Så använder vi smarttelefoner. 5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers. Kntnt nyhetsbrev vecka 5, 2017

Samtidigt som du fick förra veckans nyhetsbrev satt jag på toa och led. Vinterkräksjukan. Jag ska bespara dig detaljerna, bara avslöja att tillfrisknandet gick långsammare än jag hoppades på. Det oroade mig.

På måndag skulle jag åka till Stockholm. Skulle jag klara det? Jag bara måste. För på tisdag skulle jag leda en fullsatt kurs om hur man tar fram en strategi för content marketing.

Kursen är ett samarbete mellan IDG:s Webbdagarna Academy och Kntnt. Webbdagarna Academy fixar schysst lokal, bra käk och allt praktiskt runtomkring. Kntnt fixar innehållet: 299 presentationsbilder med tillhörande föredrag.

Det var min uppgift att leverera innehållet. Om jag kunde… På lördag kändes det avlägset. På söndag högst osäkert. På måndag satt jag på tåget, och kursen gick geschwint.

På tåget hem funderade jag på hur jag skulle ha gjort om jag hade drabbats bara några dagar senare. Det kändes otänkbart att ställa in med 15 förväntansfulla som rensat sina kalendrar och var inställda på att förkovra sig i content marketing. Flera dessutom tillresta. Men det hade inte heller uppskattat en vinterkräksjuk föredragshållare. Och min kära kollega och kompanjon Pia Tegborg var på Kanarieöarna med sin familj, så hon hade inte kunnat rädda situationen.

Vad hade du gjort?

Jag kom aldrig fram till något svar, där på tåget. Kände mig bara tacksam för att jag blev frisk i tid och kunde genomföra kursen.

Mina tankar avbryts av mobiltelefonen som plingar till. SMS från min fru. Jag öppnar och läser. Vinterkräksjukan har slagit till mot resten av familjen…

Det var min vecka. Nu till veckans artiklar (som är en färre än vanligt av skäl du kanske anar nu).

Trevlig läsning önskar
Thomas

5 saker marknadsförare kan lära sig av YouTubers

Vad kan YouTube-kändisar lära oss som arbetar med marknadskommuniktaion. En hel del, visar Nils Grundberg i veckans gästkrönika. Han lyfter fram fem saker: fokus, frekvens, anpassning, pålitlighet och snabbrörlighet. Exakt vad det betyder kan du läsa här.

Så använder vi smarttelefoner

Svenskarna och internet har du säkert hört talas om. Internetstiftelsens (IIS) omfattande studie som uppmärksammas stort varje år. Men det är långt ifrån den enda studie som IIS gör.

I avsnitt 84 av Kntnt Radio berättar Pamela Davidsson – statistikchef på IIS – om en annan studie: Apparat. Det är studie om vad hundratals svenskar har gjort i sin smarttelefon under en vecka. Och det visar sig vara betydligt mer än vad man kan tro. Grymt intressant och värt att lyssna på.

Thomas Barregren

Författare: Thomas Barregren

Thomas är en av Sveriges främsta tänkare inom marknadskommunikation i allmänhet och content marketing i synnerhet. Han är en av grundarna till kommunikations- och mjukvarubyrån KNTNT som bland annat har utvecklat planerings, publicerings och rapporteringsverktyget Konzilo. Thomas har arbetat med strategi och content management sedan 2004. Under nio år var han vd för en digitalbyrå som var Sveriges mest snabbväxande bolag och numera ingår i Wunder Group. Thomas har anlitats som talare på IDG:s Webbdagarna, Sveriges Mediebyråers Stockholm Media Week, Content Marketing Norges Epic Content MarketingWednesday Relations Content Marketing Day, DI:s Gasellträff med flera konferenser. Han har förläst vid bland andra IHM och Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hållit föredrag på uppdrag av bland andra Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm!), Väst Svenska Handelskammaren och Business Region Göteborg. Han är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Läs mer av Thomas Barregren

ut mattis dolor risus. ut venenatis velit, consectetur dictum nec
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest