Svenska marknadschefer om martech Kntnt radio 161 med content-spanarna

Martech är ett buzzword som hörs allt mer på svenska marknadsavdelningar och innebär digitala lösningar som stödjer marknadskommunikation. Det inkluderar mer än 5000 programvaror och molntjänster för content marketing, content management, account based marketing, custom relationship, social media marketing, marketing automation, native advertising och mycket mer. Content-spanarna (Thomas Barregren, Pia Tegborg och Malin Sjöman) diskuterar svenska marknadschefers syn på martech, enligt en rapport från Odyssey och Wiraya.

Två tydliga syften

Förenkla arbetet genom att ta bort rutinsaker och visa på effekten av ditt arbete. Det är i huvudsak vitsen med den uppsjö av martech-lösningar i form av programvaror och molntjänster som finns att tillgå på marknaden.

Kundförståelsen alltmer central

Enligt rapporten Martech i Sverige 2017 är marknadsavdelning numera helt teknikbaserad. Men håller vi med om detta? Vi pratar också om hur vi arbetar. Är vi verkligen så agila i vårt arbetssätt som vi tror? Att marknadsavdelningen får allt större makt på bekostnad av IT, som motvilligt tvingas lätta på sin budget, är ytterligare ett område för dagens spaning.

Och så pratar vi informationsspridning där vi konstaterar att den kunskap och förståelse för kunden som marknadsavdelningen besitter är guld värd. Att sätta kunden i fokus är inte längre en fråga utan en självklarhet.

Stor efterfrågan på analytiker

Ett snabbt ökat fokus på data har lett till en ökad efterfrågan på analytiker skriver författarna till rapporten. Analytikerna behövs inte minst för att bearbeta, analysera och rekommendera hur allt kunddata som samlas in skall hanteras. Vi borrar i detta och diskuterar varför dataanalytikern trots detta inte bör stå allra högst upp på företagets önskelista.

Fakta om rapporten

I podden efterlyser vi information om vad studien är baserad på och det har vi fått ifrån Charlotte Banning på Wiraya.

Under andra halvan av 2017 genomfördes totalt 30 st djupintervjuer med 27 marknadschefer och 3 digitalt ansvariga. Hälften av deltagarna representerar B2B och hälften B2C fördelade inom följande branscher: detaljhandel, hotell, bilåterförsäljare, telekom, techbolag, bank, tjänstebolag och tillverkningsindustrin. Exempel på medverkande företag är Scandic Hotels, AMF Pension, Den Norske Bank, Quinyx och Nordea.

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

Praesent tempus risus vel, Sed pulvinar consectetur mattis sit libero dolor dictum

Pin It on Pinterest