Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Play Stone 1744790

Studie: Högpresterare använder personalisering och ”message timing”

Con­tent-spa­nar­na pra­tar om en glo­bal stu­die av 1 700 B2B- och B2C-före­tag som visar att de hög­pre­ste­ran­de anpas­sar sitt inne­håll både till vem kun­den är (”per­so­na­li­za­tion”) och till var den är på köpre­san (”mes­sage timing”). Efter con­tent-spa­nar­na får du tips på hur du kan åstad­kom­ma sam­ma sak. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Christoffer Bertilsson 1

Thought leadership på LinkedIn – detta ska du tänka på

Ska före­tag som vill posi­tio­ne­ra sig som thought lea­der låta sina med­ar­be­ta­re göra det på Lin­ke­dIn? Vad hän­der när de slu­tar? Finns det bätt­re alter­na­tiv? Des­sa frå­gor utfors­kar Pia och Tho­mas till­sam­mans med Nor­ges ledan­de Lin­ke­dIn-expert: svens­ken Christof­fer Bertilsson.

Läs hela artikeln »
Kaligrafipenna

Trendbrott: Längre och fördjupat innehåll blir allt vanligare

Jag för­mo­dar att du har hört talas om Ann Hand­ley och kanske läst någon av hen­nes böc­ker (Con­tent Rules och Eve­ry­bo­dy Wri­tes). Då vet du att både con­tent exper­ter och för­men­ta dito lyss­nar nog­grant när hon talar. Och talar gör hos just nu på Con­tent Mark­ting World i Cle­ve­land, Ohio.

Ann Hand­ley talar om ett trend­brott, ”först steg­vis och sen plöts­ligt”, mot läng­re och mer genom­ar­be­tat inne­håll”. I en arti­kel skri­ver hon att ”the days of one-off, stan­da­lo­ne, so-cal­led snac­kab­le con­tent are over”, och cite­rar en stu­die som visar att san­no­lik­he­ten för ett ”starkt resul­tat” är dub­belt så stor med långt inne­håll än med kort inne­håll. Det bety­der inte att långt inne­håll auto­ma­tiskt ger bätt­re resul­tat. Men det visar att stör­re ansträng­ning­ar ger stör­re ROI.

Men det finns en hake: Långt och genom­ar­be­tat inne­håll tar tid och krä­ver hårt arbe­te. Ann Hand­ley ser där­för utveck­ling­en mot allt länge och allt mer genom­ar­be­tat inne­håll som en effekt av en stör­re trend mot en lång­sam­ma­re mark­nads­fö­ring (”slow mar­ke­ting approach”).

Allt det­ta är utgångs­punk­ten för hös­tens förs­ta sam­man­trä­de med con­tent spa­nar­na: Malin Sjö­man från Häg­vall & Sjö­man och Tho­mas Bar­re­gren och jag (Pia Teg­borg) från Knt­nt. Lyss­na på vårt sam­tal i avsnitt 192 av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Adobestock 57235486x

Fejktrafik på internet

Majo­ri­te­ten av all inter­net­tra­fik är fejk! Och i takt med att en allt stör­re del av medie­bud­ge­ten läggs på det digi­ta­la ökar inci­ta­men­tet att söka lyc­kan och sko sig på den­na tvek­sam­ma före­te­el­se. Det är hög tid att ta pro­ble­met på all­var! I det­ta avsnitt av Knt­nt Radio hör du Fred­rik Hall­berg för­kla­ra inne­börd och kon­se­kven­ser av den svåråt­kom­li­ga robottrafiken.

Läs hela artikeln »
Two Boys 3396713x

Storyn – en självklar del av din content marketing

Om sto­ry­tel­ling, con­tent mar­ke­ting och en hel del annat hand­lar det­ta avsnitt med Per Tor­ber­ger, kom­mu­ni­ka­tions­kon­sult och skri­bent med con­tent mar­ke­ting som spe­ci­a­li­tet. Lyss­na på dagens avsnitt av Knt­nt radio nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 99899711

Så intervjuar du för din content marketing

Använd inter­vju­er i din con­tent mar­ke­ting! Att inter­vjua är en konst fylld med väl­be­prö­va­de tek­ni­ker. Från pla­ne­ring till fråge­for­mu­le­ring, själ­va inter­vju­an­det och upp­följ­ning­en. Oav­sett om du har hant­ver­ket i dig eller behö­ver hjälp på tra­ven ska du ta del av det­ta pro­gram med Lars Wir­tén, som är mäs­ta­re i ämnet. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 89077512

Har din marknadskommunikation effekt?

Effekt är att bidra till före­ta­gets affärs­mål. Gör din mark­nads­fö­ring det? Det känns för­mod­li­gen så men kan du dess­utom leda det i bevis finns myc­ket mer att vin­na. Frå­gan är bara hur du ska bära dig åt. Sva­ret får du i dagens full­ma­ta­de sam­tal med mät-expert Mats Rön­ne. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 53450492x

Sökoptimering för dig som skriver på webben

Goog­le är inter­net och dik­te­rar vill­ko­ren. Den som tror något annat gör sig själv en stor otjänst. Där­för mås­te du tän­ka sökop­ti­me­ring (SEO) och struk­tu­re­ra ditt inne­håll på rätt sätt när du skri­ver för web­ben och vill pla­ce­ras högt i sökre­sul­ta­tet. SEO-expert Christi­an Rudolf kan kne­pen och för­kla­rar hur du ”vin­ner klic­ket” i den allt hår­da­re kon­kur­ren­sen om sökor­den. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Carnival 1836998x

Köparens resa är grunden i din marknadsföring

Din kunds köpre­sa hjäl­per dig ska­pa rätt inne­hål­la och gene­re­ra för­sälj­ning. Där­för mås­te du för­stå den. Tho­mas Bar­re­gren och Pia Teg­borg pra­tar med Pon­tus Staun­strup om var­för det­ta är så centralt för din mark­nads­fö­ring. Lyss­na på dagens avsnitt av Knt­nt Radio nu!

Läs hela artikeln »
Adobestock 114482978x

Ta kontroll över köparens beslut

Påver­ka din mot­ta­ga­res köp­be­slut med hjälp av kom­mu­ni­ka­tion. Det är ämnet för dagens spän­nan­de sam­tal med Erik Modig, som är dok­tor och fors­ka­re i kon­su­mentpsy­ko­lo­gi vid Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm. Lyss­na nu! 

Läs hela artikeln »
Adobestock 83770459

Bygg kommunikationskapital – för rätten att komma med ditt säljbudskap

Vill du säl­ja något? Då mås­te du först vin­na mot­ta­ga­rens för­tro­en­de så att den vill lyss­na på dig. Och just där­för behö­ver du byg­ga ett kom­mu­ni­ka­tions­ka­pi­tal. Sara Rosengren som är pro­fes­sor i mark­nads­fö­ring vid Han­dels­hög­sko­lan i Stock­holm, för­kla­rar hur det­ta kapi­tal ger dig rät­ten att kom­ma med ditt sälj­bud­skap. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Anders Sjoman Centrum For Naringslivshistoria

History marketing – en dold tillgång

Histo­ria säl­jer. Säl­jer rik­tigt bra. Såpass bra att en del nystar­ta­de före­tag använ­der stor por­tion kre­a­ti­vi­tet för att ska­pa sig ett histo­riskt arv med lån­ta fjäd­rar. Så var­för tar inte fler före­tag vara på den­na möj­lig­het? Ditt före­tags histo­ria är en dold till­gång som du kan använ­da i din kom­mu­ni­ka­tion, mark­nads­fö­ring och för­sälj­ning. Det kal­las histo­ry mar­ke­ting och är ämnet för avsnitt 183 av Knt­nt radio. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »