Skip to content

Ta kontroll över köparens beslut

Påverka din mottagares köpbeslut med hjälp av kommunikation. Det är ämnet för dagens spännande samtal med Erik Modig, som är doktor och forskare i konsumentpsykologi vid Handelshögskolan i Stockholm. Lyssna nu!

Pia Tegborg
19 juli 2018

Påverka din mot­ta­ga­res köp­be­slut med hjälp av kom­mu­ni­ka­tion. Det är ämnet för dagens spän­nan­de sam­tal med Erik Modig, som är dok­tor och fors­ka­re i kon­su­mentpsy­ko­lo­gi vid Handelshögskolan i Stockholm. Lyssna nu!

Om innehållet och varför du ska lyssna

Vad är det som dri­ver ett köp­be­slut? Dagens gäst, Erik Modig, påstår att kun­d­re­san inte alls är en ratio­nell pro­cess som kan beskri­vas i form av en AIDA-tratt eller lik­nan­de. Tvärtom är resan totalt kaosar­tad där det ratio­nel­la bara är en efter­kon­struk­tion.

Det här sam­ta­let hand­lar myc­ket om hur vår hjär­na fun­ge­rar, vil­ket är centralt att för­stå om vi skall kun­na tol­ka hur våra köpa­re fat­tar sina beslut. Vi mås­te ock­så för­stå att det finns oli­ka bestånds­de­lar i ett köp­be­slut och att det lig­ger stor skill­nad i att byg­ga moti­va­tion eller pra­ta köp i kom­mu­ni­ka­tio­nen.

I takt med att det inte läng­re fun­ge­rar att täv­la med pro­duk­ters kva­li­tet (det mesta är ju trots allt good enough idag) så blir det allt vik­ti­ga­re att kny­ta emo­tio­nel­la och soci­a­la för­de­lar till pro­duk­ten. Vi mås­te då för­stå vil­ka emo­tio­ner som under­byg­ger vil­ka argu­ment och hur des­sa inte­ra­ge­rar med varand­ra.

Sedan har vi den vik­ti­ga sali­encen. Som inte bara hand­lar om syn­lig­het, om att expo­ne­ra vårt varu­mär­ke, utan ock­så om att påver­ka neu­ro­lo­gis­ka nät­verk på ett sätt så att varu­mär­ket rent krasst blir en del av vårt liv! Det kan låta skräm­man­de men det är just det här som är tan­ken. Coca Cola med sin 60-tals slo­gan ”Coca Cola is ever­whe­re” är ett lysan­de exem­pel på att det fak­tiskt fun­ge­rar.

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 25 från den 12 mars 2015.

Länkar

Länkar till inne­håll med Erik Modig

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Take Me Away © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)

Dela artikeln om du gillade den!

Förslag på mer läsning

Miljö- och hållbarhetpåståenden i din marknadsföring

Medvetna kon­su­men­ter loc­kar till mil­jö- och håll­bar­hetspå­stå­en­den i före­ta­gens mark­nads­fö­ring. Men kra­ven på vad som får sägas inom det­ta områ­de är extra hår­da. Ta reda på vad som gäl­ler. Läs den­na arti­kel i Kntnt Magasin skri­ven av advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrand advo­kat­by­rå.

Läs artikel »

Content marketing v/​s redaktionell kommunikation – sex krav du skall ställa på din contentbyrå

Står du i begrepp att ta hjälp av en byrå i din con­tent mar­ke­ting? Då har du säkert upp­täckt att var och varan­nan byrå i kom­mu­ni­ka­tions­bran­schen nume­ra påstår sig vara exper­ter på ämnet. Begreppet används fli­tigt av många, vil­ket gör det svå­ra­re för dig som köpa­re att veta vem eller vil­ka du ska vän­da dig till. I den­na arti­kel hjäl­per Lars Wirtén dig på tra­ven!

Läs artikel »

Så skyddar du företagets hemligheter och viktiga kundrelationer

Den höga rör­lig­he­ten på arbets­mark­na­den leder till att många byter jobb. För att hind­ra att före­tags­hem­lig­he­ter och vik­ti­ga kund­re­la­tio­ner föl­jer med till kon­kur­ren­ten behö­ver arbets­gi­va­ren kän­na till juri­di­ken. Om det­ta hand­lar dagens arti­kel för­fat­tad av advo­kat Gustav Sandberg och biträ­dan­de jurist Viktoria Hybbinette på Wistrand Advokatbyrå.

Läs artikel »

Så får du kontroll på arbetsflödet i din content marketing – del 2

Spar på tid och kraf­ter – effek­ti­vi­se­ra arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting! Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar i Kntnt Magasin. Detta är en and­ra. Trevlig läs­ning!

Läs artikel »

Vad är artificiell intelligens?

Funderar du på vad AI är och hur du skall för­hål­la dig till den revo­lu­tion inom områ­det som vi med säker­het bara sett bör­jan på? Detta är något som vår krö­ni­kör Martin Modigh Karlsson ägnar myc­ket tan­ke­mö­da. Läs hans intres­san­ta ana­lys i dagens arti­kel.

Läs artikel »

Så får du koll på arbetsflödet i din content marketing – del 1

Effektivisera arbets­flö­det i din con­tent mar­ke­ting. Det finns fle­ra anled­ning­ar. Inte minst spar du tid. Lars Wirtén och Jörgen Olsson – två erfar­na jour­na­lis­ter, redak­tö­rer och senio­ra skri­ben­ter, delar med sig av sina bäs­ta tips i två artik­lar. Den förs­ta hit­tar du här!

Läs artikel »

Personuppgifter på vift – Vad är ditt ansvar?

Då och då hän­der det att ett före­tag för­lo­rar kon­trol­len över sina kun­ders per­son­upp­gif­ter. Det är natur­ligt­vis inte bra och får kon­se­kven­ser. I den­na arti­kel för­kla­rar advo­kat Erik Ullberg och biträ­dan­de jurist Richard Fürst på Wistrands Advokatbyrå vad en per­son­upp­gifts­in­ci­dent är och vad du mås­te göra när en sådan har inträf­fat. Läs och lär!

Läs artikel »

Så SEO-optimerar du webbplatsen för röstsök

2020 kom­mer 50% av alla sök­ning­ar ske med rös­ten visar stu­die och Googles ”voice search”-tjänst väx­er så det kna­kar. Detta gör att du bör SEO-opti­me­ra din webb­plats för röst­sök­ning­ar redan nu. I dagens gäst­krö­ni­ka för­kla­rar Alexandra Jung hur du gör!

Läs artikel »

Inbound marketing sneglar mot content marketing

I den­na gäst­krö­ni­ka reflek­te­rar Niloo Lopez över vart inbound mar­ke­ting är på väg efter att ha besökt mega­kon­fe­ren­sen Inbound 2019.

Läs artikel »

Överraskande slutsats från INBOUND 2019

Kntnt Radio är till­ba­ka! I avsnitt 209 dis­ku­te­rar Pia Tegborg, Thomas Barregren och Niloo Loopez uti­från Niloos ”take aways” från 2019 års upp­la­ga av mega­kon­fe­ren­sen INBOUND. Samtalet lan­dar i en ovän­tad kon­klu­sion. Pia och Thomas ger ock­så en för­kla­ring till den lång­va­ri­ga tyst­na­den. Efter 208 avsnitt under näs­tan lika många vec­kor blev det helt plöts­ligt tyst. Vad hän­de?

Läs artikel »
accumsan luctus et, Praesent venenatis, velit, sem, consectetur mi, sit

Missa inte nästa artikel!

Få gratis nyhetsbrev varannan vecka

i din inkorg – med senaste artiklarna

Dina personuppgifter hanteras enligt vår integritetspolicy.

Pin It on Pinterest