Schemalagda inlägg i sommar – det här ska du tänka på!

Schemalägg sommarens innehåll så håller du relationen med dina följare levande medan du njuter av din ledighet. Men se upp så att det inte går galet! Läs dagens krönika av Johanna Stenmark!

Hög tid att planera

Om du inte redan lagt upp planen för dina digitala kanaler i sommar är det hög tid. Dina följare förväntar sig regelbundenhet och att schemalägga innehåll som publiceras automatiskt vid en given tidpunkt är ett effektivt sätt att hålla relationen levande även under semestern.

Men det finns några saker som är bra att ha i åtanke. I dagens inlägg bjuder jag dig på några viktiga ”dos and dont’s”.

Semester under ansvar

Att schemalägga inlägg i sociala medier innebär att du kan planera i god tid. När ledigheten väl kommer kan innehållet i kanalerna rulla på trots att du inte sitter vid publiceringsknappen. Thomas Barregren på Kntnt har tidigare skrivit om frekvens, kvalitet och regelbundenhet – och varför det är viktigt. Förutom för att bibehålla relationen, det vill säga behålla den publik du en gång etablerat, är regelbundenhet viktigt för sök och synlighet i sök. Vilket är ett välkommet plus.

Men automatiserad publicering betyder inte att du är fri från allt ansvar! Det går nämligen inte att skylla på automatisering när det blir galet, utan viss handpåläggning och framför allt en fortsatt omvärldsbevakning behövs fortfarande.

När schemaläggning gått mindre bra

Det finns oändliga exempel på schemalagda inlägg som inte borde ha publicerats med hänsyn till vad som sedan hänt.

2013 ertappades till exempel matvarukedjan Tesco med hästkött i sina frysta lasagner. Och i samband med skandalen gick det – olägligt (och olämpligt) nog – även ut ett schemalagt inlägg från företagets kundtjänst-konto på Twitter med texten:

”It’s sleepy time so we’re off to hit the hay! See you tomorrow at 8 am for more #TescoTweets”

Media 720 har listat fler exempel på just tweets som inte kommit rätt i tiden.

Men det finns också mer oskyldiga exemplen. Som när den lokala handlaren publicerar ett inlägg med referens till ”den strålande solen idag” samtidigt som det råder snålblåst och regn i hela länet.

Var beredd på feedback

Du må vara på semester men din publik förväntar sig samma återkoppling och sociala medier ÄR tidskänsligt. Mitt råd är därför att fördela ansvaret för de sociala kanalerna under sommaren så att du faktiskt får möjlighet att vara ledig.

Finns inte resurserna kan det vara en bra idé att lägga ut arbetet. För alla behöver – och förtjänar – vi en paus ibland.

Återvinn ditt innehåll

Bra innehåll kan du återanvända gång, på gång, på gång, på gång. Och sommaren är ett perfekt tillfälle att fylla ut veckorna med det bästa från förr. Infografik, video, bildspel och krönikor är exempel på format som fungerar särskilt bra för återbruk.

Här är fyra enkla saker som kan få ditt innehåll att kännas som nytt igen:

  1. Ny rubriksättning
  2. Uppdaterad statistik och/eller siffror (om sådant finns med)
  3. Nya (eller bättre begagnade) bilder
  4. Ny inläggspitch – när du delar exempelvis en krönika från din sajt i dina sociala kanaler visas en förhandsvisning av innehållet. Vill du veta mer om metataggar och hur ditt innehåll syns i sociala medier skall du läsa Fabian Sörqvists artikel ”Ser ditt innehåll bra ut i sociala medier?”

Anpassa innehåll efter kanal

Många tjänster för automatisering – som bland andra, Buffer, Hootsuite och Konzilo – låter dig schemalägga för flera olika kanaler eller sociala plattformar. Toppen! Men tänk på att exempelvis ett tweet inte riktigt gör sig som ett Facebookinlägg. Formaten är helt enkelt olika.

Stressa inte igenom din schemaläggning utan lägg tid på att anpassa dina postningar efter respektive kanal eller plattform. Genom att anpassa formatet kommer inte automatiseringen bli lika påtaglig heller och innehållet känns mer personligt.

Njut!

Önskar dig en riktigt skön sommar – våga fördela arbetet nu och släpp kontrollen – och hoppas att du får njuta av riktigt bra innehåll. Själv tänker jag återuppta några podcasts som hamnat lite i skymundan på sista tiden. Några tips?

Johanna Stenmark

Författare: Johanna Stenmark

Johanna Stenmark jobbar som PR-konsult på Umeåbaserade byrån Punkt PR. Hon har en bakgrund på Göteborgs universitet där hon studerade Medie- och kommunikationsvetenskap vid Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG). Redan 2014, som färsk kommunikatör, gästade hon som skribent här på Kntnt. Nu tillbaka med nya texter, fokuserade på innehåll, sociala medier och PR.

Läs mer av Johanna Stenmark

45f92cb71d10bb0cb1a71ade38e4bb21wwwwwwwww
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest