Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing. Pia är också medförfattare till boken Content marketing – Värdeskapande marknadskommunikation.

Sxsw Anna 2

Highlights från SXSW 2018

Anna San­dahl berät­tar om sina intryck från musik, film och tech-fes­ti­va­len South by Sout­hwest (SXSW) som pre­cis har avslu­tats i Aus­tin, Tex­as. Anna är jour­na­list och job­bar med con­tent mar­ke­ting på Mal­mö-byrån Resultify.

Innan vi ring­er upp Anna så sam­man­fat­tar Robert Bör­jes upp­le­vel­ser, tan­kar och slut­sat­ser från and­ra som har varit där. Lyss­na på dagens avsnitt av Knt­nt Radio!

Läs hela artikeln »
Adobestock 162409523 (1)

Känslor driver B2B-köpet

B2B-kun­ders köp­be­slut byg­ger inte på ratio­nel­la över­vä­gan­de och kall fak­ta. Med hygi­en­fak­to­rer­na på plats – spe­cen upp­fylld och pri­set rim­ligt – så är det de indi­vi­du­el­la besluts­fat­tar­nas käns­lor som styr köp­be­slu­tet. Det visar en omfat­tan­de stu­die som pre­sen­te­ras i senas­te num­ret av Har­vard Busi­ness Revi­ew. Om det­ta kret­sar con­tent spa­nar­nas sam­tal i vec­kans avsnitt av Knt­nt Radio.

Läs hela artikeln »
Margarita Feldman Centrum För Näringslivshistoria

Annonsdrottningen Sofia Gumaelius – pionjär inom content marketing

Con­tent mar­ke­ting är lika gam­mal som mark­nads­fö­ring som disci­plin. Båda upp­stod i mit­ten av 1800-talet. Men vem var först i Sve­ri­ge? Vi har grävt i arki­ven (med god hjälp av arki­va­rie Mar­ga­ri­ta Feld­man på Cent­rum för Närings­livs­hi­sto­ria) och tror oss ha fun­nit, om inte den all­ra förs­ta så åtminsto­ne, en av pion­jä­rer­na. I dagens avsnitt berät­tar Mar­ga­ri­ta Feld­man mer om den­na spän­nan­de kvin­na som verk­li­gen var en ”self-made woman”.

Läs hela artikeln »
Child 428690 By Ben Kerckx Via Pixabay Cc0 1.0

Gör du skitinnehåll?

För fem år sedan pub­li­ce­ra­de Doug Kes­s­ler vid Lon­don­by­rån Velo­ci­ty Part­ners vad som med sina nära fem mil­jo­ner vis­ning­ar mås­te vara en av värl­dens bäs­ta pre­sen­ta­tio­ner: Crap. The Con­tent Mar­ke­ting Deluge.

I pre­sen­ta­tio­nen var­na­de Doug Kes­s­ler för att con­tent mar­ke­ting kom­mer att leda till en syn­da­flod av ski­t­in­ne­håll. Han gav ock­så tips på hur du ska överleva.

Nu, fem år sena­re, har han åter­kom­mit till ämnet. I en lång och myc­ket läsvärd arti­kel frå­gar han sig om han fick rätt.

Con­tent-spa­nar­na kan inte vara säm­re. Vi föl­jer Doug Kes­s­ler i hans fot­spår och ploc­kar upp hans frå­gor och reso­ne­rar på egen hand. Det blev ett rik­tigt bra sam­tal, tyc­ker i vart fall vi själ­va. Lyss­na och döm själv.

Läs hela artikeln »
Lars Wirten Webb

Gör intervjuer för din content marketing – proffset tipsar hur

Inter­vjun är ett all­de­les utmärkt for­mat att använ­da i podd, blogg eller maga­sin när du gör din con­tent mar­ke­ting. Vi på Knt­nt gör det hela tiden. Men eftersom vi, som de fles­ta mark­nads­fö­ra­re, inte är utbil­da­de jour­na­lis­ter får vi prö­va oss fram. I dagens avsnitt av Knt­nt Radio får vi råd och tips av vår gode vän och proffs-inter­vju­a­re Lars Wir­tén. Vill du ock­så veta hur man gör en inter­vju från ax till lim­pa? Det­ta avsnitt är för dig!

Läs hela artikeln »
Businessman Knocking On The Door

Den alltmer digitaliserade B2B-affären

B2B-köpa­ren gör allt mer av sin kun­d­re­sa digi­talt på egen hand. Allt­fler B2B-före­tag tar kon­se­kven­sen och till­han­da­hål­ler en allti­ge­nom digi­tal köpre­sa, visar en färsk stu­die. Det­ta är utgångs­punk­ten för årets förs­ta spa­ning med Malin Sjö­man, Tho­mas Bar­re­gren och Pia Teg­borg. Lyss­na nu!

Läs hela artikeln »
Bored Woman In Front Of Laptop

Facebook ändrar nyhetsflödet. Vad ska du göra?

Face­book änd­rar nyhets­flö­det – igen. Nyhe­ter och video åker ut och den orga­nis­ka räck­vid­den för före­tag, varu­mär­ken och medi­er stryps än mer, medan inne­håll från familj, vän­ner och grup­per lyfts fram. I avsnitt 163 av Knt­nt Radio sum­me­rar Pia och Tho­mas vad som änd­ras, fun­de­rar på motiv och ger tips på vad du ska göra.

Läs hela artikeln »

8 saker att tänka på under 2018

Vi pra­tar med ”The Soci­al Media Pro­fes­sor”, Niklas Myhr, om åtta saker att ägna en extra tan­ke åt under 2018: dif­fe­ren­ti­e­ra inne­håll, håll­bar­hets­ar­be­tet i mark­nads­fö­ring­en, bak­slag för soci­a­la medi­er, använd arti­fi­ci­ell intel­li­gens, vär­na per­son­lig integri­tet, gör soci­al video, pla­ne­ra för digi­tal trans­for­ma­tion och han­te­ra dina influ­encers. Lyss­na på Knt­nt Radio nu!

Läs hela artikeln »
Marie Andervin At Kntnt Frukost 1

Marknadsavdelningens roll i bolagets digitalisering

Vad är digi­tal trans­for­ma­tion och och hur kan mark­nads­av­del­ning­en bidra? Var skall vi bör­ja och vad skall vi foku­se­ra på? Det besva­ra­de Marie Ander­vin – för­fat­ta­re till boken Att leda Digi­tal trans­for­ma­tion och kon­sult från Dig­jour­ney – på årets sista Knt­nt fru­kost. Här kan du se hen­nes föredrag.

Läs hela artikeln »
Christmas 2910468

Svenska marknadschefer om martech

Mar­tech är ett buzzword som hörs allt mer på svens­ka mark­nads­av­del­ning­ar och inne­bär digi­ta­la lös­ning­ar som stöd­jer mark­nads­kom­mu­ni­ka­tion. Det inklu­de­rar mer än 5000 pro­gram­va­ror och moln­tjäns­ter för con­tent mar­ke­ting, con­tent mana­ge­ment, account based mar­ke­ting, custom rela­tions­hip, soci­al media mar­ke­ting, mar­ke­ting auto­ma­tion, nati­ve adver­ti­sing och myc­ket mer. Con­tent-spa­nar­na (Tho­mas Bar­re­gren, Pia Teg­borg och Malin Sjö­man) dis­ku­te­rar svens­ka mark­nads­che­fers syn på mar­tech, enligt en rap­port från Odys­sey och Wiraya.

Läs hela artikeln »
Marie Andervin

Marknadsföringens roll vid digital transformation

I allt fler sty­rel­se­rum pra­tas det om digi­tal trans­for­ma­tion, och för många led­nings­grup­per är det en utma­ning som står på agen­dan. Men vad är det egent­li­gen? Hur skil­jer det sig från digi­ta­li­se­ring? Och vil­ken är mark­nads­fö­ring­ens roll? Det är någ­ra av de frå­gor som Pia Teg­borg och Robert Bör­jes stäl­ler till Marie Ander­vin – för­fat­ta­re till boken Att leda Digi­tal trans­for­ma­tion och kon­sult från Dig­jour­ney – i vec­kans avsnitt av Knt­nt radio. Lyss­na nu! Det är ett rik­tigt bra samtal.

Läs hela artikeln »
Adobestock 88317924x

B2B-köparen vill inte ha med säljare att göra

Con­tent spa­nar­na (Malin Sjö­man, Pia Teg­borg och Tho­mas Bar­re­gren) dis­ku­te­rar en arti­kel från Boston Con­sul­ting Group om hur digi­ta­la leda­re trans­for­me­rar B2B-mark­nads­fö­ring. En av årets bäs­ta artik­lar, enligt Thomas.

Läs hela artikeln »