SEO för dig som jobbar med content marketing Kntnt Radio 86 med Christian Rudolf

SEO-experten Christian Rudolf avslöjar Google-hemligheter och delar med sig av sina bästa tips för hur du som arbetar med content marketing ska få ditt innehåll att placera sig högt i Googles sökresultat. Det gör han i avsnitt 86 av Kntnt Radio. Avsnittet är långt, men värt varenda minut eftersom Christian Rudolf är en guldgruva när det kommer till att förstå och behaga Google. Så lyssna från början till slut!

00:05:08 – Utvecklingen av SEO och Googles affärsmodell

Den första kvarten av samtalet med Christian Rudolf handlar om de sista årens utveckling av SEO (sökmotoroptimering). Det samtalet är omöjligt att ha utan att gå in på och försöka förstå Googles affärsmodell, eftersom Google i praktiken dikterar villkoren för webben.

Det råder ingen tvekan om att Google har muskler. De står för 99,1 % av ägarbolaget Alphabets omsättning på drygt 90 miljarder USD – motsvarande 800 miljarder svenska kronor, som är mer än 80% av Sveriges stadsbudget. Den huvudsakliga inkomstkällan är annonser, som utgör 89 % av omsättningen.

00:20:00 – Så skriver du för webben (om du vill sökmotoroptimera)

De följande tjugo minuterna pratar vi om saker som du ska tänka på när du skriver för webben. Bland annat pratar vi om hur lång en text bör vara och Christian Rudolf tipsar om sex saker som du särskilt ska tänka på.

00:40:45 – Innehållets struktur är viktig för sökoptimering

Gäller gamla regler som att sökordet du vill optimera på ska finnas tidigt i texten, i mellanrubriker, i länktexter och så vidare? Är det fortfarande viktigt att jobba med interna länkar? Det är frågor som Christian Rudolf besvarar i den kvartslånga tredje delen av samtalet.

Samtalet leder oss in på brödsmulor som – visar det sig – kan vara till stor nytta vid SEO.

Och Thomas får svar på om placeringen i sökresultat påverkas negativt av att WordPress och andra publiceringsverktyg upprepar samma pufftext (också kallad ”utdrag” och ”excerpt”) i alla listningar: förstasidan, kategorisidor, taggsidor, datumarkiv, författararkiv och så vidare.

00:56:30 – Mobilanpassade webbplatser

I fjol gick trafikmängden från mobila enheter om trafikmängden från skrivbordsenheter – i hela världen. Att vi har varit på väg dit har varit uppenbart en tid, så därför har Google använt både morot och piska för att förbättra den mobila upplevelsen av webbplatser. De flesta svenska företag har anpassat sig. Men inte alla. Hur skadligt är det?

Vad händer nu när Google byter ut sitt gamla index (katalogen i vilket alla sökningar görs) mot ett nytt som är uteslutande baserat på hur sidorna ser ut i mobilen?

Och måste alla webbplatser skaffa Amplified Mobile Pages (AMP) för att ranka bra i Googles sökresultat?

Detta är några saker som vi frågar Christian Rudolf om under tio minuter.

01:04:20 – Fler saker att tänka på

Sist ägnar vi tio minuter åt lite mer tekniska spörsmål:

  • Hur snabbt måste en webbsida ladda för att göra Google (och användare) nöjda?
  • Vad hände den 10 januari 2017?
  • Tvingar Google fram HTTPS-användning för att kunna spåra besökare utan cookies?
SEO-experten Christian Rudolf driver SEO-byrån Top Dog. På bilden syns från vänster Fanny Edenbro, Tais Macedo Da Silva, Josefin Burman och Christian Rudolf.

Lyssna på Kntnt Radio

Enklaste sättet att lyssna på Kntnt Radio är med en podcast-app på din smarttelefon eller surfplatta. Här är några alternativ:

När du har en podcast-app är det bara att söka efter KNTNT och sen prenumerera på Kntnt Radio.

Du kan också prenumerera genom att ange denna URL.

Sist men inte minst kan du ladda ned dagens program eller lyssna här:

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: 1985 © Those Things (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

efficitur. dictum massa Curabitur Aenean suscipit Praesent Lorem felis
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest