Bild © Nosha (CC BY SA 2.0)

Samtal med: Therese Andersson

Det händer så mycket spännande inom kommunikation, marknadsföring och försäljning. Du vill hänga med. Men du hinner inte. Rutinerna och det dagliga och operativa tar för mycket plats, på bekostnad av den egna utvecklingen och det långsiktiga och strategiska tänkandet. Känner du igen dig? Du är inte ensam. Möt dina kollegor, kommunikatörer och marknadsförare, som brottas med samma problem. Hur gör de? Hur tänker de? Under rubriken "Samtal med" kommer du få ta del av deras erfarenheter och tankar. I dag samtalar vi med Therese Andersson som är erfaren i rollen som försäljnings- och marknadsansvarig för hotell i en internationell hotellkedja.

Maria Gustafsson
13 mars 2014

Glittrande vat­ten kluc­kar mot bryg­gor­na utan­för Lindholmen Science Park, här job­bar vi i Kntnt gran­ne med det i dagar­na ett år gam­la Radisson Blu Riverside Hotel. När vår­so­len vär­mer våra vin­ter­frus­na sjä­lar är det lätt att före­stäl­la sig bryg­gan full med kaf­fedric­kan­de sol­törs­tan­de män­ni­skor. Precis så öns­kar Therese Andersson, hotel­lets för­sälj­nings- och mark­nads­an­sva­ri­ga att vi ska tän­ka när vi tän­ker på hotel­let. Som en plats att tri­vas på.

Therese Andersson, Radisson Blu Riverside Hotel

Livsnjutare som vill ha roligt på jobbet

Therese beskri­ver sig som en ljvsnju­ta­re som gil­lar att göra det som hon tyc­ker är roligt. Hon beto­nar vär­det av att kän­na att det verk­li­gen är roligt på job­bet, för när hon har roligt så blir hon auto­ma­tiskt bra på det hon gör. Att tri­vas på job­bet och stå för äga­rens vär­de­ring­ar är det som lig­ger Therese när­mast hjär­tat i job­bet. Resultatet av kom­bi­na­tio­nen av ansvar och arbets­gläd­je märks inte bara i värd­ska­pet för gäs­ter­na eller i ledar­ska­pet med per­so­na­len på hotel­len. Det kan exem­pel­vis ska­pa nyfi­ken­het och upp­drag­na mun­gi­por hos all­män­he­ten som när Therese föreslog att hotel­lets VD skul­le sova i en inredd glas­bur utan­för Gothia Towers vid Korsvägen. Syftet var natur­ligt­vis att väc­ka intres­se för sta­dens nya hotell på Lindholmen, vil­ket lyc­ka­des med bravur både hos invå­na­re och i media. Marknadsföringsarbete för hotell är så myc­ket mer än annon­ser, mäss­del­ta­gan­de och vis­ning­ar. Therese säger:

Våra hotell ska vara mer än hotell som gäs­ter­na sover på, de ska vara plat­ser som föder idéer.

Traineen som förälskade sig i hotellbranschen

Therese kom in i hotell­bran­schen efter stu­di­er­na i Hotel Management där hon val­des ut till att del­ta i ett trai­nee­pro­gram. Hon skrat­tar när hon berät­tar att de glöm­de frå­ga om den lil­la detal­jen om hon hade kör­kort, vil­ket hon inte hade tagit ännu. Inga pro­blem sa Therese och fix­a­de kör­kort på noll­tid.
En annan vik­tig pus­sel­bit på vägen till att arbe­ta med mark­nads­fö­ring var åren inom en annan hotell­ked­jas mark­nads­av­del­ning med bland annat erfa­ren­het av kund- och loja­li­tets­pro­gram. För snart sju år sedan tog Therese över huvud­an­sva­ret för mark­nads­fö­ring­en på ett Radisson Blu hotell. I dags­lä­get inne­bär hen­nes arbe­te huvud­an­svar för mark­nad och för­sälj­ning på de nyöpp­na­de hotel­len Riverside i Göteborg och Park Inn i Lund. Inom någ­ra år kom­mer även Park Inn i Helsingborg att ingå i grup­pen. Jag tän­ker att arbets­om­rå­det låter omfat­tan­de och kom­plext, hur går det egent­li­gen till i var­da­gen?

Vardagen kräver kreativt samarbete med teamet

Vardagarna som mark­nads­fö­ra­re för fle­ra hotell i oli­ka stä­der visar sig se väl­digt oli­ka ut. Arbetet vari­e­rar mel­lan stra­te­gis­ka och prak­tis­ka upp­gif­ter som att pla­ne­ra att öpp­na ett nytt hotell, sät­ta pla­ner för mark­nads­kom­mu­ni­ka­tio­nen, ta fram intres­se­väc­kan­de inne­håll och väl­ja vil­ka kana­ler kom­mu­ni­ka­tio­nen ger bäst resul­tat i. Mycket hän­der ad hoc hela tiden, så en för­må­ga att age­ra flex­i­belt är ett abso­lut mås­te inom hotell­bran­schen. I kra­vet på snabb­rör­lig­het kän­ner tro­li­gen de fles­ta av den här blog­gens läsa­re igen sig. Kommentera gär­na med dina tan­kar.

Therese och hen­nes kol­le­gor arbe­tar i en inte­gre­rad sälj- och mark­nads­grupp där de kan ta tag i idéer som kom­mer upp i möten. Hon poäng­te­rar att det är lätt att tro att det finns mas­sor av peng­ar när ett nytt hotell star­tas upp. Verkligheten är att det gäl­ler att använ­da den befint­li­ga pot­ten peng­ar på det smar­tas­te sät­tet. Och det smar­tas­te är ofta sam­ar­be­ten där alla inblan­da­de vin­ner något. Genom det­ta arbets­sätt byg­ger Therese goda rela­tio­ner som de sedan ömse­si­digt byg­ger på genom åren. Hon hål­ler stän­digt ögo­nen öpp­na för nya sam­ar­bets­part­ners att ska­pa team med.

Mixar strategi med praktiska tester

Genom sin mix av kun­skap om hur hotell­bran­schen fun­ge­rar, för­kär­lek för nya idéer och en stän­dig vil­ja att bry­ta ny mark ska­par hon gär­na nytt genom att brainstor­ma med hotel­lets stra­te­gi­grupp där hon ingår som en av fyra per­so­ner. Gruppen som består av erfar­na och väl­digt oli­ka per­so­ner arbe­tar fram en plan över vad de ska åstad­kom­ma exem­pel­vis det när­mas­te halv­å­ret.

I stra­te­gi­grup­pen är vi bra på att lyss­na på varand­ra även om vi inte tyc­ker lika­dant. Vi kan vara tys­ta till­sam­mans och vi har verk­li­gen roligt till­sam­mans.

Därefter tes­tar de sig fram till det som fun­ge­rar genom att appli­ce­ra de nya idéer­na för att se hur des­sa gör sig i prak­ti­ken. Eftersom de arbe­tar i en öppen atmo­sfär med möj­lig­het att göra både fel och rätt, vågar de sig på att tes­ta sådant som and­ra kanske skul­le avfär­da redan på idésta­di­et men som här kan bli en suc­cé. Detta gäl­ler även på den egna avdel­ning­en med tre per­so­ner. När vi sam­ta­lar om deras arbets­sätt tän­ker jag att det är tyd­ligt att det i erfa­ren­he­ten ryms stor tyst kun­skap som Therese tar som natur­lig.

Utmaningar som drivkraft

När jag frå­gar Therese vad som är hen­nes störs­ta driv­kraft sva­rar hon direkt att utma­na mig själv. Att dribb­la två hotell är nytt för mig, säger hon, och med duk­ti­ga kol­le­gor kom­mer det att gå fint. Alla pra­tar om balans i livet och sådant får man ta med i beräk­ning­en. Som exem­pel i soci­a­la medi­er gäl­ler det att hell­re väl­ja någ­ra få kana­ler än att för­sö­ka synas i så många som möj­ligt. I upp­star­ten av ett nytt hotell är det många saker inom kom­mu­ni­ka­tio­nen att sät­ta sig in i. Såväl internt som externt. Så frå­ga mig igen om ett halv­år skrat­tar hon.

Arbetar mot lockande mål

Som mål har Therese en öns­kan om att alla män­ni­skor i de stä­der hotel­len finns ska ha med hotel­len när de tän­ker på vad de kan göra som för­gyl­ler livet. Att belägg­ning­en är god på hotel­len, gör inte att mark­nads­grup­pen kan sät­ta sig till ro. Tvärtom gäl­ler det att skaf­fa sig en över­blick på den kom­mu­ni­ka­tion som har fun­ge­rat i att nå ut. Att få myc­ket press är exem­pel­vis ett sätt att mäta målupp­fyl­lel­se. Riverside med sin spek­ta­ku­lä­ra restau­rang och bar har det skri­vits spalt­me­ter om. Likaså när nöj­da gäs­ter har skri­vit rekom­men­da­tio­ner på TripAdvisor.

Kommunicerar aktivt i digitala kanaler

Med utgångs­punkt i visio­nen att vara livsstils­ho­tell är det själv­klart att lyf­ta det som är på gång runt hotel­len. Båda hotel­len har en aktiv kom­mu­ni­ka­tion med sina gäs­ter genom sidor för Riverside och Park Inn Lund i Facebook och kon­ton i Instagram för Riverside och Park Inn Lund. Hotellgäster kan även boka rum genom Facebooksidorna. Utöver nämn­da kana­ler är nyhets­brev och press­re­le­a­ser någ­ra av de som ingår i hotel­lens mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Kommunikationen på Twitter är  påbör­jad men i dags­lä­get mer vilan­de, möj­ligt­vis för att det upp­levs som svå­ra­re att visa bil­der där eftersom hotel­lens inred­ning byg­ger på design, färg och ljus tror Therese.

Nyhetsbreven skic­kar de var tred­je vec­ka och press­re­le­a­se var­je månad om något som är på gång i Göteborg eller i Lund. Fokus är att ska­pa en käns­la av att alla gäs­ter är väl­kom­na och ska kän­na att de pas­sar in, inte enbart affärs­män.

Innehållet sam­lar Therese med team in från sina kol­le­gor och skri­ver om med en liten twist så att det blir intres­sant för att kun­na nå genom bru­set.

Tävling på Instagram attraherade 400 hotellbesökare

För att väc­ka intres­se kring öpp­nan­det av det nya hotel­let i Lund brainstor­ma­de Therese till­sam­mans med hotel­lets byrå fram en täv­ling som utgick ifrån temat att adde­ra färg i var­da­gen som de kal­lar Adding color to life. De val­de Instagram som kanal och hash­tag­gen #par­kinnlund för att kun­na sam­la bil­der­na i ett flö­de. Ungefär 100 per­so­ner del­tog i täv­ling­en med sina bil­der som sva­ra­de på frå­gan: Vad gör du för att adde­ra färg i din var­dag? Som final sat­te per­so­na­len ihop en utställ­ning på hotel­let med samt­li­ga bil­der. När Therese berät­tar att fotout­ställ­ning­en kom­bi­ne­rat med en inbju­dan till Öppet hus blev en suc­cé med 400 besö­ka­re åter­kom­mer hon till vär­det av den kre­a­ti­va dia­lo­gen med sina kol­le­gor.

När vi gör något till­sam­mans med våra skil­da erfa­ren­he­ter och olik­he­ter så kan vi ta ett litet gräs­strå och utveck­la det till en bra idé.

Citatet blir bra som slut­ord av det inspi­re­ran­de sam­ta­let med Therese Andersson.

Hur gör du som läser blog­gen för att kom­ma fram med de där nya kre­a­ti­va idéer­na? Och har du något egen exem­pel på en mark­nads­fö­ringsin­sats som miss­lyc­ka­des eller blev en fram­gång? Kommentera gär­na med dina syn­punk­ter och dela gär­na vida­re i dina nät­verk.

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Ursäkta röran. Vi har byggt om.

För ovan­lig­he­tens skull pra­tar vi om oss själ­va. Vi vill berät­ta att vi från och med nu är en con­tent­by­rå som gör con­tent. Men vi gör det på ett annorlun­da sätt än and­ra con­tent­by­rå­er. Vi har ock­så en ny digi­tal platt­form som ska slå Hubspot på fing­rar­na. Och vi har gjort lego av vårt stra­te­gi-erbju­dan­de. Dessutom har vi en mas­sa nya med­ar­be­ta­re, och söker ännu fler. I den­na krö­ni­ka berät­tar Thomas Barregren om allt det­ta och lite till.

Läs artikel »

Därför ska du ha egen plattform

Det är fres­tan­de att använ­da LinkedIn, Facebook eller någon annan platt­form som din mål­grupp redan använ­der. Med deras annons­lös­ning­ar (”spons­ra­de inlägg”) kan du snabbt nå ut till din mål­grupp. Dessutom är de lät­ta att använ­da. Men det finns pro­blem. Du läg­ger din fram­gång som mark­nads­fö­ra­re och säl­ja­re i hän­der­na på bolag som han en annan agen­da än ditt bäs­ta. Du kon­trol­le­rar inte vem som ser vad och när. Du har inte till­gång till de vär­de­ful­la digi­ta­la fot­spår som din mål­grupp läm­nar efter sig. Därför behö­ver du en egen platt­form.

Läs artikel »

Därför jobbar vi annorlunda

Vi job­bar på ett annorlun­da sätt. Våra kon­sul­ter arbe­tar i ditt team (eller är ditt team) och har sam­ti­digt full upp­back­ning vad gäl­ler kom­pe­tens och resur­ser från våra kon­sul­ter som job­bar “back office”. Men var­för job­bar vi på det sät­tet?

Läs artikel »

Är du redo för robottexterna?

Content och mar­ke­ting – båda delar­na behövs. Men vad hän­der när robo­tar tar över text­pro­duk­tio­nen med fokus på det sist­nämn­da? Med de rät­ta nyc­kelor­den och rubri­ker­na som slår. Finns det fort­fa­ran­de en plats för den enga­ge­ran­de och per­son­li­ga berät­tel­sen? Om det­ta hand­lar Lars Wirténs krö­ni­ka.

Läs artikel »

Varning för gratis wifi när du jobbar på distans

Du vet nog redan att det kan fin­nas säker­hets­hål när du job­bar på distans i öpp­na nät­verk. Men stop­par det dig att mej­la kun­den kam­panj­re­sul­ta­tet eller knap­pa in kre­dit­kor­tets siff­ror via café­ets gra­tisupp­kopp­ling? Det bor­de det! Risken finns näm­li­gen att du ger obe­hö­ri­ga till­gång till din infor­ma­tion. Martin Modigh Karlsson beskri­ver faror­na och ger dig sva­ren på var­för gra­tis (nät­verk) inte all­tid är gott – och där­för bör använ­das med stor för­sik­tig­het – samt tip­sar om tre saker du kan göra för att höja säker­he­ten. 

Läs artikel »

Rätten att bli glömd i digitala miljöer

Ett år har pas­se­rat sedan GDPR träd­de i kraft. Fortfarande brot­tas många före­tag med de prak­tis­ka och de juri­dis­ka tillämp­nings­frå­gor­na. Ett pro­blem av det först­nämn­da sla­get är hur före­tag som behand­lar per­son­upp­gif­ter rade­rar des­sa i sina IT-system? Enligt data­skydds­för­ord­ning­en ska man byg­ga upp sina system så att kra­ven i lag­stift­ning­en upp­fylls – men vad inne­bär det? Och går det över­hu­vud­ta­get att rade­ra upp­gif­ter­na på ett sätt som inne­bär att de ald­rig kan åter­ska­pas?

Läs om indi­vi­dens ”rätt att bli glömd” och före­ta­gets skyl­dig­het att rade­ra per­son­upp­gif­ter i dagens krö­ni­ka skri­ven av Jeanette Jönsson, biträ­dan­de jurist på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Elva tips som får din intervju att lyfta

Att få till en bra inter­vju hand­lar om väl­digt myc­ket mer än att bara stäl­la frå­gor och anteck­na. Låt Lars Wirtén gui­da dig längs vägen – steg för steg till ett garan­te­rat lyc­kat resul­tat! 

Läs artikel »

Kommunicera effektivare i samband med mässor

Mässorna är stor­slag­na, moder­na hub­bar för kom­mu­ni­ka­tion både digi­talt och IRL. Biljetter scan­nas och rivs, sto­ra bild­skär­mar pum­par ut sitt bud­skap. Samtal förs mel­lan poten­ti­el­la affärs­kon­tak­ter. Men tar du till­va­ra på alla kom­mu­ni­ka­tions­möj­lig­he­ter? Martin Karlsson Modigh gui­dar dig genom för­be­re­del­ser­na, vad du bör tän­ka på under mäs­san och vad du kan göra efteråt.

Läs artikel »

Nytt EU-direktiv ställer tuffare krav på marknadsföring online

EU sat­sar sto­ra resur­ser på att för­bätt­ra de juri­dis­ka spel­reg­ler­na i EUs digi­ta­la mil­jö. Inte minst vad gäl­ler den kon­su­ment­skyd­dan­de lag­stift­ning­en. Större krav på e-mark­nads­plat­ser och en utö­kad ång­er­rätt är bara någ­ra exem­pel på det­ta och sank­tio­ner­na vid över­trä­del­se kan svi­da ordent­ligt. Som mark­nads­fö­ra­re mås­te du veta vad som gäl­ler. Läs dagens arti­kel för­fat­tad av Erik Ullberg och Gunilla Karlsson på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

En publicist söker sin prenumerant

Har ditt före­tag en blogg? Finns ni på Facebook? Har ni ett nyhets­flö­de på hem­si­dan? Grattis, då är ni i själ­va ver­ket även pub­li­cis­ter. Och då kan det vara bra att ha koll på vad det inne­bär. Läs mer om det­ta i dagens arti­kel  sig­ne­rad Lars Wirtén.

Läs artikel »
ipsum Phasellus sed efficitur. libero neque. velit, fringilla

Missa inte nästa artikel!

Missa inte nästa artikel! Fyll i din mejladress och få ett mejl med de senaste artiklarna.

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest