Skriva för webben – idag och i framtiden

Vi googlar allt mer med rösten, mobilen försvårar läsbarheten och textfattiga webbplatser gör optimering av bild och film än viktigare. Läs Annika Dackes spaning för året som kommer. Dagens artikel är den tionde och sista i Annikas artikelserie om webbtext i Kntnt Magasin.

Text är mer än bara bokstäver

Text för webb och print är oändligt mycket mer än tecken som formar ord, som formar meningar, som formar budskap. Texten byggs av en mängd variabler bortom de krumelurer vi har valt att kalla bokstäver.1

Text på webben – idag och i framtiden

Det är ämnet för min sista artikel i 2016 års serie om webbtext som jag skapat för Kntnt Magasin. Denna gång målar jag med en bredare pensel när jag tar en titt på fyra faktorer som idag och i den närmaste framtiden påverkar hur vi behöver tänka för att optimera våra budskap för människor och sökmotorer.

Värdet för målgruppen viktigast

Kalla det framtidsspaning om du vill, jag tycker det känns förmätet och överlåter till dig som läser att bedöma vad du får ut av artikeln. Det är i ditt huvud budskapet landar. Som skribent kan jag bara hoppas att du upplever texten som tydlig och värdefull för dig.

Fortsätt gärna att kommentera och ställa frågor till mig. Dina frågor och reaktioner är gödning för min kompetens som utbildare och kommunikatör. Jag är lätt att hitta, exempelvis på LinkedIn.

1. Hur påverkar röstsöket kraven på sökmotoroptimering?

Det är inte en slump att jag har formulerat rubriken för denna punkt som en fråga. Läs vidare så får du se.

Möjligheten att googla med hjälp av rösten har funnits i några år nu. Om du tänker att det inte har fått fäste så ber jag dig som har en iPhone tänka på Siri – ”den personliga assistenten”, som Apple kallar det. Antalet Siri-användare växer och Android har liknande system. Siri söker även på webben åt dig, vilket innebär att hur du formulerar frågan ”Var är närmaste pizzeria?” påverkar hur verksamheter bör tänka när de sökmotoroptimerar.

Vad bör jag göra för att vara förberedd på att fler och fler söker med rösten?

  • Se till att webbplatsen är mobilanpassad, både på grund av att Google premierar mobilanpassade webbplatser och för att funktioner som Siri eller motsvarande används framförallt på mobila enheter. Den som befinner sig på mobilen behöver ha bra visning av webbplatsen på mobilen.
  • Röstsökningar tenderar att göras i stunden, om ett behov som behöver tillfredsställas här och nu och har ofta lokal prägel.
  • Röstsökningen formuleras i högre grad som en fråga än när vi söker på desktop, dvs datorn.

Detta innebär att du behöver tänka på att texten ska besvara eller motsvara sökfraser som formuleras som frågor och har lokal anknytning. I SEO-termer kallas sökfraser för long-tail.

Här kan du läsa en artikel från Business Insider Nordic om vad den växande användningen av röstsök skulle kunna innebära för Google.

2. Läsbarhet: Mobilen gör F-formen till ett minne blott

När vi läser på webben ser vi först och främst rubrik och ingress. Rubriken är dragplåstret och ingressen gör att vi bestämmer om vi ska läsa vidare eller inte. Rubriken och ingressen utgör den översta horisontella linjen på ett versalt F.

Sedan går ögat neråt längs med vänsterkanten och gör avstickare in åt höger för att hitta informationen vi letar efter. Detta gör att mellanrubrikerna är avgörande för hur länge läsaren håller ut.

Med mobilens lilla skärm klarar inte ögat att röra sig enligt F-formen, utan går rakt ner som en gräsklippare. Detta underlättar inte för läsbarheten, vilket gör att allt vi kan komma på för att skapa läsbarhet blir ännu viktigare – mellanrubriker, luftighet, punktlistor, men framför allt: att förstå vad som gör en text angelägen för målgruppen.

Vad bör jag göra för att underlätta för mobilläsaren?

Tänk alltid: Viktigast först. Spara inte på det du vill få fram utan kom till sak i rubriken. Din information är inte ett kinderägg. Läsaren kommer inte att slita loss skalet med ivriga händer och tugga i sig materialet, ivrig att komma till kärnan.

Serverar du inte viktig information på ett enkelt, lättillgängligt sätt spelar det ingen roll om du så värper guldägg.

Länktips

24 tips för textnördens sommarhjärna

Tips och tricks för bättre webbtext

Lockar dina rubriker till läsning?

3. Allt textfattigare webbplatser gör optimeringen av bilder viktigare

Trenden går mot att webbplatserna blir allt textfattigare. I extrema fall kan det ta sig parodiska uttryck, där det är omöjligt att förstå företagets erbjudande på grund av den ytterst minimala texten – webbdesignens motsvarighet till den obduktionssalsliknande inredningstrenden för några år sedan.

Självklart är detta inte en praxis jag rekommenderar. Ändå kan det se ut så där ute.

Hur gör jag för att optimera mina bilder?

Det är inte svårt att lära sig men ligger i utkanten av mitt område. Därför ger jag dig dessa två länktips:

Optimizing images for SEO
SEO Guide: optimera ditt bildmaterial för besökare och sökmotorer

4. Allt fler använder film i marknadsföringen

Rubriken är en underdrift. Nätet fullständigt exploderar av film. Samma sak gäller här: Se till att du optimerar dina filmer.

Hur gör jag för att optimera mina filmer?

Search engine watch rekommenderar bland annat att:

  • du lägger videon på din egen domän snarare än att du bäddar in den
  • du utnyttjar möjligheten att aktivera tittaren
  • du delar upp filmen i kortare klipp
  • du jobbar med titeln och beskrivningen för att fånga upp sökord och -fraser
  • du lägger en transkribering av det som berättas i filmen för att på så sätt fånga upp sökord och -fraser.

Kom ihåg!

En bild kanske säger mer än tusen ord men ett ord kan förändra hela bilden.

The pen is mightier than the sword.
Behold the arch-enchanters wand – itself is nothing but taking sorcery from the master-hand
To paralyse the Cæsars, and to strike the loud earth breathless!
Take away the sword – states can be saved without it!

Edward Bulwer-Lytton, 1839


  1. Enligt Wikipedia kommer ordet bokstav ifrån att bokstäver förr bestod av raka linjer (stavar eller stäver) som ristades in i trä eller andra material. Första halvan av ordets betydelse är mer osäker men det kan vara så att ordet bok från början var samma ord som trädet bok. Virke från bok har mycket raka fibrer och är lätt att klyva i tunna blad med rak och slät yta. Om man ristade dessa stäver på ett stycke bok fick man alltså bok-stäver.
Annika Dacke

Författare: Annika Dacke

Annika Dacke är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Genom Orera kommunikation riktar hon in, förtätar och fördjupar företags och organisationers digitala textbudskap. Hon undervisar och föreläser i digital kommunikation med texten som redskap vid Lunds universitet och i näringslivet. Annika kallar sig själv för tydlighetsnörd och önskar att det vore hon som hade myntat uttrycket ”Kill your darlings”.

Läs mer av Annika Dacke

mattis vulputate, id consequat. quis, neque. venenatis, id Donec lectus
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest