mas (med th) snabel‑a knt​nt​.se.

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Utveckla din story med rätt design

Har du en inre bild av hur din arti­kel skul­le se ut när den kom­mer i tryck? Med design kan du utveck­la din sto­ry och ska­pa ett nytt per­spek­tiv. Bilder, färg och form kan bli verk­tyg även i din kre­a­ti­va verk­tygs­lå­da.

Läs artikel »

Om jag var i Almedalen …

Att Almedalen blir allt vik­ti­ga­re för kom­mu­nik­tions­bran­schen är de fles­ta över­ens om. Men i en djung­el av pro­gram­punk­ter kan det vara svårt att sål­la agnar­na från vetet. Här kom­mer hjälp på vägen! Martin Modigh Karlsson har gjort grov­job­bet och lis­tar sina bäs­ta tips i dagens krö­ni­ka. För dig som ska dit och för dig som tar del av pro­gram­met i efter­hand.

Läs artikel »

Detta gäller vid marknadsföring av din arbetsgivare på sociala medier

Publicerar du inlägg om din arbets­gi­vares verk­sam­het i soci­a­la medi­er? Då kan du behö­va vara för­sik­tig så att du inte fälls för vil­se­le­dan­de mark­nads­fö­ring. Ta reda på vad som gäl­ler genom att läsa den­na arti­kel skri­ven av Tobias Bratt, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »
sit tristique sed quis, leo. Lorem mattis

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest