ROI på content marketing Kntnt Radio 97 med Pontus vs Thomas

Hur bestämmer man ”return on investment” (ROI) på content marketing? Går det ens? Om inte: Hur kan man då visa på affärsnytta med content marketing?

Många marknadschefer funderar på detta, och säkert en och annan vd också. Kanske du också?

En som brottas med frågeställningen är Jocke som är marknadschef på ett B2B-företag. Till slut skrev han och frågade om vår synpunkt.

I avsnitt 97 av Kntnt Radio ger Thomas Barregren och Pontus Staunstrup sin syn på saken. Du hör svaret här.

Content marketing tar tid och kostar pengar. Man vad ger det för ROI?

Så här skrev Jocke:

Fördomsfullt skulle jag säga att traditionella chefer vill se resultat innan arbetet ens har startat. Marknadsföring ska leda till sälj. Punkt. Kampanjen har kostat X. Vi har fått affärer för Y. Är – X = bra eller dålig ROI på kampanjen?

Men content marketing är ju en långsiktig strategi för att nå en betydligt större del av marknaden (inte bara de 2% som är i köpläge) och bygga upp varumärke, intresse och förtroende genom helt andra värden än ”vi är bäst/billigast/snabbast” och på sikt få fler affärer.

Samtidigt tror jag absolut inte att jag är ensam om att vilja kunna visa resultat på de relaterade kostnaderna som är förknippat med denna strategi. Så hur gör man?

Det vi gör är tänkt att leda till affärer på längre sikt och man kan lätt se det ökande intresset för oss genom trafiken som genereras via bra nyhetsbrev, SEO, SEM och intensiva aktiviteter på sociala media, men hur visar man affärsnyttan?

Google Adwords tar alla ”last klick” och räknar ca 90% som sin konvertering men alla kan nog vara överens om att all trafik, gilla, kommentarer och delningar bidrar till dessa. Kundresan kanske också tar flera månader och t.ex. Facebook mäter bara 28 dagar bakåt. Vad eller vilka aktiviteter gav egentligen upphov till försäljningen? Vilka nyckeltal eller liknande kan användas för att visa på att content marketing skapar värde och sätta punkt för samtalen om att ”alla pengar lika gärna kan läggas på Adwords som ger försäljning”?

Så vad svarar Thomas Barregren och Pontus Staunstrup? Lyssna på podden för deras svar.

Tips på mer att läsa och lyssna om ROI

Nedan följer tips på mer läsning i ämnet. Några nämnde Thomas och Pontus. Andra har jag lagt till.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: War © Black Holy Whiskey (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

4d82bc8888a3adfa0a6318d543b08fbb===================
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest