Skruva till din content marketing

Sara Öhman, frilansande konsult inom digital marknadsföring, föreläste på Kntnts frukostseminarium om hur du skruvar till din content marketing. Med ett universum att fylla med innehåll så gäller det enligt Sara att istället för att tänka utanför boxen göra sin egen box och vara kreativ i den. Här kan du se den filmade intervjun med Sara, presentationen och även hela föreläsningen där du får många praktiska råd för hur du som innehållskapare kan göra mycket innehåll av hög kvalitet.

Vårmorgon med frukost, föreläsning och nätverkande

Morgonpigga deltagare minglade under frukosten för att sedan strömma in i den så småningom fullsatta studion på Visual Arena. Temat för dagen var att lyssna, diskutera och lära sig hur marknadsförare ska få till en twist på sitt innehåll som väcker intresse, bygger engagemang och leder till affärer.

Föreläsaren Sara Öhman är konsult i digital marknadsföring, en populär föreläsare och undervisar om content marketing på Medieinstitutet. Hon visade i ord och handling hur du samlar in, planerar, publicerar, ja, helt enkelt skruvar till ditt innehåll.

Det gäller att uppmärksamma, aktivera och engagera

Du skruvar till din content marketing genom att göra mycket innehåll och det ska vara innehåll av bra kvalitet. Sara föreslår att du planerar arbetet i en innehållskalender och bygger upp kampanjer för att få till den maximala spridningen av ditt innehåll som frön för vårvinden.

För att uppmärksamma läsarna om ditt innehåll i syfte att driva trafik till din webbplats föreslår Sara att du använder videos och bilder i sociala medier samt nyhetsbrev och annonser. När du vill uppnå konvertering är det fokus på att aktivera läsarna och det gör du genom tävlingar, tjänsteguider och produktbeskrivningar. För att bygga långsiktiga relationer riktar du istället fokus på att skapa innehåll som exempelvis lojalitetsprogram och guider för olika ändamål.

Tre avslutande råd till innehållskaparen från Sara är:
1. Snåla inte på verktygen
2. Du behöver alltid mer innehåll än du tror
3. Ha alltid en innehållsplan

För att behålla intresset för arbetet, se till att du hittar ditt narrativ, din egen berättelse. Och kom ihåg att ge innehållet karisma!

Intervju

Johanna Lundberg intervjuade Sara Öhman efter föreläsningen:

Bonusmaterial

Se hela Sara Öhmans föreläsning och bläddra gärna i hennes presentation.

Foto © Sergey Mironov/Shutterstock

Maria Gustafsson

Författare: Maria Gustafsson

Maria Gustafsson är en riksbekant profil inom digital kommunikation. I sociala medier känner vi henne som mikumaria. Hon har startat WebCoast och GeekWalk. Driver Social Media Club och Geek Girl Meetup i Göteborg. Bloggade på Lilla Gumman – Sveriges största blogg om teknikupplevelser. Fick Västsvenska handelskammarens utmärkelse Gränslöst västsvensk 2012, bubblar på GPs maktlista 2013 och hittas på plats 61 på GT dito. Anlitad som talare vid Webbdagarna Stockholm 2013 och många andra event. Och anlitad ännu oftare som konsult, coach och moderator. Läs mer om Maria!

Läs mer av Maria Gustafsson

elementum vel, massa vulputate, facilisis venenatis Sed fringilla sed dapibus non
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest