Så påverkas din marknadsföring av GDPR (EU:s nya dataskyddsförordning) Kntnt frukost 31 (del 1 av 2) med Alexander Jute

Advokat Alexander Jute från MarLaw förklarar hur din marknadsföring påverkas när EU:s nya dataskyddsförordning (GDPR) införs i maj nästa år. Hans presentation tar avstamp i dagens lagstiftning och belyser vad som ändras, hur det påverkar dig och vad du ska göra.

Lindholmen i centrum

I torsdags var det full aktivitet här på Lindholmen i Göteborg. Det var dags för årets andra Kntnt frukost och uppslutningen var i vanlig ordning stor. Till Lindholmen tar sig våra gäster enkelt med bil eller buss. Eller så tar man Älvsnabben som kungen och hans följe valde att göra denna dag 🙂

Två talare till frukost

Som vanligt serverade vi två spännande talare till frukost, inbjudna av Cision och Kntnt. Denna gång valde Cision att bjuda in Kntnts vd Thomas Barregren att tala medan Kntnt välkomnade advokat Alexander Jute från advokatbyrån MarLaw till Göteborg och Kntnt frukost.

Detta är den första av två artiklar som handlar om eventet och här får du ta del av Alexander Jutes presentation. Den andra artikeln publiceras på onsdag i nästa vecka och då får du ta del av Thomas presentation.

En föreläsning i två delar

Alexanders föreläsning består av två matnyttiga delar:

  • Legala utgångspunkter (hur det ser ut idag)
  • Innebörden och konsekvenser av GDPR (för dig som marknadsförare)

1. Legala utgångspunkter

Innan Alexander berättar om den nya dataförordningen går han igenom hur lagstiftningen ser ut i dag. I fokus är personuppgiftslagen (PuL). Han berättar om gällande informationskrav vid tävlingar i sociala medier, informerat samtycke  i direktreklam, god sed för personuppgiftsbehandling och vad som gäller vid överföring av personuppgifter till tredje land.

2. Innebörden och konsekvenser av GDPR

GDPR står för General Data Protection Regulation som är namnet på EUs nya dataskyddsförordning. Googlar du begreppet får du över 23 miljoner träffar (!) vilket bekräftar det stora intresse för ämnet.

GDPR kommer att ersätta personuppgiftslagen i Sverige, men även kompletteras med nationella regler. Alla de företag som hanterar någon typ av personuppgifter (vilket förmodligen innefattar de flesta) påverkas då de måste därför säkerställa att de har ordning på sina IT-system och -processer när förordningen träder i kraft den 25 maj 2018.

I Alexanders presentation längre ner i detta inlägg får du veta mer om hur rättigheterna för personuppgifter stärks i och med den nya förordningen, vad det innebär för din marknadsföring och vad du måste göra.

Checklista

Det finns en hel del att fundera över och ta ställning till innan GDPR blir verklighet. Alexander har ställt samman en checklista som du kan använda dig av.

  • Vilka personuppgifter hanterar ni?
  • Tillämpar ni missbruksregeln?
  • Hur informerar ni de registrerade?
  • Hur ska ni hantera förfrågningar från registrerade?
  • Vad baserar ni er behandling på för regel?
  • Hur ser era samtycken ut?
  • Har ni personuppgifter som rör barn?
  • Hur ska incidenter hanteras?
  • Finns det särskilda integritetsrisker?
  • Hur ser ni på privacy by design?
  • Vem har ansvaret för dessa frågor hos er?
  • Är ni verksamma i flera länder?

Se presentationen

Vi spelade in Alexanders föreläsning, som en tjänst till dig som inte kunde komma, och för dig som vill se och höra presentation igen. Du kan se filmen nedan eller på Vimeo eller YouTube. Om du föredrar att bara lyssna så kan du göra det på SoundCloud.

Mer av Alexander Jute

Som marknadsförare behöver du ha koll på din juridik. I Kntnts strävan att hålla dig uppdaterad bjuder vi in duktiga personer att dela med sig av sitt kunnande i våra kanaler. Hit hör definitivt Alexander Jute.

Den 2 mars publicerar vi den podd-intervju som vi passade på att göra med Alexander Jute i anslutning till frukostmötet. Den är mycket lysningsvärd.

Jag kan också rekommendera dig att lyssna på vad Alexander säger om annonsmärkning av content marketing i en intervju i Kntnt Radio från juni 2016. Liksom att du tar del av hans krönika om hårdare krav för personuppgifter i marknadsföring som publicerades i Kntnt Magasin den 8 februari i år.

 

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

9f8b405904268701e2bb0ee82952d505OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest