Trovärdighet trumfar bra innehåll på Google

Google uppdaterar sina sökalgoritmer hundratals gånger varje år. Nästan alla av dessa uppdateringar flyger oss obemärkt förbi. Men den första augusti i år släpptes en uppdatering av algoritmen som rörde om i SEO-kretsar. En del sajter har tappat så mycket som 80 % (!) av sin organiska trafik i samband med denna uppdatering. Samtidigt har sajter som kan kopplas till en person med högt anseende klättrat i sökresultaten. Läs dagens intressanta artikel skriven av SEO-expert Michael Wahlgren! 

YMYL & Google Medic Update

Google har bekräftat att det skett en större uppdatering, men berättar tyvärr inte vad den handlar om. Därför är våra slutsatser om uppdateringen baserat på observationer och antaganden.

Flera undersökningar från SEO-branschen visar att det främst verkar vara YMYL-sajter som påverkats av algoritmförändringen. YMYL står för Your Money, Your Life och är ett begrepp som Google använder sig av för sajter inom ämnen som kan ha stor påverkan på din framtida lycka, hälsa, ekonomi och säkerhet. Detta kan exempelvis vara sajter som ger råd kring sjukdomar eller vad du ska investera dina pengar i.

Då en stor andel av de sajter som uppdateringen påverkat är inom just hälsa har den av branschen fått namnet Google Medic Update.

Quality Rater Guidelines har också uppdaterats

Quality Rater Guidelines har ingen direkt påverkan på hur en sajt rankar i sökresultatet. Detta är riktlinjer till de personer som Google anlitar för att bedöma kvaliteten i sökresultatet. Man kan se det som att dessa personer hjälper Google att hålla koll på att algoritmerna gör sitt jobb.

En dryg vecka innan Medic Update rullades ut uppdaterade Google även sina Quality Rater Guidelines. En förändring i riktlinjerna som rönte extra stort intresse denna gång var att Googles bedömare numera inte bara ska kolla på en sajts anseende utan även på anseendet av personen som ligger bakom innehållet.

Sajter med kända personer har klättrat

Då många av de sajter som tagit ett rejält kliv uppåt efter Medic Update är tydligt kopplade till en person med högt anseende, går det att se ett samband mellan dessa två uppdateringar från Google.

Samtidigt har flera sajter med tillsynes bra innehåll, men vars innehåll inte är kopplat till en känd person, istället tappat rejält i synlighet på Google.

Kändis enligt Google

Hur kan Googles algoritmer avgöra om en person har ett bra anseende? Först och främst måste personen såklart nämnas i innehållet. Inte nödvändigtvis som författare av innehållet, men personen måste vara tydligt kopplad till innehållet.

För att sen bedöma en persons anseende kan Google exempelvis använda sig av sökvolym och att personen omnämns på andra trovärdiga sajter inom ämnet. Är det många som googlar efter en viss läkares namn och läkaren även omnämns på sajter som 1177.se kan Google sannolikt ta detta som ett tecken på att det är en person med högt anseende.

Bra innehåll räcker kanske inte i framtiden

Än så länge är Google Medic Update främst begränsat till YMYL-sajter. Har du en sådan sajt och din synlighet på Google har försämrats efter uppdateringen är mitt råd att se över innehållets trovärdighet. Jag hade börjat med att lyfta fram din mest kända anställda i sajtens innehåll. Inte nödvändigtvis som författare av texten, utan det kan räcka att personen nämns eller citeras i innehållet. I nästa steg – försök att få denna person att även omnämnas på andra trovärdiga sajter inom ert område.

För övriga sajter får framtiden utvisa om bra innehåll räcker för att lyckas med sin SEO, eller om även dessa behöver öka innehållets trovärdighet genom att kopplas till en person med högt anseende.

Michael Wahlgren

Författare: Michael Wahlgren

Michael Wahlgren har arbetat med SEO i över 10 år och är grundare av byrån Pineberry. Efter nio år som VD på Pineberry ägnar Michael sig i dag helhjärtat åt att sprida kunskap om branschen. Han är en uppskattad föreläsare, författare av SEO-boken Guldläge på nätet och AdWords-boken Bygg en pengamaskin, bloggar på Sökmotorkonsult.se och leder den populära Sökpodden

Läs mer av Michael Wahlgren

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

pulvinar vulputate, diam dolor. amet, consectetur in ut Aliquam commodo libero eget

Pin It on Pinterest