Annonsdrottningen Sofia Gumaelius – pionjär inom content marketing Kntnt Radio 167 med Margarita Feldman

Sofia Gumaelius sittandes i en stol.
Sofia Gumaelius. Källa: Gumaelius arkiv vid Centrum för Näringslivshistoria.

Content marketing är lika gammal som marknadsföring som disciplin. Båda uppstod i mitten av 1800-talet.

Ofta brukar amerikanska traktortillverkaren John Deer med sitt kundmagasin The Furrow och den Franska däcktillverkaren Michelin med sin Guide Michelin lyftas fram som tidiga exempel.

Vi har lyft fram Margarinaktiebolaget Zenith i Malmö och ICA som tidiga exempel från Sverige. Men vem var först?

Vi har grävt i arkiven (med god hjälp av arkivarie Margarita Feldman på Centrum för Näringslivshistoria) och tror oss ha funnit, om inte den allra första så åtminstone, en av pionjärerna. Annonsdrottningen Sofia Gumaelius.

I dagens avsnitt berättar Margarita Feldman mer om denna spännande kvinna som verkligen var en ”self-made woman”. Lyssna nu!

Content marketing är inget nytt

Content marketing är inget nytt. Tvärtom har vi gjort detta alltsedan den moderna marknadsföringens intåg på 1860-talet.

Det allra äldsta kända exemplet på content marketing är troligtvis kundtidningen The Locomotive som Hartford Steam Boiler Inspection and Insurance Company ger ut ända sedan 1867. Två andra föregångare är John Deer som drivit kundtidningen The Furrow i syfte att hjälpa lantbrukare att bli mer lönsamma företagare ända sedan 1895, liksom det välkända exemplet Guide Michelin från däckstillverkaren Michelin, som gavs ut första gången år 1900.

Annonsören – äldsta svenska exemplet?

Men vilken är då den äldsta content marketing-satsningen i Sverige? Vi har i tidigare artiklar i Kntnt Magasin skrivit om att ICA var tidigt ute med Hakons kokbok (1938) och hur Zeniths margarinfabrik i Malmö kom med den första utgåvan av sin kokbok 1903. Men finns det inga tidigare exempel?

I vår jakt på ett svar har vi gjort lite efterforskningar och kan konstatera att det äldsta exemplet vi kan hitta är tidningen Annonsören, där första numret såg ljuset den 15 december 1883.

Förstasidan av första nummret av tidningen Annonsören utgiven av Sofia Gumaelius.
Första numret av Annonsören från 15 december 1883. Källa: Gumaelius arkiv vid Centrum för Näringslivshistoria.

 

Annonsdrottningen Sofia Gumaelius

Utgivare av Annonsören var Sofia Gumaelius som, påhejad av sin bror, kom till Stockholm 1877 för att starta Gumaelius Annonsbyrå. Sofia kom att bygga ett imperium och blev en högt aktad affärskvinna och  företagsledare. När hon dog 1915 var det många som sörjde.

Gruppfoto av medarbetare på Gumaelius Annonsbyrå vid byråns 25-årsjubileum.
Sofia Gumaelius sitter i mitten tillsammans med sin livskamrat Anna Björnlund omgivna av sina medarbetare när Gumaelius Annonsbyrå firar 25-årsjubileum. Källa: Gumaelius arkiv vid Centrum för Näringslivshistoria.

Sofia Gumaelius är på många sätt en fascinerande person. Hennes historia finns nedskriven i boken Annonsdrottningen, författad av Ewonne Winblad på uppdrag för Centrum för Näringslivshistoria.

Några länkar

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: Chinese Umbrellas Ragtime © Lena Orsa och Nick Orsa (CC BY-NC-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

nunc at ut efficitur. elit. vel, facilisis consequat. non ipsum

Pin It on Pinterest