Ta kontroll över köparens beslut Kntnt Radio 185 med Erik Modig

Påverka din mottagares köpbeslut med hjälp av kommunikation. Det är ämnet för dagens spännande samtal med Erik Modig, som är doktor och forskare i konsumentpsykologi vid Handelshögskolan i Stockholm. Lyssna nu!

[pull right-breakout sidebar]

Sommarspecial

I mars 2014 sändes premiäravsnittet av Kntnt Radio. Drygt fyra år senare närmar vi oss två hundra avsnitt där Thomas Barregren och jag, Pia Tegborg, pratar själva eller samtalar med intressanta profiler inom området marknadskommunikation.

Under sommaren 2018 återpublicerar vi åtta väl utvalda program ur vår samling. Ibland hela programmet och vid andra tillfällen en del av ett program som vi särskilt vill lyfta fram. Ta chansen att lyssna på avsnitt du missat eller som du helt enkelt vill höra igen. Kntnt Radios ordinarie program är tillbaka den 6 september.

[/pull]

Om innehållet och varför du ska lyssna

Vad är det som driver ett köpbeslut? Dagens gäst, Erik Modig, påstår att kundresan inte alls är en rationell process som kan beskrivas i form av en AIDA-tratt eller liknande. Tvärtom är resan totalt kaosartad där det rationella bara är en efterkonstruktion.

Det här samtalet handlar mycket om hur vår hjärna fungerar, vilket är centralt att förstå om vi skall kunna tolka hur våra köpare fattar sina beslut. Vi måste också förstå att det finns olika beståndsdelar i ett köpbeslut och att det ligger stor skillnad i att bygga motivation eller prata köp i kommunikationen.

I takt med att det inte längre fungerar att tävla med produkters kvalitet (det mesta är ju trots allt good enough idag) så blir det allt viktigare att knyta emotionella och sociala fördelar till produkten. Vi måste då förstå vilka emotioner som underbygger vilka argument och hur dessa interagerar med varandra.

Sedan har vi den viktiga saliencen. Som inte bara handlar om synlighet, om att exponera vårt varumärke, utan också om att påverka neurologiska nätverk på ett sätt så att varumärket rent krasst blir en del av vårt liv! Det kan låta skrämmande men det är just det här som är tanken. Coca Cola med sin 60-tals slogan ”Coca Cola is everwhere” är ett lysande exempel på att det faktiskt fungerar.

Detta är en repris av Kntnt Radio avsnitt 25 från den 12 mars 2015.

Länkar

Länkar till innehåll med Erik Modig

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY-NC 3.0)
Musik: Take Me Away © Barefoot McCoy (CC BY-NC 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

ultricies mattis libero. felis velit, ipsum felis nec ut ut nunc
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest