Utforma webbplatsens innehåll så Google förstår

Det bästa innehållet är det som syns. Se därför till att vara kompis med Google och att följa givna riktlinjer. I dagens artikel tipsar vår gästkrönikör Nils Fridlund om hur du med enkla knep får ordning på innehållet på din webbplats. Läs nu! 

Google ser dig inte

Du publicerar fantastiskt innehåll. Innehåll som är bättre än konkurrenternas och som innehåller alla de sökord som behövs för att Google ska plocka upp artikeln som relevant. Men trots detta syns inte artikeln på Google! Varför? Det finns några enkla knep att ta till för att analysera en webbplats och hitta de vanligaste felen. I denna artikel berättar jag vilka de är.

För att kunna följa med i artikeln behöver du installera programmet ScreamingFrog på din dator. När det är klart anger du namnet på den webbplats du vill analysera i sökfältet.

Analysera rubrikerna

Det finns en rad olika flikar att undersöka närmare i verktyget. Börja med att klicka på H1-fliken. För förståelsens skull analyserar vi en befintlig webbplats, där vi valt att maskera datan.

Vi hittar direkt dubbla H1:or. Detta är ett misstag som retar Google och som helt klart minskar webbplatsägarens trafik.

Detta ser ut att vara en sitewide H1-rubrik (sitewide är något som återfinns på alla undersidor, exempelvis en menyrad), som vid byte kommer skapa fluktuation på Google vid indexering av URLerna. Tänk på att H1-rubriken skall anges som vanlig text. Felet är tyvärr vanligt förekommande på webbplatser där man använder H1:an för designens skull.

Vad vi ofta också ser är att det helt saknas H1-rubriker på vissa undersidor. Det hade varit i vårt exempel ovan om de inte haft en sitewide rubrik. Tänk på att du skall ha exakt en unik H1-rubrik per URL.

Analysera sidtitlarna

Nu går vi över till att analysera sidtitlarna på webbplatsen. Det vi letar efter här är:

  • för långa sidtitlar
  • duplicerade sidtitlar
  • uteblivna sidtitlar.

Det finns två termer du behöver ha koll på; sidtitel och metabeskrivning. För nedan exempel är: ”Sunbird skapar snygg webbdesign … ” vår sidtitel. Och texten under det: ”Inom 8 sekunder har …” vår metabeskrivning. Använder du WordPress kan du installera ”Yoast”-pluginet för att ställa in sidtiteln.

Google

Åter till analysen.

Hur långa sidtitlar Google accepterar beror på ett flertal faktorer. Exempelvis bestämmer Google vad de tycker om sidtiteln och enheten du besöker. I praktiken utgår Google från antalet pixlar i texten. Håller du sidtiteln till max 60 tecken kan du förvänta dig att hela texten syns i 90% av fallen.

Efter att ha analyserat webbplatsen i vårt exempel ser vi att flertalet sidtitlar innehåller en bra bit över 60 tecken. Dessa kommer dessvärre att brytas av Google.

Det finns också titlar som återkommer fler än en gång. Google kommer då ha svårt att veta vilken titel de ska placera för sökordet alltmedan sidorna konkurrerar med varandra. Fenomenet kallas intern kannibalism – och det skall du undvika!

Tar du fram motsvarande lista för er egen webbplats kommer du troligtvis att hitta sidor som helt saknar sidtitel. Det är inte ovanligt att man hör att en sidtitel är det som snabbast kan förbättra en webbplats placering på Google (förutsatt att man får välja en rankingfaktor). Saknas sidtiteln minskar er trafik.

På exakt samma sätt kan du analysera era metabeskrivningar.

Analysera internlänkarna

En funktion som många missar är ScreamingFrogs möjlighet att exportera alla länkar på en webbplats.

Exporten resulterar i en csv-fil där det framgår vilken sida som länkar var.

Det vi letar efter här är vart majoriteten av länkarna går. Pekar för många av era internlänkar till oviktiga sidor och för få till de sidor ni faktiskt försöker synas på bör detta justeras. Att länka internt är en mycket viktig faktor för framgång.

Sök efter brutna länkar

Nu lämnar vi ScreamingFrog och går över till ett verktyg vi hittar online. Detta verktyg hjälper er att hitta brutna länkar och att se duplicerat innehåll. Verktyget heter Siteliner och gör sitt jobb på endast en minut.

Vi fortsätter att analysera samma webbplats och konstaterar att ägaren överlag gjort ett bra jobb här.

 

Bilden visar att verktyget – vid en genomgång av drygt 200 sidor – inte hittar några brutna länkar. Visserligen är webbplatsen betydligt större än så men det är ändå vanligt att brutna länkar dyker upp redan från början.

Webbplatsen innehåller däremot relativt mycket duplicerat innehåll. Men innan någon slutsats dras av detta rekommenderar jag att en analys och jämförelse av utfallet mellan konkurrenterna i samma storleksordning görs.

Google Search Console

Det är ingen riktig artikel om man inte rekommenderar ett av Googles verktyg 🙂

Google Search Console ger er en hint om vad Google tycker om en webbplats genom att bland annat rapportera allvarliga fel via mejl. Exempelvis får ni kunskap om:

  • problem som gör att Google inte når vissa sidor
  • ökat antal av 404-sidor
  • om det finns problem med en mobilversion av webbplatsen
  • CTR på viktiga sökord.

Listan kan göras lång. Verktyget är intuitivt och gratis – så prova!

Avslutande ord och tankar

I denna artikel har jag gått igenom några relativt enkla saker som är mycket viktiga att hålla koll på då de påverkar en webbplats söktrafik markant. De verktyg jag hänvisar till är både gratis och lätta att använda så nu är det bara att sätta igång. Lycka till!

Nils Fridlund

Författare: Nils Fridlund

Nils Fridlund är grundare och VD på Sunbird vilket är en snabbt växande webbyrå som får företag att öka sin försäljning online. Sunbird är extra duktiga på webbdesign, konverteringsoptimering, sökmotoroptimering och Google Ads.

Läs mer av Nils Fridlund

dolor. consequat. vel, efficitur. adipiscing Lorem Curabitur
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Missa inte nästa artikel!

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest