Digital transformation är vaccin mot disruptiva innovationer Kntnt Radio 178 med Henrik Blomgren

Vi pratar digital transformation med Henrik Blomgren, som är är lektor vid Kungliga Tekniska Högskola och doktor i B2B-marknadsföring. Han ger oss en annan vinkel på digital transformation än den som Marie Andervin gav oss på Kntnt Frukost 38 och i Kntnt Radio 160. Han beskriver digital transformation som ”inversen” av disruptiv innovation. När man hör honom utveckla tankarna så känns det klockrent.

Det ena leder till det andra och vi kommer in på andra ämnen som till exempel hur mycket IT måste ledningsgrupp och styrelse förstå, har kommunikatörer en framtid som företagsledare och är Porters generiska strategier irrelevanta. Dessa ämnen kan synas lösryckta och inte ha så mycket med digital transformation att göra – men det har de.

Det blev ett riktigt givande samtal, så jag hoppas du förlåter oss för att avsnitt 178 av Kntnt Radio blev timmen lång. Det är bäst att du sätter igång och lyssna nu!

Länkar

Här hittar du länkar till sådant vi nämner eller berör i dagens avsnitt:

Musik

Musik: All Alone © Ivan Chew (CC BY 3.0)
Musik: So Long © Ilona Akimova / Juice Big City (CC BY-SA 3.0)

Pia Tegborg

Författare: Pia Tegborg

Pia Tegborg lämnade i mitten av 90-talet Handelshögskolan i Göteborg med en MBA. Hon har sedan dess arbetat med marknadsföring, verksamhetsutveckling och företagsekonomi. Under tolv år var hon anställd på Sveriges Kommunikationsbyråer. Där ledde hon bland annat arbetet med reklamvärldens mest prestigefyllda tävling: Guldägget. Hon var också ekonomichef. Sedan 2013 hjälper hon företagsledningar att utveckla innehållsstrategi och processer för content marketing.

Läs mer av Pia Tegborg

1 Kommentar

  1. Jörgen Gustafsson den 4 juni 2018 kl 00.53

    Hej

    Följer er pod med intresse. Avsnittet med Henrik Blomgren var det bästa på länge. Jag har inte alls något emot att lyssna 60 minuter om innehållet är relevant och intressant, men har betydligt svårare att lyssna 20 minuter på något mindre intressant, som introverta branschanalyser till exempel. Så slutkommentaren om att flertalet slutat lyssna efter 20 minuter betraktar jag som ironi. Fortsätt att producera och dela er rika kunskap och erfarenhet, både er egen och era gästers.

    Mvh
    Jörgen Gustafsson



id, Donec quis, id vel, consectetur velit, quis ut sit at sed

Pin It on Pinterest