Vem tjänar egentligen på affiliatemarknadsföring?

Vem tjänar egentligen på affiliatemarknadsföring?

Idéen med affiliatemarknadsföring är ganska enkel och grundtanken är god. Det handlar om att ta hjälp för att nå ut med sin produkt eller tjänst online och sedan betala för överenskommen prestation. Så långt, så gott men metoden har också skapat debatt. Inte minst när det kommer till vem den gynnar. I dagens artikel ger vår gästskribent Robin Pettersson, som är expert på digital marknadsföring, sin syn på affiliatemarknadsföring. Läs och se om du håller med!

En mystisk marknadsföringsmetod

2007 började jag arbeta inom digital marknadsföring och just affiliatemarknadsföring var en av de genrer jag tidigt fick en speciell förkärlek till. På den tiden uppfattade jag affiliatemarknadsföring som en slags mystisk kraft som till synes hade förmågan att göra alla inblandade parter snuskigt rika.

Där och då var det dock mycket som intresserade mig och som alla unga ambitiösa affärsmän (och kvinnor) hade jag inte möjlighet att fördjupa mig i samtliga lockelser direkt utan valde istället att fokusera på det som fram tills nyligen kallades Google Adwords (numera Google Ads).

Med det sagt förblev affiliatemarknadsföring i många år just en mystisk och fascinerande marknadsföringsmetod och det var inte förrän 2015 jag av en slump började undersöka det på riktigt. Det var också under det året det blev skrämmande klart för mig vem som egentligen tjänar pengar på affiliates.

Grundtanken är god

Innan jag går in på detaljer tänkte jag kortfattat förklara vad affiliatemarknadsföring går ut på. Grundprincipen är enkel; tänk dig att du har ett företag som livnär sig på att sälja en produkt eller tjänst till en viss grupp människor, i det här fallet är samtliga i gruppen modeintresserade. Vi kallar det här företaget för “Företaget” och målgruppen för “Modeintresserade”.

Samtidigt har du en person, låt oss säga att hen heter Kerstin, som driver en modeblogg på nätet. Vi kallar Kerstin för “Kerstin”. “Företaget” vill alltså sälja till “Modeintresserade” och “Kerstin” har en hel del “Modeintresserade” besökare på sin blogg. “Företaget” tar därför kontakt med “Kerstin” och erbjuder henne 10% provision på den omsättning hon lyckas generera genom att prata om “Företaget” på sin blogg.

För att spåra hur många “Modeintresserade” som handlar hos “Företaget” tack vare “Kerstin” ger man henne en unik rabattkod som hennes besökare får använda sig av och vips – “Företaget” får in nya kunder samtidigt som “Kerstin” tjänar pengar på sin blogg och “Modeintresserade” får ett bättre pris på produkter de är genuint intresserade av. Helt enkelt fantastiskt!

Om man utgår ifrån grundprincipen ovan är affiliatemarknadsföring onekligen bra för samtliga inblandade men vi ska titta på några scenarion som kanske kommer få er att, precis som jag, tänka om.

Rabattkodsajter tar över

Vad händer till exempel om “Kerstin” plötsligt startar en verksamhet där hon på en och samma webbplats börjar lista rabattkoder från alla möjliga företag med enda syfte att driva trafik och tjäna pengar? Det i sig är ju inget ovanligt mål för någon som arbetar med digital marknadsföring men en sökning på Google ger snabbt en bild av hur affiliatemarknadsföring förändrats genom åren (se bild nedan) och man kan i samma sökning börja fundera på hur det här egentligen påverkar “Företaget” som betalar ut provisionen.

Vissa aktörer annonserar till och med via Google Ads för att synas på den här typen av sökningar vilket brukar betyda att de också gör bra pengar på detta – åtminstone tillräckligt bra för att betala närmare nio kronor per klick för att synas i toppen enligt Sökordsplaneraren i Google Ads baserat på statistik från föregående tolv månader. Och detta är ett pris som sannolikt också kommer öka över tid i takt med att fler spelare ger sig in i leken.

Här skulle man kunna argumentera för att de som söker på “Rabattkod” kan vara nya potentiella kunder till “Företaget” som fått sin rabattkod exponerad på webbplatsen, men för att få en bättre bild av hur stort problemet egentligen är kan man istället prova att söka på namnet av någon av de webbutiker man vanligtvis handlar från så kanske det ställs i ett lite annat ljus.

Jag provade att knappra in “mmsports” i sökrutan och det första förslaget Google ger oss är “mmsports rabattkod”. Som många av oss vet är förslag av detta slag baserade på vad den stora massan vanligtvis söker på och vad som skapat detta sökbeteende är för mig ingen svår ekvation att reda ut.

Om jag dessutom inte tänkte på möjligheten att handla med en rabattkod innan jag påbörjade min Google-sökning är risken nu stor att jag inte handlar förrän jag får tag i en.

En dålig magkänsla

För att gräva djupare i problemet bestämmer jag mig för att Googla på just “mmsports rabattkod” och än en gång häpnas jag över sökresultatet. Här har några av de största aktörerna inom ämnet rabattkodsajter tagit en position i toppen av Googles organiska lista med rubriker (titlar) som “MM Sports rabattkod – Spara 83% på ditt köp i oktober 2018” och liknande.

Vad denna typ av sökresultat gör med slutkonsumenten och hur det påverkar MM-Sports som företag är upp till er läsare att fundera över. Jag besitter inte själv några statistiskt säkerställda svar men min magkänsla är allt annat än positiv.

Affiliateföretagens affärsidé

Slutligen behöver man känna till att det finns ytterligare en typ av spelare som dominerar affiliatevärlden, nämligen de så kallade “Affiliateföretagen”. Ett exempel på detta är företaget TradeDoubler. Utan att påstå att just TradeDoubler är en av de som utnyttjar “Företagets” okunskap på ämnet så väljer jag att använda dem som ett exempel för att ni läsare ska förstå vilken typ av företag jag menar.

“Affiliateföretagen” säljer nämligen en tjänst där de mot en provision alternativt mot ett fast arvode tar på sig rollen att sköta samarbetet med personer likt “Kerstin”, numera alltså ofta detsamma som “Rabattkodsajter”, där de bistår med hjälp att hitta, kommunicera med och betala ut provision till dessa aktörer. En tjänst som såklart underlättar arbetet med affiliatemarknadsföring för “Företaget” och som sannerligen skulle kunna vara värt en slant om grundprincipen jag beskrev i början av artikeln fortfarande dominerade området.

Ett tveksamt samarbete

Men vad händer då om vi istället föreställer oss att “Kerstin” med hjälp av “Affiliateföretagen” trycker sig in som en mellanhand mellan “Företaget” och “Målgruppen” – i detta exempel MM-Sports och de kunder som redan känner till och har för vana att handla på sidan? Här genom att skylta med rabattkoder när man söker på företagets namn på Google?

Då blir det uppenbart att målet i själva verket bara är att få en bit av den kaka som MM-Sports själva förtjänat genom att bygga ett starkt varumärke. I detta scenario blir, enligt mig, även “Affiliateföretaget” en bov i dramat!

De om någon ska ju vara experter på ämnet och säkerställa att “Företaget” syns på rätt sidor och hos rätt bloggare med målet att hjälpa företaget i fråga att komma i kontakt med nya potentiella kunder. Att de allt för ofta tillåter och till och med främjar den här tveksamma typen av samarbeten kan bara betyda en sak, eller har jag fel?

Vem tjänar pengarna?

Min teori är enkel; “Kerstin” och alla andra rabattkodsajter tillsammans med “Affiliateföretagen” tjänar pengar på att lägga sig själva mellan “Företaget” och dess befintliga kunder. Vill man få ut något vettigt av ett samarbete bör man därför hantera det inhouse, välja sina samarbetspartners väl och vara noggrann med upplägg och uppföljning.

Det blir värre!

I denna artikel har jag tagit upp ett av många exempel på hur affiliatemarknadsföring kan skada din verksamhet. Om du nu lägger på att man ofta spårar samarbeten genom UTM-taggar med unika ID:n och 30 dagar cookietid (likt standardspårningen i Google Ads) och inte enbart genom rabattkoder bör du kunna föreställa dig ytterligare scenarion som är långt värre än det jag beskrev ovan.

Om du har en annan syn på affiliatemarknadsföring eller vill gå djupare in på ämnet diskuterar jag gärna detta vidare med dig.

 

Robin Pettersson

Författare: Robin Pettersson

Robin Pettersson har arbetat med digital marknadsföring i tio år och har under sin resa byggt upp två specialistbyråer på ämnet. Numera sitter han som VD på marknadsföringsbyrån Here där han tillsammans med sitt team hjälper några av de största varumärkena i Sverige. Robin föreläser med jämna mellanrum, framförallt inom digital närvaro och har utbildat under bland annat Digitalakademin, Handelsakademin och nu senast som ansvarig för kursen digital marknadsföring under utbildningen "E-Commerce Manager" på IHM Business School. Favoritämnet är "fällor", något som ofta återspeglas i hans föreläsningar.

Läs mer av Robin Pettersson

Lämna en kommentar





Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

libero elit. felis dolor Sed tristique amet, adipiscing elementum commodo

Pin It on Pinterest