Tips & tricks för bättre webbtext

Vår gästskribent Annika är tillbaka. I dagens krönika ger hon fyra handfasta tips på hur du på ett enkelt sätt lyfter dina texter på webben. Som kommunikatör, webbcopywriter och utbildare, specialiserad på just webbtext vet hon vad hon pratar om.   

Essen i rockärmen

Det är lika bra att erkänna det – alla dagar är inte lika lättskrivna. Då är det bra att ha några ess i rockärmen, tips och tricks att ta till för att slippa uppfinna hjulet men ändå få arbetet att snurra på. Vi attackerar julbordet som varar fram till påska, trollar med copywritingformler och inser att när det är slut så är det slut.

1. Skär kalkonen eller Den oändliga julmiddagen

Jag får ofta frågan:

Hur gör jag det möjligt att producera allt det material som behövs för att ha en konstant närvaro i kanalerna?

Svaret på detta är variation och skåpmat. De två hänger ihop bland annat genom kalkonskärarmetoden – hemsk benämning, jag vet. Föreslå gärna en bättre. Jag inför härmed den svenska benämningen julmiddagsmetoden. Här kan du läsa en av de mera kända artiklarna om metoden, av Jason Miller som berättar om content marketingexperten Rebecca Lieb. Det anses vara Lieb som först talade om ”The Thanksgiving Analogy”.

Tänk dig att du har en jättestor kalkon eller julmiddag. Vi kan säga att det är en artikel som handlar om vegetarisk matlagning. Det är en artikel modell större, med många synonymer, tips, länkar, bilder med bildtexter osv. Godis både för läsaren och för Google. Du kanske lägger till en click to action till dina kurser i vegetarisk matlagning.

Precis som man gör med resterna från en julmiddag, eller i amerikanernas fall, thanksgivingkalkonen, kan man plocka ut skivor av kalkonen eller de olika delarna av julmiddagen för att göra nya måltider.

Plocka russinen ur kakan, bygg ut och bygg om

För det första kan du utveckla och bygga ut varje stycke i din text till ett separat blogginlägg eller en update för de sociala kanalerna – en kalkonskiva.

Kanske innehåller ursprungsartikeln en kort uppräkning av några praktiska former av proteinkällor för vegetarianer. Det stycket kan ge upphov till en separat artikel om matlagningsegenskaperna hos quorn, oumph och tofu, som länkas in till den stora kalkonen.

Kanske innehåller din artikel ett stycke om dina matlagningskurser. Om dem har du skrivit ett pressmeddelande, som länkar till den stora kalkonen. Du har också en Instagramnärvaro med bilder från dina matlagningsexperiment. I kontots profil lägger du aktuell länk – kanske till kalkonen eller till någon av skivorna.

Blogginlägget om de olika proteinkällorna och hur man bör hantera dem i matlagningen, med lite recepttips, gör du en SlideShare-presentation av, en e-bok på Issuu och en video på Youtube eller Vimeo. Dessa blir updates i de sociala kanalerna.

För att lyfta andra som har kompletterande verksamhet refererar du till deras material, bjuder in dem för att medverka i en video eller gör en intervju i en separat artikel.

Vips har du fått ett julbord som varar ändå fram till påska.

2. Understödjande citat lyfter vilken text som helst

Om du inte har provat det här rekommenderar jag verkligen att du gör det. Oavsett ämne hjälper det att låta någon inblandad säga några ord om det, så som du gör om du skriver pressmeddelanden.

Många texter är torrare än de förtjänar och därmed mindre intressanta för läsaren. Ett exempel är texten om den nya lekplatsen, med information om var den ligger, vad temat är, hur säker och tillgänglighetsanpassad den är.

Lägg till ett pratminuscitat från gruppen som planerat lekplatsen – kanske är den framtagen i samarbete med en förskola. Eller så kanske det går att i all hast gå till lekplatsen och få ett citat från en vuxen med ett barn.

3. Trolla med formler

I copywritingens fantastiska värld finns det formler att ta till när vardagen kräver lite trolleri. Den enklaste formeln att använda är problemet och lösningen. Många reklambudskap bygger på den, vilket du kommer att upptäcka när du tittar dig omkring.

Problemet och lösningen passar till det mesta – säljbrev, updates i kanalerna, texter på hemsidan.

Formatet går ut på att du tar fasta på problemet som dina kunder vill lösa och erbjuder dem lösningen. Detta låter kanske lite kortfattat eller rumphugget men när man har fått smak för formatet inser man hur lätt det är att bygga ut texten.

Exempel

Exempel på några vanliga budskap som brukar vara uppbyggda enligt problemet och lösningen:

Problem: Mördarsniglar i horder i trädgården
Lösning: Bekämpningsmedel
Textexempel: När mörkret faller kryper mördarsnigeln fram – trädgårdens värsta fiende. Snigelbort gör processen kort och du kan njuta av jordgubbarna igen.

Problem: Snarkningar
Lösning: Antisnarkmetoder och preparat

Problem: Rädsla för inbrott
Lösning: Olika typer av larm

Problem: Åldrande hud
Lösning: Krämer

Hjälp köparen över puckeln

För dig som nu tänker: ”Jaha, men vi kommunicerar eller säljer ingenting som är möjligt att formulera på det här sättet.” Jodå, det går. Tänk till exempel på vad det är som gör att den du riktar dig till INTE agerar eller köper varan eller tjänsten. Vad kan du tillhandahålla för att hjälpa hen över puckeln? Du behöver inte exakt beskriva problemet i ord, det kan räcka att du erbjuder material för att lösa det.

Problem: Möjliga husköpare är rädda för kontantinsatsen på 15% och framtida räntehöjningar.
Lösning: Banker erbjuder på sina webbplatser olika kalkylatorer så att man själv kan sitta hemma och höfta till det för att se vad man skulle kunna få i lånelöfte. Problemet blir mindre diffust och den möjlige husköparen kommer ett steg till på köpresan.

Problem: Kommunen som ligger på den skånska smärtgränsen för pendlingstid, vilket verkar vara 30 minuter.
Lösning: Tydlig information om infrastruktur, bussar, tåg o.s.v., både för att ta sig till och från huvudorten men också mellan kommunens olika byar. Detta är en av faktorerna som ökar intresset för att bo i kommunen och pendla till staden.

Problem: Svårt att hitta rätt fodersammansättning för att få hästen att må bra och prestera.
Lösning: Kalkylator på webbplatsen ( ja nu är vi där igen, men det ÄR ju bra när man får skräddarsydd information) och tipsartiklar. ”Fråga experten”.

Problem: Pool i trädgården, är inte det jättekrångligt att sköta?
Lösning: Artiklar med skötseltips och tekniska tips för poolerna. Intervjuer med poolägare.

4. När det är slut är det slut

I webbtextens värld är vi härligt befriade från att behöva lägga till den där lilla knorren på slutet eftersom slutet sällan får speciellt mycket uppmärksamhet. Om du har en längre text och verkligen vill få med dig läsaren ner genom hela texten, tänk då på att du ökar chanserna om du flaggar tydligt i ingressen för vad som kommer att hända i texten (se ingressen till denna artikel).

Om du skriver enligt den omvända pyramiden, dvs gör texten mer faktatät upptill, kommer det inte att vara ett bekymmer att textens slut inte får så mycket uppmärksamhet. Nu är denna text slut.

Annika Dacke

Författare: Annika Dacke

Annika Dacke är kommunikatör, webbcopywriter och utbildare. Genom Orera kommunikation riktar hon in, förtätar och fördjupar företags och organisationers digitala textbudskap. Hon undervisar och föreläser i digital kommunikation med texten som redskap vid Lunds universitet och i näringslivet. Annika kallar sig själv för tydlighetsnörd och önskar att det vore hon som hade myntat uttrycket ”Kill your darlings”.

Läs mer av Annika Dacke

a96175769c466e15e24f9f37636a0d51|||||||||||||||||||
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest