Webbplatskartor för bättre synlighet i söket

Vill du synas i söket? Då ska du bli kompis med Google och andra sökmotorer. Det finns flera sätt men en väldigt enkel sak du kan göra är ett skaffa dig en XML-sitemap. Hur det går till och varför alla bör ha en får du svar på i dagens artikel skriven av vår krönikör Alexandra Ljung på Iprospect.

Två sorters kartor

En webbplatskarta i HTML är en fil som listar de viktigaste sidorna på webbplatsen. Kartan är oftast tillgänglig via sidfoten och har som främsta uppgift att säkerställa att besökaren på ett smidigt sätt kan navigera vidare till sitt slutmål.

En webbplatskarta i XML format – eller en XML-sitemap som den även kallas – är däremot främst till för sökmotorn. Hur denna fungerar och varför den är nödvändig tar jag upp i dagens inlägg.

Vad är en XML-sitemap?

En XML-sitemap talar om för sökmotorer som Google eller Bing vilka sidor (URLer) din webbplats består av och gör det lättare att genomsöka dessa på ett smart sätt. XML-sitemappen innehåller dessutom metadata som ger ytterligare information om sidorna. Det kan till exempel handla om när det senast skedde en förändring på sidan eller hur ofta det brukar ske.

Webbplatskartan bör alltid finnas placerad i roten av webbplatsen under namnet sitemap.xml. Detta gör det väldigt enkelt att själv kontrollera om en webbplats har en sitemap genom att besöka exempelvis minwebbplats.se/sitemap.xml.

Är webbplatskartan nödvändig?

Att ha en webbplatskarta är inget måste – din webbplats fungerar fint även utan en karta och sökmotorerna kommer i de flesta fall ändå kunna indexera och genomsöka innehållet.

Därför kan man fråga sig vad som gör webbplatskartan viktig och varför man faktiskt bör ha en? Anledningarna är flera men den allra främsta är att webbplatskartan underlättar för sökmotorerna att hitta sidorna på din webbplats.

I följande fall är det extra viktigt att ha en sitemap:

  • webbplatsen innehåller en stor mängd JavaScript, Flash eller bilder som försvårar för sökmotorerna att söka igenom sidan
  • webbplatsen är ny och har därför inte hunnit få så många externa länkar
  • webbplatsen har innehåll som inte är länkat, eller hänvisar till varandra
  • webbplatsen är väldigt stor, vilket kan leda till att sökmotorerna missar att söka igenom nytt innehåll eller uppdaterade sidor.

Att en sida finns med i webbplatskartan är dock ingen garanti för att den kommer att indexeras, då det är sökmotorns algoritmer som avgör detta. Men det ökar definitivt chansen och skadar inte på något sätt.

Inte bara för sidor på webbplatsen

Det är inte bara sidorna på webbplatsen som ska inkluderas i en sitemap – utan även bilder och videor som kan vara minst lika viktiga. För detta ändamål finns speciellt anpassade webbplatskartor som hjälper ditt innehåll att synas i video- eller bildsöket. Har du redan en vanlig webbplatskarta har du heller inget att förlora på att även lägga till bilder eller annat rörligt material.

Här finns mer information om vad som bör ingå i webbplatskartan för bilder och video.

Generera en webbplatskarta

Idag har de flesta CMS färdiga funktioner eller tillägg som automatiskt genererar XML-sitemaps, vilka det brukar fungera alldeles utmärkt att använda sig av. För Wordpress användare finns tillägget SEO by Yoast som kan användas för automatgenerering av webbplatskartor. Om din webbplats inte använder sig av ett CMS är det möjligt att generera en webbplatskarta här för mindre sidor med max 500 URLer.

Lägg till och felsök sitemapen i Search Console

Som jag skrev i inledningen är webbplatskartornas syfte att förenkla arbetet för sökmotorerna vid genomsökning av ditt innehåll. För att de ska kunna nå sin fulla potential är det därför viktigt att innehållet är korrekt, det vill säga att det inte inkluderar borttagna sidor (returnerar statuskod 404) eller innehåll som pekas vidare till en annan sida av webbplatsen.

För att underlätta felsökning av webbplatskartan kan denna läggas till i Google Search Console. Det är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper den som ansvarar för webben att få mer information om sin webbplats. Exempel på detta är indexerat innehåll, felsökning av webbplatskartor eller snittspositioner i sökresultatet.

När sitemapen är uppladdad får du veta hur många sidor som är indexerade samt om det finns några varningar eller felmeddelanden. Min rekommendation är att du regelbundet loggar in i Search Console för att upptäcka och korrigera fel som dyker upp.

Summering

Om du vill säkerställa att sökmotorerna inte missar några viktiga sidor, bilder eller videor som finns på din webbplats bör du ha en XML-sitemap. Detta är extra viktigt om du har en riktigt stor webbplats, svårfunna sidor som saknar länkar eller en helt ny sida.

Om du inte redan har en webbplatskarta på plats bör du se över om det går att implementera en – och då även passa på att koppla ihop denna med verktyget Search Console.

Lycka till!

Alexandra Jung

Författare: Alexandra Jung

Alexandra Jung arbetar som SEO-konsult på iProspect. Hon hjälper företag att förbättra sin digitala närvaro genom bättre synlighet i det organiska söket. Tidigare har hon studerat onlinemarknadsföring på Medieinstitutet och programutveckling .NET på Nackademin i Stockholm. Alexandra har ett brinnande intresse för teknik och det digitala.

Läs mer av Alexandra Jung

ut leo consectetur efficitur. lectus risus elit.
Kntnts nyhesbrev

Kntnts nyhesbrev

Gör som 2200+ kollegor.

Fyll i din epostadress och få ett mejl varje fredag med veckans innehåll.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest